Bekijk volle/desktop versie : De beknopte Verduidelijking van wat het Pad van al-Hajoorie Bevat aan Schade



14-05-2013, 22:29
stopt in al-foyoosh, omwille van zaken die de Mashaayikh zagen. En zij vroegen van Shaykh Yahyaa dat hij zijn publicatie waarin hij Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan lasterde en voor hizbie verklaarde te verwijderen. Dus Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan heeft de inschrijvingen gestopt, maar Shaykh Yahyaa heeft zijn publicatie over hem niet verwijderd. Zoals dat de Mashaayikh ook van Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan gevraagd hadden dat hij zich excuseert tegenover Shaykh Yahyaa, maar het excuseren vond op dat moment niet plaats.

Daarna, na een tijdje, verliet Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan Daar al-Hadieth in Dammaaj en ging hij naar ‘Adan. Waarop Shaykh Yahyaa zei: “’Abdoer-Rahmaan mag niet terugkeren naar Dammaaj.” Waarop wij contact opnamen met Shaykh Yahyaa en tegen hem zeiden dat hij niet verder moest spreken over Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan. Maar Shaykh Yahyaa bleef verder spreken over Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan, oordelend over hem dat hij een Hizbie is, een persoon van fitnah en verder van wat hij vermeld heeft over hem. En nadat de Mashaayikh het voorgenoemde conflict en de volharding van Shaykh Yahyaa in het verklaren van Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan tot Hizbie, volgden, vonden zij (de Mashaayikh) het nodig om met Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie te zitten en te kijken naar hetgeen aan hem wordt toegeschreven van Hizbiyyah. En deze bijeenkomst was in Daar al-Hadieth in Ma’bar met het akkoord van Shaykh Yahyaa. Dus de bijeenkomst met Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie vond plaats en er werd met hem gediscussieerd. Hierna waren de Mashaayikh van mening dat er een verduidelijking gepubliceerd moest worden om het conflict te beëindigen. Dus hebben zij de verduidelijking geschreven en hebben zij het voorgelezen aan Shaykh Yahyaa via de telefoon, en hij (Shaykh Yahyaa) ging akkoord met de publicatie van de verduidelijking. En nadat de verduidelijking verscheen, nam Shaykh Yahyaa contact op en zei hij dat hij het niet eens was met de verduidelijking, totdat Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie naar Damaaj komt en zich aan hem excuseert. Waarop de Mashaayikh zeiden dat de verduidelijking reeds verschenen was en dat de komst van Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan (naar Dammaaj) in de toekomst zal zijn -met de toestemming van Allaah -. En Shaykh Yahyaa weigerde, verbrak de overeenkomst en weerlegde de verduidelijking waardoor het conflict heviger werd, en de Mashaayikh verdroegen wat er gebeurde van Shaykh Yahyaa. En na een tijdje zijn wij – Shaykh Yahyaa, Shaykh Mohammed bin ‘Abdil-Wahhaab, Shaykh adh-Dhimaarie, Shaykh al-Bora’ie, Shaykh as-Sawmalie en Shaykh al-Imaam – op Hajj gegaan. En Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie is niet op Hajj gegaan dat jaar. En wij beloofden elkaar dat wij allemaal bijeen zouden komen bij onze vader, Shaykh Rabie’ – moge Allaah hem behouden -. Dus wij kwamen bij hem bijeen. Waarop Shaykh Rabie’ tegen Shaykh Yahyaa zei: “O Shaykh Yahyaa, Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan heeft geen Hizbiyyah! Wij kennen deze man, en zijn Shaykh al-Waadi’ie heeft hem geprezen en hij heeft hem gekozen tot de Mashaayikh waarnaar teruggekeerd wordt bij fitan.” En woorden zoals deze. Daarna richtte Shaykh Rabie’ het woord tot de aanwezige Mashaayikh, en zei:“Zijn jullie van mening dat ‘Abdoer-Rahmaan een Hizbie is?” De Mashaayikh zeiden: “Wij zien geen Hizbiyyah bij hem.” Dus de Mashaayikh gingen akkoord met Shaykh Rabie’ en hij (Shaykh Rabie&rsquo verzocht Shaykh Yahyaa om zijn woorden terug te nemen betreft het oordeel op hem dat hij Hizbie is. En hij vroeg van ons dat, wanneer wij terugkeren naar Jemen, wij ‘Abdoer-Rahmaan oproepen en van hem vragen dat hij een verduidelijking publiceert waarin hij zich vrijpleit bij Allaah van degene die Dammaaj lastert, en dat hij niet tevreden is met het lasteren van Shaykh Yahyaa. En hiermee eindigt het conflict en loopt de da’wah verder op datgene waarop het dient te lopen aan kalmte, ondersteuning en het sluiten van de deuren van fitan. Shaykh Yahyaa accepteerde toendertijd deze woorden. Daarop keerden de Mashaayikh terug naar Jemen, gretig om datgene te realiseren waarop men overeen is gekomen bij Shaykh Rabie’. Dus hebben zij Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie uitgenodigd. En de bijeenkomst met hem was in al-Hoedaydah, bij de vader Shaykh Mohammed bin ‘Abdil-Wahhaab. Wij kwamen samen bij hem en hebben hem verteld wat er gebeurd is bij Shaykh Rabie’ en wat Shaykh Rabie’ naar onze tevredenheid gezegd heeft. Daarop ging Shaykh‘Abdoer-Rahmaan akkoord met het laten verschijnen van de verduidelijking naar aanleiding van hetgeen Shaykh Rabie’ en de Mashaayikh van hem vroegen. En hij liet de verduidelijking verschijnen, waarop Shaykh Yahyaa dit heeft geschonden aan de hand van twee cassettes waarin hij sprak over de Mashaayikh die uitvoerden wat Shaykh Rabie’ hen vroeg. En hij (Shaykh Yahyaa) lasterde hen. Hierop bleven de Mashaayikh geduldig en zij reageerden niet op Shaykh Yahyaa. En in die tijd vond het conflict plaats tussen Shaykh Mohammed bin‘Abdil-Wahhaab en Shaykh Yahyaa, en tussen Shaykh ‘Obayd al-Jaabirie en Shaykh Yahyaa. De overige Mashaayikh in Jemen streefden ook naar verzoening tussen Shaykh Yahyaa en hen, maar zij kwamen niet tot de oplossing van het conflict. Want de oorsprong daarvan zijn de woorden van Shaykh Yahyaa over Shaykh‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie.

