Hisbibestrijder
14-05-2013, 22:29
stopt in al-foyoosh, omwille van zaken die de Mashaayikh zagen. En zij vroegen van Shaykh Yahyaa dat hij zijn publicatie waarin hij Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan lasterde en voor hizbie verklaarde te verwijderen. Dus Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan heeft de inschrijvingen gestopt, maar Shaykh Yahyaa heeft zijn publicatie over hem niet verwijderd. Zoals dat de Mashaayikh ook van Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan gevraagd hadden dat hij zich excuseert tegenover Shaykh Yahyaa, maar het excuseren vond op dat moment niet plaats.
Daarna, na een tijdje, verliet Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan Daar al-Hadieth in Dammaaj en ging hij naar ‘Adan. Waarop Shaykh Yahyaa zei: “’Abdoer-Rahmaan mag niet terugkeren naar Dammaaj.” Waarop wij contact opnamen met Shaykh Yahyaa en tegen hem zeiden dat hij niet verder moest spreken over Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan. Maar Shaykh Yahyaa bleef verder spreken over Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan, oordelend over hem dat hij een Hizbie is, een persoon van fitnah en verder van wat hij vermeld heeft over hem. En nadat de Mashaayikh het voorgenoemde conflict en de volharding van Shaykh Yahyaa in het verklaren van Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan tot Hizbie, volgden, vonden zij (de Mashaayikh) het nodig om met Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie te zitten en te kijken naar hetgeen aan hem wordt toegeschreven van Hizbiyyah. En deze bijeenkomst was in Daar al-Hadieth in Ma’bar met het akkoord van Shaykh Yahyaa. Dus de bijeenkomst met Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie vond plaats en er werd met hem gediscussieerd. Hierna waren de Mashaayikh van mening dat er een verduidelijking gepubliceerd moest worden om het conflict te beëindigen. Dus hebben zij de verduidelijking geschreven en hebben zij het voorgelezen aan Shaykh Yahyaa via de telefoon, en hij (Shaykh Yahyaa) ging akkoord met de publicatie van de verduidelijking. En nadat de verduidelijking verscheen, nam Shaykh Yahyaa contact op en zei hij dat hij het niet eens was met de verduidelijking, totdat Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie naar Damaaj komt en zich aan hem excuseert. Waarop de Mashaayikh zeiden dat de verduidelijking reeds verschenen was en dat de komst van Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan (naar Dammaaj) in de toekomst zal zijn -met de toestemming van Allaah -. En Shaykh Yahyaa weigerde, verbrak de overeenkomst en weerlegde de verduidelijking waardoor het conflict heviger werd, en de Mashaayikh verdroegen wat er gebeurde van Shaykh Yahyaa. En na een tijdje zijn wij – Shaykh Yahyaa, Shaykh Mohammed bin ‘Abdil-Wahhaab, Shaykh adh-Dhimaarie, Shaykh al-Bora’ie, Shaykh as-Sawmalie en Shaykh al-Imaam – op Hajj gegaan. En Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie is niet op Hajj gegaan dat jaar. En wij beloofden elkaar dat wij allemaal bijeen zouden komen bij onze vader, Shaykh Rabie’ – moge Allaah hem behouden -. Dus wij kwamen bij hem bijeen. Waarop Shaykh Rabie’ tegen Shaykh Yahyaa zei: “O Shaykh Yahyaa, Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan heeft geen Hizbiyyah! Wij kennen deze man, en zijn Shaykh al-Waadi’ie heeft hem geprezen en hij heeft hem gekozen tot de Mashaayikh waarnaar teruggekeerd wordt bij fitan.” En woorden zoals deze. Daarna richtte Shaykh Rabie’ het woord tot de aanwezige Mashaayikh, en zei:“Zijn jullie van mening dat ‘Abdoer-Rahmaan een Hizbie is?” De Mashaayikh zeiden: “Wij zien geen Hizbiyyah bij hem.” Dus de Mashaayikh gingen akkoord met Shaykh Rabie’ en hij (Shaykh Rabie&rsquo verzocht Shaykh Yahyaa om zijn woorden terug te nemen betreft het oordeel op hem dat hij Hizbie is. En hij vroeg van ons dat, wanneer wij terugkeren naar Jemen, wij ‘Abdoer-Rahmaan oproepen en van hem vragen dat hij een verduidelijking publiceert waarin hij zich vrijpleit bij Allaah van degene die Dammaaj lastert, en dat hij niet tevreden is met het lasteren van Shaykh Yahyaa. En hiermee eindigt het conflict en loopt de da’wah verder op datgene waarop het dient te lopen aan kalmte, ondersteuning en het sluiten van de deuren van fitan. Shaykh Yahyaa accepteerde toendertijd deze woorden. Daarop keerden de Mashaayikh terug naar Jemen, gretig om datgene te realiseren waarop men overeen is gekomen bij Shaykh Rabie’. Dus hebben zij Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie uitgenodigd. En de bijeenkomst met hem was in al-Hoedaydah, bij de vader Shaykh Mohammed bin ‘Abdil-Wahhaab. Wij kwamen samen bij hem en hebben hem verteld wat er gebeurd is bij Shaykh Rabie’ en wat Shaykh Rabie’ naar onze tevredenheid gezegd heeft. Daarop ging Shaykh‘Abdoer-Rahmaan akkoord met het laten verschijnen van de verduidelijking naar aanleiding van hetgeen Shaykh Rabie’ en de Mashaayikh van hem vroegen. En hij liet de verduidelijking verschijnen, waarop Shaykh Yahyaa dit heeft geschonden aan de hand van twee cassettes waarin hij sprak over de Mashaayikh die uitvoerden wat Shaykh Rabie’ hen vroeg. En hij (Shaykh Yahyaa) lasterde hen. Hierop bleven de Mashaayikh geduldig en zij reageerden niet op Shaykh Yahyaa. En in die tijd vond het conflict plaats tussen Shaykh Mohammed bin‘Abdil-Wahhaab en Shaykh Yahyaa, en tussen Shaykh ‘Obayd al-Jaabirie en Shaykh Yahyaa. De overige Mashaayikh in Jemen streefden ook naar verzoening tussen Shaykh Yahyaa en hen, maar zij kwamen niet tot de oplossing van het conflict. Want de oorsprong daarvan zijn de woorden van Shaykh Yahyaa over Shaykh‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie.
