Bekijk volle/desktop versie : Islam zegt dat de aarde rond is.



Pagina's : [1] 2

16-05-2013, 22:19

Citaat:
Vandaag de dag kunnen we naar de wereldbol kijken en weten we dat de aarde op een soort bal lijkt, (een bol). De Koran doet bepaalde uitspraken die er toe hebben geleid dat de Moslimgeleerden begrepen dat de aarde bolvormig is, dit begrip hadden ze lange tijd voor de Europese tegenhangers tot dit begrip kwamen.. Toen Europa in zijn duistere tijdperk zat, denkende dat de aarde plat was, gebruikte Moslimstudenten bollen voor het bestuderen van de aarde op Islamitische universiteiten. Aangezien het niet de bedoeling van de Koran was om wetenschap te onderwijzen, was het voor de Koran niet nodig om de bolvormigheid (of nog preciezer) van de aarde expliciet te noemen. Maar sommige uitspraken van de Koran stimuleren je om de wereld als een bol te zien. Neem, als voorbeeld, de volgende vers:

?Hebben jullie niet gezien dat God de nacht over laat gaan in de dag en de dag over laat gaan in de nacht?? (Surah 31 : Ayah 29).

Een andere vers vertelt ons dat God de dag met de nacht omwikkelt:

?Hij wikkelt de nacht om de dag en de dag om de nacht? (Surah 39 : Ayah 5).

Het woord ?omwikkelen? in de bovenstaande vers is de vertaling van het werkwoord kawwara, welke gebruikt wordt om de handeling ?het wikkelen van een tulband rondom een hoofd? te omschrijven. Om deze uitspraak volledig te kunnen begrijpen, moesten de lezers van de Koran de aarde wel als een bol zien.

Om de volledige waarde van de twee bovenstaande uitspraken uit de Koran te kunnen inzien, moet je thuis eens het volgende experiment uitproberen. Je hebt een zaklamp en een wereldbol nodig. Neem deze voorwerpen mee naar een donkere kamer. Gebruik de zaklamp om het licht van de zon na te bootsen, schijn het licht op de wereldbol. Merk op dat alleen maar ??n helft van de wereldbol belicht wordt. De andere helft bevind zich in het donker. De halve wereld heeft dag, de andere helft heeft nacht. Denk vervolgens aan het feit dat de aarde continue om zijn as roteert en in vierentwintig uur een volledige wenteling maakt. Draai de wereld bol nu langzaam rond om de rotatie na te bootsen. Merk op dat wanneer de wereldbol draait, de dag om de wereldbol draait om de andere helft van de wereld te belichten. De nacht gaat ook rond de wereldbol om rust aan de andere helft van de wereld te geven.

De dag en nacht wikkelen zich eeuwigdurend om de aarde heen met een bepaalde graad van interpenetratie (bepaald tussenstuk/ tussenstuk van schemering). Dit is precies zoals de astronauten het blijken te zien tijdens hun ruimtevluchten.

Dr. Bucaille maakt de volgende opmerking: ?Dit proces van eeuwig wikkelen, daarbij inbegrepen de zone van interpenetratie van de ene sector door de ander, komt in de Koran tot uitdrukking alsof het concept, dat de aarde rond is, al in die tijd bestond ? wat duidelijk niet het geval was.?

Hoe leggen we de aanwezigheid van deze kennis in de Koran uit? Dit is duidelijk geen weergave van de kennis in die tijd, maar was een hulpmiddel in het stimuleren van de Moslimwetenschappers om de aarde in zijn ware vorm te zien.

?Hij (Koran) is niets dan een vermaning voor de werelden. En over een tijd zullen jullie zeker weten wat zijn boodschap was. ?(Surah 38 : Ayah 87 en 88)

Bron: Risallah.com

16-05-2013, 22:24


Het wikkelen van iets kan net zo goed betrekking hebben op het wikkelen om een plank. Of om het oprollen van een plat stuk papier.

16-05-2013, 22:33
http://www.youtube.com/watch?v=GfViEKP7Tlc

16-05-2013, 22:37

Citaat door forfait:
Het wikkelen van iets kan net zo goed betrekking hebben op het wikkelen om een plank. Of om het oprollen van een plat stuk papier.
Hoe relevant zijn dan de argumenten van Al-Kabir om op die versen te bewijzen dat de quran zegt dat de aarde plat is?
Daar ging het mij eigenlijk om.

en straks zul je zien dat hij hier reageerd met vage argumenten die weer anders beweren.

