Bekijk volle/desktop versie : Mooi om te lezen.



18-01-2005, 11:06
Het geloof bestaat uit drie zaken


Ook op gezag van ‘Omar رضي الله عنه die gezegd heeft:

“Toen wij (op een dag) bij de boodschapper van Allaah (sallahoe `aleihie was sallem) zaten, verscheen er een man voor ons, in stralend witte kleren en met gitzwarte haren, aan wie niet te merken was of hij een lange reis had afgelegd, noch iemand van ons kende hem. Hij ging voor de Profeet (sallahoe `aleihie was sallem) zitten, met zijn knieën tegen de knieën van de Profeet en met zijn handen op zijn dijen en zei: “O Mohammed, vertel me wat de Islaam is.” De Profeet (sallahoe `aleihie was sallem) antwoordde: “Islaam houdt in dat je getuigt, dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden dan Allaah en dat Mohammed de boodschapper van Allaah is, dat je het gebed onderhoudt, de zakaat betaald, tijdens de maand Ramadaan vast en de bedevaart naar het Huis verricht, als je daartoe in staat bent.” Waarop hij zei: “U heeft juist gesproken”. Wij waren erg verbaast dat hij hem eerst iets had gevraagd en daarna het antwoord bevestigde. Daarna zei hij: “Vertel mij wat de Iemaan is.” Hij antwoordde: “Het houdt in dat je gelooft in Allaah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn Profeten en in de Laatste Dag en dat je gelooft dat zowel het goede als het slechte voorbeschikt is (al-Qadr).” Hij zei:

“U heeft juist gesproken.” Daarna vroeg hij: “Vertel mij wat Ihsaan is?” Hij antwoorde: “Het houdt in dat je Allaah aanbidt alsof je Hem ziet en als je Hem niet ziet, beseft dat Hij jou wel ziet.” Toen zei hij: “Vertel me over het Uur.” Hij antwoorde: “Daarover weet de ondervraagde niet meer dan de vrager.” Vervolgens zei hij: “Vertel me dan over de tekenen ervan”. Hij antwoorde: “Dat de slavin haar meester zal baren en dat je ziet dat op blote voeten lopende, straatarme en behoeftige schaapherders (bedoeïnen) met elkaar wedijveren in het bouwen van hoge huizen.” Hierna ging hij (de vreemdeling) weg en ik bleef daar een tijd zitten, totdat hij (de Profeet (sallahoe `aleihie was sallem)) me vroeg: “O ‘Omar, weet jij wie die vragensteller was?” Ik antwoorde: “Allaah en Zijn boodschapper weten het ‘t beste”. De Profeet zei: “Het was Djiebriel, hij kwam om jullie je godsdienst te leren”.”[1]

Overgeleverd door Moslim

18-01-2005, 11:21


Machallah

18-01-2005, 11:23
moge allah je belonen voor dit stuk.

Nog 1 vraag: kan jij het volgende toelichten?
Het houdt in dat je gelooft in Allaah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn Profeten en in de Laatste Dag en dat je gelooft dat zowel het goede als het slechte voorbeschikt is (al-Qadr).”

Wat wordt bedoeld met zowel het goede als het slechte is voorbeschikt????

Inshallah kun jij me verder helpen

18-01-2005, 11:42

Citaat door boeiend:
moge allah je belonen voor dit stuk.

Nog 1 vraag: kan jij het volgende toelichten?
Het houdt in dat je gelooft in Allaah, Zijn engelen, Zijn boeken, Zijn Profeten en in de Laatste Dag en dat je gelooft dat zowel het goede als het slechte voorbeschikt is (al-Qadr).”

Wat wordt bedoeld met zowel het goede als het slechte is voorbeschikt????

Inshallah kun jij me verder helpen
Je moet geloven dat al het goede dat je overkomt en al het slechte dat je overkomt QadrAllah is.



Begrijp je het?

18-01-2005, 12:04


Ik geloof in qadr allah. Ik geloof in voorbestemming maar eerst dacht ik dat alles is voorbestemd in het leven. als iets gebeurt dan was het voorbestemd te gebeuren. Daarna ben ik van gedachten veranderd dat bepaalde dingen vaststaan en dat de mens een vrije keuze heeft maar ik kan nog niet echt een scheidslijn trekken tussen het lot en vrije wil. heb het ook zo in mijn hoofd gelaten dat allah alles in zijn macht heeft en toeziet welke keuzes zijn dienaren maken maar uiteindelijk is allah's wil wet!

Maar met betrekking tot het slechte. Ik dacht het goede komt van allah het slechte van de mens zelf. Ik heb dit ergens gelezen....allah oe3lem.

18-01-2005, 12:18
Allahu a3lam, dat is wat die hadith zegt en ik ga daarvan uit.

18-01-2005, 13:08

Citaat door boeiend:
Ik geloof in qadr allah. Ik geloof in voorbestemming maar eerst dacht ik dat alles is voorbestemd in het leven. als iets gebeurt dan was het voorbestemd te gebeuren. Daarna ben ik van gedachten veranderd dat bepaalde dingen vaststaan en dat de mens een vrije keuze heeft maar ik kan nog niet echt een scheidslijn trekken tussen het lot en vrije wil. heb het ook zo in mijn hoofd gelaten dat allah alles in zijn macht heeft en toeziet welke keuzes zijn dienaren maken maar uiteindelijk is allah's wil wet!