14-05-2013, 22:29


Daarna gaf Shaykh ‘Obayd al-Jaabirie een fatwaa dat er geen kennis opgedaan dient te worden bij Shaykh Yahyaa al-Hajoorie in Dammaaj. Daarop waren de Mashaayikh – en zij zijn: as-Sawmalie, adh-Dhimaarie, al-Bora’ie en al-Imaam – van mening dat zij een verduidelijking dienden uit te brengen over de realiteit van dit conflict waarin Shaykh Yahyaa volhardde in het verdergaan met datgene waarop hij zich bevond. Dus brachten zij een verduidelijking dat dit conflict de Soennah niet bijstaat, noch wordt de innovatie hiermee vernietigd. Maar dit is slechts omwille van het overwinnen. De verduidelijking gaf eveneens aan dat het lopende conflict niet eindigt bij het waarschuwen voor het opdoen van kennis in Dammaaj.

En na het verschijnen van deze verduidelijking, nodigden Shaykh Yahyaa, en degenen met hem, uit naar afscheiden. Hierop begon de afsplitsing en dit verergerde in de zuidelijke provincies. En de Mashaayikh adviseerden met het hebben van geduld en het behouden van de da’wah en broederschap. En zij vonden nooit dat er een afsplitsing moest komen. En met deze afsplitsing waarschuwde Shaykh Yahyaa voor het bijwonen van de lezingen van de voorheen genoemde Mashaayikh en waarschuwde hij voor het uitnodigen van hen. En deze afsplitsing was in het jaar 1429H (2008).

En in het jaar 1430H (2009) gingen Shaykh al-Bora’ie, adh-Dhimaarie en al-Imaam op Hajj en hebben zij gezeten met Shaykh Rabie’. En zij vroegen van hem om de beheerders van de website Wahyayn te verzoeken de woorden over Shaykh Yahyaa terug te nemen en op te houden hiermee, waarop hij (Shaykh Rabie&rsquo met hen sprak en zij het een tijdje , met tegenzin, hebben stopgezet. Zij zeiden:“Jullie bevelen de ene kant met het afsluiten, maar bevelen niet de andere kant.” En de bedoeling van de Mashaayikh hiermee was het verlichten van het conflict, maar tevergeefs! Daarna hebben zij het, na een aantal maanden, weer teruggezet, met als bewijs dat de andere kant – Shaykh Yahyaa en degenen met hem – niet gestopt waren. En hierna kwamen de woorden van Shaykh Rabie’ over al-Hajoorie, en zei hij over de fanatiekelingen met hem: “Zij bewandelen de weg van de Haddaadiyyah.” En hij zei een keer: “Zij zijn Haddaadies.” Waarop Shaykh Yahyaa op hem reageerde met weerleggingen die de fitnah verergerden, door wat het bevat aan overtredingen. En de Mashaayikh in Jemen hoopten dat Shaykh Yahyaa zijn weg zou corrigeren, maar dit gebeurde niet. Daarna brachten de Mashaayikh een verduidelijking uit waarin zich een verzoek bevond voor de website Wahyayn (die Shaykh Yahyaa weerlegt), dat zij ophouden met hen (de mashaayikh) verdedigen nadat Shaykh Yahyaa over hen (de mashaayikh) spreekt, zodat het verdedigen van hen geen reden is dat men spreekt over Dammaaj.

