Bekijk volle/desktop versie : Beloning van armen, vermoorden, slachtoffers en andere gepijnigden?



13-05-2013, 14:59
Ik zit de laatste met deze vraag waar ik geen antwoord op kan vinden. Kan iemand mij wijs maken?

13-05-2013, 15:03


Beproevingen, een bron van beloning en vergeving

Toen de Profeet werd gevraagd over degenen die het meest beproefd worden zei hij: “Degenen die het meest beproefd worden zijn de profeten en daarna de rest van de mensen; afhankelijk van hun goedheid. Een persoon wordt beproefd naar gelang zijn geloof. Hoe sterker zijn geloof is, des te meer hij beproefd wordt. En hoe zwakker zijn geloof is, des te minder hij beproefd wordt. En het beproeven van een persoon gaat door en verlaat hem niet totdat hij rondloopt en niets meer van zijn zonden met zich meedraagt.” [Saheeh Bukhari]

Er is van de Profeet overgeleverd: “De grootste beloning komt van de grootste beproeving. Wanneer Allah van mensen houdt, beproeft Hij hen en eenieder die het accepteert, verwerft de tevredenheid van Allah en eenieder die klaagt, verdient Zijn Woede.” [At-Tirmidhi en Ibn Maadjah. Saheeh]

Anas overleverde dat de Profeet [SalAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Als Allah het goede wenst voor één van Zijn dienaren, dan vervroegt Hij zijn straf voor hem in dit leven. En als Hij vergelding wenst voor één van Zijn dienaren, dan bewaart Hij zijn zonden zodat Hij hem daarmee kan beoordelen op de Dag der Opstanding.” [Verhaalt door At-Tirmidhi]

Zo is er overgeleverd: “Het gebeurt dat Allah een hoge positie voor een bepaalde gelovige heeft bestemd die hij zelf niet kan bereiken. Dus beproeft Allah hem met enige lichamelijke, of materiële rampspoed, of leed in zijn familie waarbij hem het geluk van geduld wordt geschonken. En zo verheft Allah hem tot de hoge positie die Hij oorspronkelijk voor hem had bepaald.” [Abu Dawud en Ahmad]

Abu Hurayrah overleverde ook dat de Profeet [SalAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Telkens wanneer een moslim wordt getroffen door een ziekte of andere zaken, laat Allah daardoor zijn zonden van hem afvallen, net zoals een boom zijn bladeren laat vallen.” [Saheeh Bukhari en Muslim]

Abu Sa’eed Al-Khudri overleverde van de Profeet [SalAllahu ‘alayhi wa selam]: “Een moslim wordt niet getroffen door moeilijkheden, ziekte, verdriet, zorgen, kwaad of een depressie - zelfs als hij wordt geprikt door een doorn - zonder dat Allah hem zijn zonden daardoor kwijtscheldt.” [Saheeh Bukhari en Muslim]

Abu Hurayrah overleverde dat de Profeet [SalAllahu ‘alayhi wa selam] zei: “Moeilijkheden met betrekking tot hun lichaam, familie en bezittingen blijven de gelovige man en vrouw overkomen, totdat ze Allah ontmoeten zonder de last van zonden.” [Verhaalt door At-Tirmidhi]

Er is van de Profeet overlevert: “Degene die getroffen wordt door armoede en hierover klaagt bij mensen, zijn calamiteit zal niet worden verlicht. Degene die getroffen wordt door armoede en hierover klaagt bij Allah, Allah zal hem vroeg of laat verlichting schenken.” [At-Tirmidhi, 2326; Abu Dawood, 1645; Saheeh door Al-Albaani in Saheeh At-Tirmidhi]

Er is van de Profeet overlevert: “Wanneer de mensen die beproevingen ondergingen hun beloning krijgen op De Dag Der Opstanding zullen de mensen die hier veilig voor bleven wensen dat hun huiden in stukken werden geknipt met scharen toen zijn op de wereld verbleven.” [At-Tirmidhi, 2402. As-Silsilah As-Saheehah, no. 2206]

Er is van Ma’qil ibn Yasaar overgeleverd dat de Profeet zei: “Aanbidding in tijden van beproeving en verwarring is zoals migratie naar mij toe.” [Muslim 2948]

An-Nawawi zei: “De Profeet zei; ‘Aanbidding in tijden van beproeving en verwarring is zoals migratie naar mij toe.’ De reden waarom aanbidding in zulke tijden zo een grote deugd is, komt omdat mensen dan onachtzaam worden over aanbidding en hier afgeleid van worden, en slechts weinig mensen op aanbidding focussen.”

“Dachten de mensen dat zij met rust gelaten worden, als zij zeggen ‘Wij geloven’ en dat zij niet op de proef gesteld worden? En voorzeker, Wij hebben degenen voor hen op de proef gesteld.” [Surah Al-‘ankaboet, aya 2, 3]

13-05-2013, 15:10
Ooh kijk.. Even lezen!

13-05-2013, 15:26
Wat ik hier in grote lijnen van opmaak is dus dat Allah op de hoogte is van het leed en verdriet van elke persoon op deze wereld (bv, van de arme, zieke, slachtoffer van oorlogen etc.), en dat er zelfs een speciaal reden zit achter de pijn voor de moslims. Moslims krijgen namelijk vergeving van hun zonden, wanneer hen het moeilijk wordt gemaakt in dit leven, zodat zij uiteindelijk het paradijs in zullen gaan. Dit is heel complex en toch wonderbaarlijk.. Subhanallah.

Dankjewel voor het stuk, Shaakir! Ik zal mij hier nog even meer in gaan verdiepen. Vind het een interessante kwestie.. Dankzij jou weet ik ook waar ik nu kan starten. Vroeg me namelijk af of gepijnigden ook 'martelaren' zijn of dat het gaat om een totaal ander groep dat dus anders beloont zal worden.