Bekijk volle/desktop versie : De Islaamitische Bepaling betreffende de Twee `Ied Gebeden



18-01-2005, 20:58

De Islaamitische Bepaling betreffende de Twee `Ied Gebeden

[/SIZE]

(Ook wel bekend als de gebeden van het suikerfeest en het slachtfeest)



[SIZE=3]

Door Shaych al-‘Allaamah ‘Abdoer-Rahmaan as-S’adie –rahiemehoellaah-

[/SIZE]

[SIZE=1]Bron: Manhadj as-Saalikien blz. 33
Vertaald door: Mohammed Aboe ‘Oebaydillaah Brinkman[/SIZE]


De Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem) heeft opgedragen dat men er (gezamenlijk) naar toe gaat, zelfs de jonge (niet-getrouwde) vrouwen en menstruerende (onder hen). Zij (allen) getuigen het goede en de smeekbeden van de moslims, behalve dat de menstruerenden wegblijven van de gebedsplaats.1
Overgeleverd door Boechaarie en Moslim.

De tijd van het Gebed: vanaf dat de zon ter hoogte van een speerlengte is opgegaan tot aan de Zawaal (hoogste-stand van de zon net voor het Dhor-gebed).

De Soennah (qua uitvoering) is: het te verrichten in de woestijn (open vlakte) en zo vroeg mogelijk tijdens het Adha (slachtfeest) gebed en wat later tijdens het Fitrgebed. Voor het Fitr gebed wordt er specifiek een oneven aantal dadels genuttigd en (men) reinigt zich voor dit gebed en trekt de beste kleding aan. Men gaat via een weg naar het gebed toe en komt via een andere weg terug.

Hij (de Iemaam) bidt voor hen twee raka’ah zonder een adhaan of iqaamah te maken. In de eerste raka’ah geeft hij zeven takbiers (Allaahoe Akbar), de openings-takbier (takbieratoel-ihraam) hierbij inbegrepen.

Bij de tweede raka’ah geeft hij buiten de takbier voor het opstaan naar de tweede raka’ah vijf takbiers en heft hij zijn handen omhoog bij alle takbiers. Tussen elke twee takbiers prijst hij Allaah en doet hij vredeszegeningen voor de Profeet (salallaahoe 'alayhie was sallem). Vervolgens leest hij luidop (hoofdstuk) al-Faatiha en een andere Soerah.

Als hij salaam geeft (aan het einde van de Salaah) dan geeft hij twee Choetbah’s
(preken), netzoals de twee Choetbah’s tijdens het Djoemoe’ah (vrijdagmiddag) gebed, behalve dat hij ervoor zorgt dat hij tijdens elke Choetbah de meest passende regelgevingen opnoemt die betrekking hebben op het tijdstip (van preken).

Het is in het algemeen aanbevolen om de avonden voor de beide ‘Eid-gebeden Takbier te maken, en tevens tijdens de eerste tien dagen van (de maand) Dhul-Hidja. En specifiek na elke verplichte Salaah: vanaf Salaatoel-Fadjr op de dag van ‘Arafaat tot en met het Asr-gebed aan de het einde van de Tashrieq-dagen (11, 12 en 13 Dhul- Hidja):

“Allaahoe Akbar, Allaahoe Akbar, Allaahoe Akbar, La Ilaaha Illallaah,
Allaahoe Akbar, Allaahoe Akbar, Wa Lillaahie al-Hamd.”2

[SIZE=1]1 Overgeleverd door Boechaarie (324) en Moslim (890) op gezag van Oem 'Atieyyah

2 Overgeleverd door Ibn Abie Saybah (2/165) op gezag van Ibn Masoed (radiallaahoe 'anhoe).

http://www.selefiepublikaties. com/Artikelen/Detwee_Eidgebeden.pdf

18-01-2005, 21:07


Djazakallah garien aggie geenbeltegoed. Je bent echt Masallah bezig moge de jongeren een voorbeeld aan je nemen. Inshallah Ya rabi..

Wa salaam aleikoem

19-01-2005, 14:04

Citaat door mokaltum:
Barak Allahu fiek voor het stuk.

Dit is misschien een onlogische vraag. Maar kan je het 'Eid gebed ook alleen verrichten in huis, op een later tijdstip. Ik heb namelijk gehoord dat als je de dagen voor 'Eid hebt gevast je als het ware pas na het 'Eid gebed en nadat de schaap is geslacht, pas behoort te eten. In dit geval van de schaap zelf. Maar als je dus dat 'Eid gebed door bepaalde omstandigheden niet in de moskee kunt verrichten en alleen op een later tijdstip kan bidden, behoor je dan ook pas op dat later tijdstip te eten.
Hoop dat je me begrijpt. Zo niet, zal ik het nog beter proberen uit te leggen.
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

Om te beginnen: Het zijn 2 vragen die je stelt, en mijn antwoord is: Allahoe A'lam.

Het enige wat bekend is bij mij, is dat de Profeet Salla Allahoe 3aleehie wassalaam heeft opgedragen, dat er men gezamelijk naar toe gaat. En wat het oordeel is over iemand die niet is gegaan, dat zou ik niet weten.