Maar met betrekking tot het slechte. Ik dacht het goede komt van allah het slechte van de mens zelf. Ik heb dit ergens gelezen....allah oe3lem.
Assalamoelaikoem wrwb,

Ik zal proberen om t e.e.a een beetje uit te leggen zuster

het goede komt van Allah swt en het slechte van de mens; zuster hiermee wordt bedoeld dat Allah swt t goede met de mens voorheeft (Allah weet t t best): een voorbeeld daarvan is de Heilige Qor'aan....het is een Barmhartigheid, Leiding en een Licht voor een ieder die erin wil geloven en de regels wil opvolgen. Het opvolgen van de regels houdt in ruime zin in dat je het toegestane niet vebied en het verbodene niet toestaat en je je dus ook verre houdt van zaken die je kunnen schaden.

Nou hebben wij mensen Alhamdoelilah een onderscheidend vermogen van Allah swt gekregen om te KIEZEN (in tegenstelling tot dieren)....kies je ervoor om volgens de Qoraan te leven dan betekent dat onder meer dat je ervoor kies om gehoorzaam aan Allah swt en zijn boodschapper te zijn (dus geen hoogmoed, koppigheid....denk aan farao en ook strijden op weg van Allah swt wanneer de situatie daar om vraagt) , rechtvaardig te zijn, oprecht te zijn, zachtmoedig tegen je broeders, zusters ouders te zijn, zuiver in aanbidding (proberen) te zijn en ook betrouwbaar (bijv leent iemand je iets uit geef dan altijd t geleende weer terug of als je bijv gevraagd wordt te bemiddelen wees dan onpartijdig) e.d..... Kies je er echter voor om bepaalde gedragscodes en regels in de wind te slaan bijv door niet (of lui) te bidden of met 'show', te liegen, valse getuigenis af te leggen, hypocritisme, hoogmoed, koppigheid, heimelijk plannen om een ander onder uit te halen (denk aan werkvloer) of andere dingen te doen die haram zijn en je vraagt er geen vergiffenis voor middels dua (touba) dan doe je jezelf als t ware onrecht aan (vrijwillig-eigen keus). Je stomp je ziel af en doet t onrecht aan net zoiets als je je lichaam geen eten geeft en t daardoor gaat lijden.

Allah swt is Meest Barmhartig, Genadevol en bezit de Meest Vergevende Blik en hoe erg je zonde ook is er is altijd een weg terug naar Allah swt met zijn wil als je berouw toont, je stopt met datgeen wat haram is en je je voorneemt (intentie) om je te beteren. Het goede komt hiermee van Allah swt want Allah swt zegt als jij lopend naar mij toekomt dan ren ik naar jou....tis de koppigheid, hoogmoed van de mens die hem/ haar doet kiezen deze deur van Genade niet te naderen. het zijn de acties, daden, keuzes in je leven die bepalen welke richting je lot wordt 'opgestuurd' ....

Zo wordt er gesteld dat als je dua (smeekbede) doet waarin je bijv vraagt om t slechte van je af te weren, dat dan iets wat voorbeschikt was te gebeuren door die dua ofwel niet meer zal plaatsvinden, ofwel in afgezwakte vorm zal plaatsvinden...dus dat de gevolgen minder ernstig zijn dan intieel. Of een voortbeschikking niet zal plaatsvinden of in afgezwakte vorm hangt onder meer weer af van je zuiverheid en concentratie tijdens t doen van de dua.

Tis misschien een beetje warrig geschreven (haha) maar ik hoop dat je er wat aan hebt zuster. Aangezien ik nu ook ergens zit waar ik je even niet van bronnen kan voorzien sluit ik af met de woorden:

Moge Allah swt me vergeven als ik iets verkeerds heb gezegd en Allah swt weet t t best!!

18-01-2005, 13:19
Assalamoelaikoem,

ooh en nog iets een ware gelovige is geduldig met wat hen overkomt ook al is t iets 'slechts' of droevigs.....dit houdt onder andere in dat hij VERTROUWEN heeft in Allah swt en dat hij HOOP heeft.....hoop dat na mindere tijden goede tijden zullen komen want dat is de handelswijze van Allah swt en Allah swt verandert Zijn handelswijze niet.....Lees de verhalen van de profeten (moge de vrede en zenenigen met hen allen zijn)...zij zijn een voorbeeld voor ons waar t gaat om het omgaan met voortbeschikkingszaken.

wa salaam

18-01-2005, 13:49
moge allah je belonen voor je antwoord.

doe3a verandert inderdaad je lotsbestemming en goede daden verlengen je leven.
allah oe3lem

weet jij trouwens of het in de koran staat want ik heb het ergens gelezen: het goede komt van allah en het slechte van de mens zelf.

Ik lees er inderdaad in allah doet de mens geen onrecht aan. dat doet de mens zelf door de keuzes die de mens maakt. Maar allah beproeft de mens wel met zware tijden en daar ziet denk ik die hadith op : "zowel het goede als het slechte is voorbeschikt"

18-01-2005, 20:41

Citaat door boeiend:
moge allah je belonen voor je antwoord.

doe3a verandert inderdaad je lotsbestemming en goede daden verlengen je leven.
allah oe3lem

weet jij trouwens of het in de koran staat want ik heb het ergens gelezen: het goede komt van allah en het slechte van de mens zelf.

Ik lees er inderdaad in allah doet de mens geen onrecht aan. dat doet de mens zelf door de keuzes die de mens maakt. Maar allah beproeft de mens wel met zware tijden en daar ziet denk ik die hadith op : "zowel het goede als het slechte is voorbeschikt"
Assalamoelaikoem wrwb,

Ja juist! en de zin het goede komt van ALLAH en t slechte van de mens staat inderdaad (letterlijk) in de Edele Qoraan....waar weet ik niet precies maar ik weet dat t erin staat...als ik t tegenkom laat ik t je insha Allah weten

En moge Allah swt jou ook belonen voor jouw inzet.

En Allah swt weet t t best!

wa salaam