Levennnnn
11-05-2013, 23:28
Vraag:
Salam Alaikum. Wat ik uit uw lezingen heb vernomen is dat u achter de methode staat dat de Khilafah via Jihad moet worden hersteld. Kunt u op het onderstaande reageren?
“Een andere perspectief die is toegeschreven aan de Ummah is het concept van het bestrijden van de heersers en dat de Islam door middel van militaire strijd weer zal terugkeren op wereldniveau. Dit is weer gebaseerd op een bijzondere Hadith. Er is door veel bronnen inclusief Imam Muslim overgeleverd dat de Profeet [SalAllahu ‘alayhie wasalam] zei, “Bestrijd de gezaghebbers niet totdat je uitdrukkelijke Kufr ziet waarvan je een duidelijke bewijs hebt van Allah (van Islam).”
In de Tafseer van Ibn Kathir staat dat als de Khaleefah omkeert naar de wetten van ongeloof, hij moet worden bestreden totdat hij terugkeert naar het implementeren van Islam en van de Shariah.
In Fateh al-Bari van Ibn Hajr staat ook dat als hij een Kafir wordt, of de Shariah veranderd, hij moet worden bestreden en afgezet. Dit perspectief is ook vermeld in Nayl al-Awtar en gesteund door Imam Shawkani. Daarin staat dat als de heerser regeert met wat anders dan de Shariah, hij moet worden bestreden totdat hij berouw toont of afgezet is. Echter, dat is alleen de situatie die geldt voor het heersen door de Khaleefah die toevlucht heeft gezocht in de Kufr wetgeving en ongehoorzaamheid aan Allah. Het heeft geen betrekking op de Khaleefah die tiranniek wordt en het heeft ook geen betrekking op zijn persoonlijkheid die corrupt wordt. In dit geval is gehoorzaamheid aan hem verplicht en moeten de Moslims nog steeds achter hem bidden en Jihad met hem verrichten.
Echter, deze Ahadith sluiten niet aan op de huidige situatie. Ze zijn allemaal gericht op het verzetten en optrekken tegen de Khaleefah en behoren tot het onderwerp Khurooj min al Khaleefah, d.w.z. het in opstand komen tegen het gezag van een Khaleefah of een Imam.
Het huidige situatie is niet dat van de Khulafaa’ die met de Islam regeerden en zich daarna van de Islam afkeerden. Het huidige probleem heeft ook niet enkel betrekking op het afzetten van een heerser door hem te doden. Eerder, zijn er complete systemen van Kufr geïmplementeerd in de Moslim landen voor meer dan 76 jaar, geen van de heersers heeft ooit geheerst met de Shariah en geen van hen zijn Khulafaa’ binnen een Khilafah. De systemen die ze toepassen zijn of monarchieën, of Kapitalistisch met een soort van democratische kader. Daarom gaat het hier in werkelijkheid niet om het afzetten van een slechte Khaleefah binnen in een Islamitische staat. In werkelijkheid gaat het hier om het ontwortelen van een volledige Kufr systeem, inclusief de heerser, om weer Dar ul-Islam te vestigen. De huidige heersers zijn in geen enkel opzicht vergelijkbaar met de Khulafaa’ die een Kufr wet hebben ingevoerd in de Khilafah. Daarom zijn deze Ahadith, die altijd zijn begrepen in de context dat het om Dar ul-Islam gaat d.w.z. waar Islam is geïmplementeerd en de Moslims de veiligheid bezitten, niet toepasselijk voor de huidige situatie. De realiteit waar ze naar verwijzen is dat van het afzetten van een Khaleefah die met Kufr regeert binnen een Islamitische staat, niet dat van het ontwortelen van een volledige Kufr systeem slechts bij het bevechten en doden van de heerser van dat systeem.
De enige situatie die vergelijkbaar is vanuit de bewijzen is de vestiging van de Islamitische staat voor de allereerste keer door de Profeet[SalAllahu ‘alayhie wasalam] en de strijd die hij [SalAllahu ‘alayhie wasalam] meemaakte om deze Staat te vestigen en Dar ul-Kufr naar Dar ul-Islam veranderen. Dit is de strijd waar hij [SalAllahu ‘alayhie wasalam] naar verwees in de Hadith van Hamza en zoals het is uitgelegd in de Boeken van Sunnah en Seerah. Dat is de enige voorbeeld waar een volledige systeem van Kufr bestond, en daarna werd veranderd in een volledige systeem van Islam. Dus het gaat hier om het veranderen van een systeem, en niet enkel om een heerser. De Ahadith over het vechten verwijst naar het veranderen van een heerser d.w.z. een Khaleefah die afgedwaald is en niet om een systeem, alleen de strijd van de Profeet [salAllahu ‘alayhie wasalam] in Makkah is toepasselijk op het veranderen van een systeem. Dus militaire strijd is niet de methode van het hervestigen van de Khilafah.”
Kunt u ook uw kijk op Hizb ut-Tahrir verhelderen. JazakAllah Khair. Salam Alaikum