Moge Allah ons succes en inzicht geven in het geloof. Amien.

19-01-2005, 14:14
Salaam alaikoem wara7mato allahi wabarakato

Aboe-Ilias Al-Athary wanneer ga jij el-3ied vieren?

19-01-2005, 14:16


Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

Morgen Insh Allah (donderdag dus) jij toch ook ?

19-01-2005, 18:32

Citaat door mokaltum:
Scherp gezien. Twee vragen, het een hangt samen met de ander.

Hmm, ik zal het proberen op te zoeken. In ieder geval, bedankt voor de tijd.
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

Bij het gebed van 'Asr heb ik de Imaam van onze moskee gevraagd, en hij zei dat er geen slechts inschuilt wanneer men het Ied-gebed thuis bidt, wanneer men het gezamelijke gebed heeft gemist. En het is weer beter dat ze dan gezamelijk thuisbidt (als dat mogelijk is), dan alleen. Hij zei dat het een Soenna Moe-akadaa is.

Wallahu Ta'alaa A'lam wa A7kam

19-01-2005, 19:40

Citaat door mokaltum:
Ah, BarakAllahu fiek!

Dus als je het rond pakweg 12.00 uur verricht, kan het dus alsnog.
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

De tijd van het Gebed: vanaf dat de zon ter hoogte van een speerlengte is opgegaan tot aan de Zawaal (hoogste-stand van de zon net voor het Dhor-gebed).

19-01-2005, 20:05

Citaat door mokaltum:
Ja, klopt.

Maar, kan het nog wel na dat moment gebeden worden? Of is het dan niet meer geldig. Dhor-gebed is rond de klok van 10 (pakweg makkelijk getal voor mij). Het 'Eid gebed wordt hier om 08:45 uur verricht...

Ik ben lastig..I know.
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

Hoe bedoel je met dat Dohr rond de klok van 10 is. Bij ons is ie rond de 1 uur. Of begrijp ik je verkeerd ?

19-01-2005, 20:19

Citaat door mokaltum:
Je begrijpt me verkeerd, of ik begreep jou verkeerd.

Je doelt dus op het Dohr-gebed, rond 1 uur. Ik doelde op het Dhor gebed, rond 10 uur 's ochtends kan dit gebeden worden.

Maar kan het 'Eid gebed dus wel later verricht worden.
Tayeb.

Ik begrijp je niet zo. Het Dohr gebed is niet om 10 uur, maar om 1 uur. Heb jij het Dohr gebed dat ooit om 10 uur gebeden ?

19-01-2005, 20:28

Citaat door mokaltum:
Ashamed

Er is een gebed wat je kunt verrichten na de opkomst van de zon. Dohe-gebed. Ik dahct dat je bedoelde net voor dit gebed wordt het Eid gebed verricht.

Maar goed, miscommunicatie. Wel vaker last van
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

Oké, nu begrijp ik ook wat je bedoelt. Ik had het over het Dohr-gebed en jij over het Do7aa-gebed.

Dus voor alle duidelijkheid.

De tijd van het Gebed: vanaf dat de zon ter hoogte van een speerlengte is opgegaan tot aan de Zawaal (hoogste-stand van de zon net voor het Dhor-gebed).

Dit houdt dus in dat zodra de zon is opgekomen tot en met vlak voor het Dohr-gebed. Wallahu A'lam.

Wassalaam Moe alaykoem

19-01-2005, 20:39

Citaat door mokaltum:
Geeft niets. We praatten langs elkaar heen.

BarakAllahu fiek.

Nu is het voor mij duidelijk. Dank u!
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

Ziehier ook een mooi stuk over het slachten en alles wat erbij komt spelen. Het is in de Arabische taal:

http://www.al-barq.net/showthread.php?threadid=3398

20-01-2005, 22:57

Citaat door geenbeltegoed:
Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

Morgen Insh Allah (donderdag dus) jij toch ook ?
Ja ik ook Alhamdulillah..

28-01-2005, 16:36


Biesmiellah Walhamdoelielah wassalatoe wassalaam 3ala Rasoelielah waba3d,

Voor zuster Mokaltum:

Toen een Fatawaa-reeks van Shayg Ibn Oetheymien aan het lezen was (Noer 3ala ad-Darb) ben ik de volgende Fatwa tegengekomen:

السؤال: هذه رسالة وردتنا من سالم ميم يقول في رسالته أنه لم يدرك صلاة العيد فقضاها في الضحى من النهار&#156 7;

الجواب

الشيخ: نعم، يجوز له ذلك ولا حرج عليه



Vraag: Deze vraag is ons overgeleverd door Saliem Miem en hij vraagt: Hij heeft het Ied gebed niet meegebidt (met de Djamaa'ah) en heeft daarom het gebed in de middag gebeden ?

Antwoord: Ja, dat is voor hem toegestaan en daar is niets mis mee.

Voor de volledige Fatawaa-reeks zie de volgende link: http://www.ibnothaimeen.com/all/Noor.shtml

Wassalaam Moe alaykoem