Bekijk volle/desktop versie : Kinderen naar hun kamer sturen wanneer ze niet luisteren?



16-05-2013, 15:02
Kinderen naar hun kamer sturen wanneer ze niet luisteren?



Shaych `Abdoel-`Aziez ar-Raadjihie (حفظه الله) werd het volgende gevraagd:

Vraag:


Is het normaal om mijn kind een aantal minuten gevangen te houden in een andere kamer om vervolgens de deur te openen en aan te geven waarom ik dit gedaan heb? Of kan het zijn dat hierdoor een complex ontstaat bij het kind vanwege het huilen?

En wat is de beste omgangsvorm met een kind dat huilt wanneer hij iets niet wil doen wanneer hem dat gevraagd wordt?


Antwoord:
Het is normaal dat een kind door een fase heen gaat waarbij het begint te huilen wanneer het iets wil. U heeft echter niet de leeftijd vermeld van het kind. Hoe dan ook, een kind kan getraind worden om andere manieren te gebruiken in zijn uiting wanneer hij iets wil.

Voor dat we hier over spreken is het van toepassing dat we weten wat de reden is dat een kind veel huilt.


Het kan zijn dat dit kind meer aandacht en genegenheid nodig heeft en dat het de behoefte heeft om met hem te spelen. Een andere reden kan zijn dat er een ander kind aanwezig is die de aandacht neemt. Zoals het oudste kind dat door zijn moeder onderwezen wordt of de jongste waarmee de moeder meer tijd doorbrengt vanwege de zorg die het nodig heeft. Een kind drukt zich dan uit door te huilen omdat het gevoelens van verwaarlozing ervaart. En het probeert de aandacht te vestigen in welke vorm dan ook.

Echter, in alle gevallen is het niet correct om een kind te straffen alleen maar omdat het zich uitdrukt door middel van huilen, behalve in één situatie. En dat is wanneer men methodes gebruikt om het gedrag van het kind te wijzigen. Bijvoorbeeld wanneer het kind de hele tijd erg veel huilt en ouder is dan twee jaar. Men kan dan het kind voor een periode van twee of drie minuten en niet meer op een kleine stoel plaatsen. Het straffen dient één keer per dag uitgevoerd te worden en niet meer.

Verder is het niet correct om het kind vast te houden (in een kamer). Want dit kan onplezierige effecten hebben op zijn persoonlijkheid, psyche en manieren.

We kunnen het kind trainen om bepaalde uitdrukkingen te gebruiken wanneer het iets wil. Het kan zijn dat een kind niet weet welke uitdrukkingen hij dient te gebruiken wanneer hij omhelst wenst te worden door zijn moeder. Het is dus aan de moeder om het kind de volgende worden te leren: ‟mama ik wil omhelst worden”. Of zij leert hem wanneer hij honger heeft het volgende te zeggen zonder te huilen: ‟ik wil eten” of ‟ik wil melk”.


De moeder dient zich op het kind te concentreren en vol te houden dat het kind uitdrukkingen gebruikt die zij hem aanleert. Zij moet er niet vanuit gaan dat het kind (op welk leeftijd dan ook) ze al kent. Zij dient met vastberadenheid, liefde en genegenheid met het kind om te gaan ook al huilt het kind veel. Want in deze zaak is het nodig dat men begrijpt wat de verborgen behoeften zijn (van het kind). Wetende dat een kind door de jaren heen, gedurende de kleuterschool en wanneer het bezig is met het uitvoeren van prestaties huilt omdat dit zijn probleem verlicht.


Het is ook aan de moeder om het kind aan te moedigen om kleine verdiensten uit te voeren die het kind aankan zoals het helpen in het huishouden.


Bron: zie officiële website van de Shaych: http://shrajhi.com/Consults/ID/17

Vertaling: Youssef aboe Safiyyah

Gepubliceerd op: http://www.ahloelhadieth.com

16-05-2013, 22:04


up

Weer iets geleerd, ik stuur de mijne altijd naar dr kamer als ze weer eens niet luistert

16-05-2013, 23:44
Bedankt voor het delen!

17-05-2013, 00:00
Kinderkamer is een speelpaleis dus geen time out in de eigen kamer mooi stofzuiger pakken en tapijt afdoen.

17-05-2013, 00:24


oeweth a idhaan merra oegien edeqimen