Bekijk volle/desktop versie : Garnalen, Halal of Haram??



Pagina's : [1] 2 3

14-05-2013, 18:16
Salaam wa 3alaykoum wa rahmatulah broeders en zuster,

Ik had ergens gelezen dat garnalen haram zijn, maar ergens ook weer niet. Kan iemand mij een duidelijke uitleg geven met bron aub of het nou halal of haram is,

Ik zelf eet geen garnalen, maar veel familieleden van mij wel, als het haram is dan wil ik dit natuurlijk niet voor ze achterhouden, maar nu heb ik geen duidelijk antwoord, vandaar deze topic.

Wa 3alaykoum salaam warahmatulah.

14-05-2013, 18:30


wa alaykumussalaam,

Ligt eraan welke geleerden je volgt. Veel hanafi geleerden verbieden het omdat het niet tot de visfamilie behoort. Alleen vis uit de zee zou halal zijn. Maar ook onder hen heb je discussie of het mag of niet, en of het niet alleen afgeraden is.

De overige geleerden van andere wetscholen zien het wel halal.

14-05-2013, 18:33

Citaat door RaiseUp:
wa alaykumussalaam,

Ligt eraan welke geleerden je volgt. Veel hanafi geleerden verbieden het omdat het niet tot de visfamilie behoort. Alleen vis uit de zee zou halal zijn. Maar ook onder hen heb je discussie of het mag of niet, en of het niet alleen afgeraden is.

De overige geleerden van andere wetscholen zien het wel halal.
Wat zijn hanafi geleerden als ik vragen mag??

14-05-2013, 18:44
Dat zijn de geleerden die de geleerde Aboe Haanifah volgen.

Het beste kan je naar de imaam van je moskee toegaan om het te vragen.

14-05-2013, 22:45



Citaat door Mouwaysie2:
Dat zijn de geleerden die de geleerde Aboe Haanifah volgen.

Het beste kan je naar de imaam van je moskee toegaan om het te vragen.
Djazaak Allah Wa Khairan voor je antwoord, heb nog 1 vraagje. Is Aboe Haanifah een sunniet?

14-05-2013, 23:10

Citaat door Faith___:
Djazaak Allah Wa Khairan voor je antwoord, heb nog 1 vraagje. Is Aboe Haanifah een sunniet?
Ja, de soennieten hebben o.a. vier wetscholen: Hanafi, Maliki, Shafi3ie en Hanbali.

14-05-2013, 23:13
Baraka Allaahfikom, wie weet of slakken halaal zijn, ik persoonlijk vind het echt iets walgelijk om te eten. Maar mijn ouders eten het vaak in marokko. Wil graag weten of dit is toegestaan?

14-05-2013, 23:44
Assalamoe alikom,

Bij onze Profeet vrede zij met hem zijn garnalen HALAL, en bij Aboe Haniefa zijn ze HARAM.

Zie maar wie jij gaat volgen!

14-05-2013, 23:52

Citaat door massin:
Assalamoe alikom,

Bij onze Profeet vrede zij met hem zijn garnalen HALAL, en bij Aboe Haniefa zijn ze HARAM.

Zie maar wie jij gaat volgen!
Wa 'alaykoem assalaam,

Kun je dat toe lichten? Dan heeft zij haar antwoordt in shaa Allah.

15-05-2013, 00:00
Er staat duidelijk denk dat alles wat van de zee afkomt je mag eten.

15-05-2013, 00:20

Citaat door massin:
Assalamoe alikom,

Bij onze Profeet vrede zij met hem zijn garnalen HALAL, en bij Aboe Haniefa zijn ze HARAM.

Zie maar wie jij gaat volgen!
Tuurlijk volg ik onze geliefde profeet Mohamed Sallalahu wa3alayhi wasalaam.
Kan je een bron geven waarin staat dat ze halal zijn. Dan heb ik ook duidelijkheid, Iedereen op m.nl kan namelijk zomaar iets zeggen, zonder bron is dat heel makkelijk.

Waarom heeft Aboe Haniefa het haram verklaard als hij zelf ook suniet is?

15-05-2013, 00:20

Citaat door sabria2012:
Er staat duidelijk denk dat alles wat van de zee afkomt je mag eten.
Waar staat dat??

15-05-2013, 00:22



Citaat door massin:
Assalamoe alikom,

Bij onze Profeet vrede zij met hem zijn garnalen HALAL, en bij Aboe Haniefa zijn ze HARAM.

Zie maar wie jij gaat volgen!
Hoogmoedige ezel, kijk hoe jij over imaam Abu haneefa spreekt.

15-05-2013, 00:24

Citaat door sabria2012:
Er staat duidelijk denk dat alles wat van de zee afkomt je mag eten.
Dat klopt niet, in de link hieronder staat dat je krab, oester, mosselen, kreeft (lobster), rivierkreeftjes (crwafish) en de grote garnalen Gamba's (is prawn in engels) niet mag eten! De kleintjes dus wel!

http://www.questionsonislam.com/question/seafood-haram-or-halal/[/url]


@bozetroela volgens mij horen slakken toch tot insecten? Insecten zijn zowiezo haram.

Edit: hier ik had gelijk het zijn landslakken en behiren tot insecten dus Haram:

http://islamqa.info/en/ref/114855

15-05-2013, 00:25

Citaat door Mouwaysie2:
Ja, de soennieten hebben o.a. vier wetscholen: Hanafi, Maliki, Shafi3ie en Hanbali.
Djazaak Allah Wa Khairan.

Pagina's : [1] 2 3