En Shaykh Mohammed bin Haadie al-Madkhalie sprak over Shaykh Yahyaa, omdat hij (Shaykh Yahyaa) sprak over Shaykh Rabie’ en anderen dan hem. Daarop sprak Shaykh Yahyaa over hem (Shaykh Mohammed bin Haadie) en dit maakte de fitnah erger. En de Mashaayikh bleven geduldig en bleven de da’wah en de broederschap bewaken. En de fanatieke volgelingen van Shaykh Yahyaa gingen door met het zwartmaken en het lasteren van de genoemde Mashaayikh, bij de Mashaayikh van de Soennah in het land van al-Haramayn (Saudi Arabïe) en anderen dan hen. En de Mashaayikh hoopten dat Shaykh Yahyaa en zijn fanatieke volgelingen het conflict zouden beeindigen en contact zouden zoeken met de Mashaayikh. Maar dit alles gebeurde niet. Echter gebeurde hetgeen wij eerder vermeldden.

Ik voeg hierbij toe dat Shaykh Rabie’ in een zitting was, in de nacht van woensdag de eerste van Joemaadaa al-Oelaa van dit jaar (13 maart 2013), waarop hij over Shaykh Yahyaa al-Hajoorie sprak met woorden die verspreid werden en die gekend zijn door iedereen. Van hetgeen hij zei over Shaykh Yahyaa al-Hajoorie was: “Het is verplicht om hem te dwingen om zijn manieren te veranderen. Indien hij verdergaat op deze manieren van hem, dan zal dit een fitnah veroorzaken die geen gelijke kent.” En hij (Shaykh Rabie&rsquo zei, “Ik heb hem verschillende keren geadviseerd, soms adviseerde ik hem gedurende twee en een half uur en hij luistert niet. Hij belooft en komt zijn beloften niet na.” En hij zei, “Wij hebben met hem gezeten en met hem gesproken, maar hij luisterde niet.” En hij zei: “En zijn studenten zijn extremisten, met een extremisme die geen gelijke kent!” Einde van de betekenis van de woorden van Shaykh Rabie’.

Dus in plaats van dat Shaykh Yahyaa al-Hajoorie het accepteert om zijn manieren te veranderen, publiceert hij een casette met als titel: ‘Het verheven advies voor Shaykh Rabie’. En hij weerlegt de woorden van Shaykh Rabie’paragraaf na paragraaf. En hetgeen hij vermeldde tijdens zijn weerlegging op de woorden van Shaykh Rabie: “Het is verplicht om hem te dwingen om zijn manieren te veranderen.” Shaykh Yahyaa zei, “Ik ben een man van da’wah, hoe kan je mij dwingen en met mij bevinden er zich duizenden mannen! En alle lof zij aan Allaah, zij bevinden zich allemaal op de Soennah, wanneer ik een woord zeg, zullen zij meer dan dit woord zeggen. Bij Allaah, ik hou ze in bedwang om te weerleggen. Hoe kan je mij dwingen?!” En van wat Shaykh Yahyaa al-Hajoorie zei in zijn weerlegging van de woorden van Shaykh Rabie’ was:“Woorden die naar buiten kwamen in een staat van woede en onrust, sommige aanwezigen hebben mij zelfs bericht dat hij (Shaykh Rabie&rsquo aan het spreken was terwijl hij trilde.” Dus denk na, O jij rechtvaardige, over deze weg van Shaykh Yahyaa; [hoe hij] met de geleerden [omgaat] die hem adviseren en gretig zijn [om hem te behouden].
En dit conflict, dat door al-Hajoorie werd geleid, bevatte een aantal zaken, waaronder:
- Het geven van de mogelijkheid aan zijn studenten om te spreken over de eerdergenoemde Mashaayikh en over anderen dan hen. In de vorm van poëzie en proza, en het publiceren van artikelen en boeken over hen. En daarin bevinden zich overtredingen die erop duiden dat zij een gevecht aangaan om de mensen van kennis onderuit te halen
- Tijdens de periode van het conflict, heeft Shaykh Yahyaa nooit het advies geaccepteerd van de Mashaayikh op eender welk vlak van de verzoening dan ook.
- Al-Hajoorie heeft gesproken over een groot aantal studenten van kennis, waarvan er profijt wordt genomen, omdat zij het niet eens zijn met zijn weg.
- De fanatieke volgelingen van al-Hajoorie hebben het genoemde conflict tussen Ahloes-Soennah over heel de wereld verspreid, wat leidde tot het schaden en het opsplitsen van Ahloes-Soennah. En er is geen macht noch kracht behalve door Allaah!

