Bekijk volle/desktop versie : De weegschaal van goede en slechte daden



Pagina's : [1] 2

11-05-2013, 05:02
In naam van Allah de Barmhartige de Genadevolle. Moge Allah’s vrede en zegeningen met Zijn boodschapper, diens huishouden en metgezellen zijn tot de Dag des Oordeels. De beste toespraak is het boek van Allah en de beste Leiding is de Leiding van Mohammad صلى الله عليه وسلم en de slechtste zaken zijn de innovaties en elke innovatie is een misleiding.

“En Ibn al-Qayyim bevestigde een principe, zeggend dat als de mens veel rechtvaardige daden verricht en als hij voor veel voordeel in de maatschappij zorgt, de mens dan vergeven is van dingen waarvan anderen wellicht niet vergeven worden, en er worden fouten van hem door de vingers gezien waarvan het bij anderen niet door de vingers zullen worden gezien, want de boodschapper van Allaah zei:“Als water twee qullahs(meeteenheid) bereikt, dan zal het niet onzuiver worden door verontreiniging."

Dus als er een klein beetje onzuiverheid in grote hoeveelheid water valt, dan heeft het onzuivere gedeelte het water niet zodanig aangetast, en kan het nog steeds gebruikt worden voor de rituele wassing(Wudhu) en om te douchen. Zo ook de mens, als hij veel goede daden heeft verricht, dan knijpt men een oogje dicht als hij wat slechte daden van die persoon ziet die drijven in zijn oceaan vol met goede daden.

Toen ‘Umar van woede barstte door Hatib bin Abi Balta’ah, degene die de grote misdaad van verraad verrichte– De misdaad dmv. Het bespioneren van de Islamitische staat en geheime berichten door te sturen naar de Quraysh -en zei:”Oh boodschapper van Allaah! Laat mij zijn nek openslaan omdat hij een hypocriet is geworden.”
Nam de boodschapper van Allaah deze gelegenheid om hen de basis principe te leren door gebruik te maken van deze real-life ervaring, door te zeggen:“En hoe weet je dat, ‘Umar? Hij heeft deelgenomen aan de Slag van Badr, en het zou zo kunnen zijn dat Allaah naar de deelnemers van Badr heeft gekeken, en heeft gezegd: 'Doe wat jullie wensen, aangezien ik jullie vergeven heb.’”['at-Tarbiyah al-Jihadiyyah wal-Bina''; 2/79]

http://ahlussunnahpublicaties.wordpress.com/

13-05-2013, 00:55


Barak Allahoe fiek

14-05-2013, 06:14
“Ik heb de dood gezien en zal niet stoppen met werken..”

al-Hasan al-Basrie (rahimahoellaah) ging eens een ziek iemand bezoeken, en zag dat hij in doodsstrijd was en hij zag de spanningen en angsten die hij onderging. Hij keerde terug naar zijn familie met een andere gelaatskleur. Zij zeiden tegen hem: “Kom en eet, moge Allaah je genadig zijn.” Hij zei: “O mijn familie, eten en drinken jullie maar. Ik heb de dood gezien en zal niet stoppen met werken totdat ik het zal ontmoeten.”['At-Tadzhkirah', Imam Qurtubi]

http://wasielah.wordpress.com

14-05-2013, 06:17
‘Geef mij een goede naam..’

Al-Haytham ibn ‘Ubayd al-Say levert over van zijn vader: “Ik zei tegen Zayd ibn Aslam, “Een man verricht (enkele) goede daden en hoort later dat iemand dit over hem vermeldt (i.e. hem prijst), zal dit zijn beloning op enige manier verminderen?” Hij antwoordde, “Wie is het dat herinnerd wil worden met het slechte? Zelfs Ibrahim, de vriend van Allah (Subhanahoe wa Ta’aala) zei, “En geef mij een goede naam onder de komende generaties,” [al-Shu'ara': 84]

http://wasielah.wordpress.com

Pagina's : [1] 2