16-05-2013, 22:38



Citaat door sharkdog:
Hoe relevant zijn dan de argumenten van Al-Kabir om op die versen te bewijzen dat de quran zegt dat de aarde plat is?
Daar ging het mij eigenlijk om.

en straks zul je zien dat hij hier reageerd met vage argumenten die weer anders beweren.
De bewijsvoering is waar het om draait. Die is naar beide kanten toe onvolledig. Maar het is goed dat je de andere interpretatie laat zien. Je ziet dat men op beide kan schieten.

16-05-2013, 22:58

Citaat door forfait:
De bewijsvoering is waar het om draait. Die is naar beide kanten toe onvolledig. Maar het is goed dat je de andere interpretatie laat zien. Je ziet dat men op beide kan schieten.
Juist... Daarom heb je Moslims en niet Moslims.

Voorbeeld:

Jij maakte deze opmerking. "Het wikkelen van iets kan net zo goed betrekking hebben op het wikkelen om een plank. Of om het oprollen van een plat stuk papier."

Maar er word hier gezegd:
Hij wikkelt de nacht om de dag en de dag om de nacht? (Surah 39 : Ayah 5)

Het woord ?omwikkelen? in de bovenstaande vers is de vertaling van het werkwoord kawwara, welke gebruikt wordt om de handeling ?het wikkelen van een tulband rondom een hoofd? te omschrijven.

wikkelen rondom is de handeling. met die plank als juiste voorbeeld.

Je zou zeggen dat het logisch klinkt, maar niet voor iedereen.
En dat is het verschil tussen jou en mij en tussen mij en Al-Kabir.

Lakoem Dinoekoem Walijadeen

Jullie jou geloof of overtuiging en ik die van mij.

Heel simpel

16-05-2013, 23:07

Citaat door sharkdog:
Juist... Daarom heb je Moslims en niet Moslims.

Voorbeeld:

Jij maakte deze opmerking. "Het wikkelen van iets kan net zo goed betrekking hebben op het wikkelen om een plank. Of om het oprollen van een plat stuk papier."

Maar er word hier gezegd:
Hij wikkelt de nacht om de dag en de dag om de nacht? (Surah 39 : Ayah 5)

Het woord ?omwikkelen? in de bovenstaande vers is de vertaling van het werkwoord kawwara, welke gebruikt wordt om de handeling ?het wikkelen van een tulband rondom een hoofd? te omschrijven.

wikkelen rondom is de handeling. met die plank als juiste voorbeeld.

Je zou zeggen dat het logisch klinkt, maar niet voor iedereen.
En dat is het verschil tussen jou en mij en tussen mij en Al-Kabir.

Lakoem Dinoekoem Walijadeen

Jullie jou geloof of overtuiging en ik die van mij.

Heel simpel
Ik houd het bij de wetenschap. Niet omdat die alles weet maar omdat die niet meer beweert dan ze weet en fouten kan toegeven.

16-05-2013, 23:16
De koran heeft het herhaaldelijk over een uitgespreid bed. Bed zou je kunnen zien als een rustplaats, maar vanwaar het woord uitgespreid? Dit woord is of overbodig, of doelt op een platte aarde. Een bol uitspreiden is lastig.

16-05-2013, 23:24

Citaat door forfait:
Ik houd het bij de wetenschap. Niet omdat die alles weet maar omdat die niet meer beweert dan ze weet en fouten kan toegeven.
Al vind ik je reden niet de beste, ik heb daar alle respect voor. En ik hoop dat je begrijpt wat ik zeg, als ik zeg: Ik hoop dat Allah jou nog voor je dood de Islam laat accepteren en dat je mag behoren tot een van de beste onder de mensen.

Dit is het beste wat een Moslim voor jou kan wensen aangezien hij dit ook voor zijn eigen wenst.

16-05-2013, 23:27

Citaat door freedamascus:
De koran heeft het herhaaldelijk over een uitgespreid bed. Bed zou je kunnen zien als een rustplaats, maar vanwaar het woord uitgespreid? Dit woord is of overbodig, of doelt op een platte aarde. Een bol uitspreiden is lastig.
Waar zegt de Koran dat?