Daarna, na een tijdje, verliet Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan Daar al-Hadieth in Dammaaj en ging hij naar ‘Adan. Waarop Shaykh Yahyaa zei: “’Abdoer-Rahmaan mag niet terugkeren naar Dammaaj.” Waarop wij contact opnamen met Shaykh Yahyaa en tegen hem zeiden dat hij niet verder moest spreken over Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan. Maar Shaykh Yahyaa bleef verder spreken over Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan, oordelend over hem dat hij een Hizbie is, een persoon van fitnah en verder van wat hij vermeld heeft over hem. En nadat de Mashaayikh het voorgenoemde conflict en de volharding van Shaykh Yahyaa in het verklaren van Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan tot Hizbie, volgden, vonden zij (de Mashaayikh) het nodig om met Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie te zitten en te kijken naar hetgeen aan hem wordt toegeschreven van Hizbiyyah. En deze bijeenkomst was in Daar al-Hadieth in Ma’bar met het akkoord van Shaykh Yahyaa. Dus de bijeenkomst met Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie vond plaats en er werd met hem gediscussieerd. Hierna waren de Mashaayikh van mening dat er een verduidelijking gepubliceerd moest worden om het conflict te beëindigen. Dus hebben zij de verduidelijking geschreven en hebben zij het voorgelezen aan Shaykh Yahyaa via de telefoon, en hij (Shaykh Yahyaa) ging akkoord met de publicatie van de verduidelijking. En nadat de verduidelijking verscheen, nam Shaykh Yahyaa contact op en zei hij dat hij het niet eens was met de verduidelijking, totdat Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie naar Damaaj komt en zich aan hem excuseert. Waarop de Mashaayikh zeiden dat de verduidelijking reeds verschenen was en dat de komst van Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan (naar Dammaaj) in de toekomst zal zijn -met de toestemming van Allaah -. En Shaykh Yahyaa weigerde, verbrak de overeenkomst en weerlegde de verduidelijking waardoor het conflict heviger werd, en de Mashaayikh verdroegen wat er gebeurde van Shaykh Yahyaa. En na een tijdje zijn wij – Shaykh Yahyaa, Shaykh Mohammed bin ‘Abdil-Wahhaab, Shaykh adh-Dhimaarie, Shaykh al-Bora’ie, Shaykh as-Sawmalie en Shaykh al-Imaam – op Hajj gegaan. En Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan al-‘Adanie is niet op Hajj gegaan dat jaar. En wij beloofden elkaar dat wij allemaal bijeen zouden komen bij onze vader, Shaykh Rabie’ – moge Allaah hem behouden -. Dus wij kwamen bij hem bijeen. Waarop Shaykh Rabie’ tegen Shaykh Yahyaa zei: “O Shaykh Yahyaa, Shaykh ‘Abdoer-Rahmaan heeft geen Hizbiyyah! Wij kennen deze man, en zijn Shaykh al-Waadi’ie heeft hem geprezen en hij heeft hem gekozen tot de Mashaayikh waarnaar teruggekeerd wordt bij fitan.” En woorden zoals deze. Daarna richtte Shaykh Rabie’ het woord tot de aanwezige Mashaayikh, en zei:“Zijn jullie van mening dat ‘Abdoer-Rahmaan een Hizbie is?” De Mashaayikh zeiden: “Wij zien geen Hizbiyyah bij hem.” Dus de Mashaayikh gingen akkoord met Shaykh Rabie’ en hij (Shaykh Rabie&rsquo