Dit is een samenvatting van wat er gebeurd is. En de geleerden beschouwden de weg van Shaykh Yahyaa in dit conflict, gedurende een periode van meer dan 7 jaar, als een methodologie die hij bewandelt, niet als een fout van hem! En het is bekend dat wanneer een geleerde in een fout vervalt, dat er voor deze fout gewaarschuwd wordt. Dus hoe is het dan met iemand die een methodologie heeft genomen die tegenstrijdig is aan datgene waar de mensen van kennis zich vroeger en nu op bevinden. Hij heeft loyaliteit en vijandschap omwille hiervan [de nieuwe methodiek]. Is het waarschuwen voor hem en zijn methodologie niet belangrijker en heeft dit niet meer prioriteit?!

En tenslotte adviseer ik mijn broeders van Ahloes-Soennah in het algemeen en de studenten van kennis in het bijzonder, dat zij zich volledig storten op het opdoen van profijtvolle kennis, het handelen ernaar, het uitnodigen naar Allaah, het volledig nakomen van de teksten van de wetgeving en het terugkeren naar wie Allaah heeft bevolen om naartoe terug te keren. En dat zijn de mensen van kennis. En met name ten tijde van fitan. En het accepteren van hun adviezen en richtlijnen, en het afstand houden van het verafschuwde fanatisme en blindvolgen. En wanneer dit niet gedaan wordt, dan vreest men een slecht resultaat voor degene die fanatiek is en zich mengt in de fitan. En ik vraag Allaah om Ahloes-Soennah te verenigen, en dat Hij iedereen succes schenkt naar datgene waar Hij van houdt en tevreden mee is. Voorwaar, Hij is de bezitter daarvan en Hij is daar zeker toe in staat.

26-07-2013, 00:52
Yahya kan hun niveau van kennis, manieren en begrip niet evenaren. Hij is niet eens met hun niveau te vergelijken[/SIZE]. Vertel hem om Allah te vrezen en de handen met de geleerden van Ahloes Soennah ineen te slaan en dit extremisme te verlaten. Bij [SIZE=4]Allah ik hou mezelf tegen om hem te vergelijken met sommige van de innoveerders die ik in het verleden heb weerlegd.[/SIZE] Alles wat wij horen is ‘imaam thaqalayn…an-naasihoel Amien.’[3] O mijn broeder, de ware betrouwbare adviseurs zijn de profeten en niet hij! Ga terug (naar Damaaj) en vertel hem dat hij Allah moet vrezen. [SIZE=4]Vertel hem dat hij slechts een student is en niet een geleerde. Hij is geen betrouwbare adviseur, hij is niet imam van wat dan ook. Vertel hem dat hij slechts een student is. [/SIZE]Vertel hem om Allah te vrezen en de handen ineen te slaan met zijn broeders van ahloes Soennah. Vertel hem dat hij dit extremisme en slechte manieren moet verlaten. Goede manieren wegen het zwaarst op de schalen op de Dag der Opstanding. Dus vertel hem om goede manieren te leren aan zijn studenten en om zelf goede manieren te hebben. Zonder zal hij niet ver komen.”[/SIZE]


[SIZE=2]Shaykh Rabie’ al-Madkhalie: “Bij Allah! Luister naar mij, ik zei dat omdat hij beweerde alles wat hij gezegd had te verlaten en om hem dichterbij ons te brengen en hem tot zachtaardigheid te brengen. [SIZE=4]Maar alles waarvan wij getuige zijn geweest tot aan de dag van vandaag zijn leugens, bedrog en extremisme. Bij Allah, je ziet de extremisme van de studenten daar. Zij hebben helemaal geen manieren. [/SIZE]Ga terug en vertel ze dat ik dit zeg.” Op dit moment werd deze zaak te veel voor de shaykh. Da jaloezie die hij voelde voor deze da’wah was duidelijk van zijn gezicht te lezen. Hij excuseerde zich toen van de bijeenkomst. Een van de studenten uit Damaaj volgde de shaykh om zijn hoofd te kussen. Waarop de shaykh zei: “Ik wil dit niet! Ga liever naar Yahya en vertel hem wat ik gezegd heb.”



Voor de verduidelijking:

http://dezuivering.wordpress.com/

26-07-2013, 01:01
Het bedrog van al-Hajoorie in het overleveren deel 1

http://dezuivering.wordpress.com/2013/03/28/het-bedrog-van-al-hajoorie-in-het-overleveren/