16-05-2013, 23:47

Citaat door forfait:
Het wikkelen van iets kan net zo goed betrekking hebben op het wikkelen om een plank. Of om het oprollen van een plat stuk papier.
Kawwara is werkwoord dat is afgeleid van zelfstandige naamwoord Kora, en dat is het wikkelen om een bol. Een bal wordt ook wel Kora genoemd!
Leer Arabisch voor dat je gaat spreken.

Waar vind je het woord "plat" in de Koran, ben benieuwd? Doe geen moeite, want die is er niet!

Nog iets anders, het uitspreiden van aarde kan alleen tot stand komen bij een bolle aarde.
Want een bolle aarde heeft geen eindpunt, waar je ook bent op aarde, dan zie je voor je uitgestrekte land.
Een platte aarde kan nooit uitgespreid zijn, aangezien je er van af kunt vallen...wanneer je het einde bereikt hebt zoals de Vikingen dachten, en de rest van de Europeanen!

Nog iets anders, de Koran is 1400 geleden geopenbaard aan de Profeet Mohammed vrede zij met hem. Hij was een Arabier, en Arabieren in zijn tijd waren niets anders dan onwetende woestijnbewoners, en simpele herders die niets anders zagen dan kamelen, zandheuvels en stralende zon. Als de Koran direct zou berichten dat de aarde rond is, dan zouden ze dat moeilijk gaan geloven, en de boodschap weigeren...! De Koran respecteert hun niveau van denkwijze, en voor elke tijd is er berichtgeving zoals Allah zegt.

17-05-2013, 12:24

Citaat door sharkdog:
Al vind ik je reden niet de beste, ik heb daar alle respect voor. En ik hoop dat je begrijpt wat ik zeg, als ik zeg: Ik hoop dat Allah jou nog voor je dood de Islam laat accepteren en dat je mag behoren tot een van de beste onder de mensen.

Dit is het beste wat een Moslim voor jou kan wensen aangezien hij dit ook voor zijn eigen wenst.
Dank je.

17-05-2013, 12:26



Citaat door massin:
Kawwara is werkwoord dat is afgeleid van zelfstandige naamwoord Kora, en dat is het wikkelen om een bol. Een bal wordt ook wel Kora genoemd!Leer Arabisch voor dat je gaat spreken.
Klassiek arabisch of modern arabisch?


Citaat:
Waar vind je het woord "plat" in de Koran, ben benieuwd? Doe geen moeite, want die is er niet!

Nog iets anders, het uitspreiden van aarde kan alleen tot stand komen bij een bolle aarde.
Want een bolle aarde heeft geen eindpunt, waar je ook bent op aarde, dan zie je voor je uitgestrekte land.
Een platte aarde kan nooit uitgespreid zijn, aangezien je er van af kunt vallen...wanneer je het einde bereikt hebt zoals de Vikingen dachten, en de rest van de Europeanen!
Nog iets anders, de Koran is 1400 geleden geopenbaard aan de Profeet Mohammed vrede zij met hem. Hij was een Arabier, en Arabieren in zijn tijd waren niets anders dan onwetende woestijnbewoners, en simpele herders die niets anders zagen dan kamelen, zandheuvels en stralende zon. Als de Koran direct zou berichten dat de aarde rond is, dan zouden ze dat moeilijk gaan geloven, en de boodschap weigeren...! De Koran respecteert hun niveau van denkwijze, en voor elke tijd is er berichtgeving zoals Allah zegt.
Eerst zeg je dat het duidelijk betekent 'wikkelen rond een bol', vervolgens zeg je dat zo een boodschap niet zou aankomen bij de oude arabieren.

Wikkelen blijft overigens een verkeerde uitdrukking. Dag en nacht schuiven achter elkaar aan.

17-05-2013, 12:53

Citaat door forfait:
Eerst zeg je dat het duidelijk betekent 'wikkelen rond een bol', vervolgens zeg je dat zo een boodschap niet zou aankomen bij de oude arabieren.
Jouw argumenten zijn weerlegd, en jouw mond is dichtgesnoerd, hierdoor ben je in de war niet wetend wat je moet zeggen, of wat je zegt.

Psst, open maar een andere topic...dan kunnen we jou weer versteld laten staan door de Koran!

17-05-2013, 13:40
Het woord kawwara heeft nogal wat betekenissen: To wind, twist/fold/wrap, he wound round a turban, divested of light, blinded, shall pass away and come to naught

Wist je dat niet? Het hoeft dus bepaald niet te gaan om het wikkelen om een rond voorwerp. Opvouwen is ook een goede vertaling.

Pagina's : [1] 2