Bekijk volle/desktop versie : Broeder Fassi (over jouw topic over bezoeken van graven voor vrouwen)



Pagina's : [1] 2

11-05-2013, 01:39
Neem dit mee als faa'idah inshaa Allah en als je hebt gelezen verwijder ik het wel weer bi idhnillah:

In deze kwestie zit heel veel diepgang en alle partijen komen met sterke bewijzen en argumentaties.

De meerderheid is niet voor een verbod, maar bevind zich tussen karaahiyyah en ibaa7ah.


Waar in ieder geval idjmaa3 over is, is het volgende:
- Als van te voren bekend is dat een vrouw gaat huilen en schreeuwen en dat soort dingen, dan is het per definitie en met idjmaa3 van de geleerden niet toegestaan, zoals ibn taymiyyah overleverd.
- Wanneer een vrouw niet als Qasd (bedoeling) heeft om de graven te bezoeken en ze komt er langs dan valt dat niet onder het verbod. Het verbod zit hem namelijk in het BEZOEKEN van de graven.
- أHetgeen er plaats vind dat met consensus verboden is aan bid3ah en shirk dient niet verricht te worden.

Hier een aantal stukken hierover:

Madjmoe3 al fatawa van ibn taymiyyah (Is van mening dat het haraam is in zijn asl en geeft deze mening daadwerkelijk kracht):
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?ID=1954&startno=1&start=1&idfrom= 3152&idto=3157&bookid=22&Hashiya=2

Al mughnie (is van mening dat het makroeh is in zijn asl):
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=15&ID=1291&idfrom=1336&idto =1337&bookid=15&startno=0

Ibn hadjr al 3asqalaanie (toegestaan is in zijn asl):
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=52&ID=2364



Het sterkste bewijs waar ik degenen die het verbieden nog geen antwoord op heb horen geven is de volgende hadith van 3aaishah radiallahu 3anhaa in sahih muslim:
1767 - وعنها قالت : كيف أقول يا رسول الله تعني في زيارة القبور ، قال : قولي : " السلام على أهل الديار من المؤمنين والمسلمين ، ويرحم الله المستقدمين منا والمستأخرين ، وإنا إن شاء الله بكم للاحقون " . رواه مسلم .

Rekening houdend met stelregel "la yadjoezu ta'khier al bayaan 3inda waqt alhaadjah", zou de profeet salallahu 3alaihi wa salam haar moeten verduidelijken dat het voor een vrouw verboden is om de graven te bezoeken. Daarentegen geeft hij haar irshaad en legt uit wat ze moet zeggen bij het bezoeken van de graven.

Wallahu 3alam.

11-05-2013, 01:51


Wa feeka barakka Allaah.
Ik denk dat Fassi in een diepe slaap gezonken is ..

11-05-2013, 01:58
Ghair inshaa Allah, ik zal het nog wel even laten staan, voor degene die het willen lezen inshaa Allah.

11-05-2013, 02:04
Om nog iets aan toe te voegen wat relevant is.

Het zou verboden zijn wanneer de vrouw veelvuldig de graven bezoekt omdat de profeet salla Allaahoe 'alayhi wassalam zegt La'ana Allahoe zawaraat al-quboer en zawaraat is sigha mubalagha wat erop duidt dat de annahy betrekking heeft op degene die menigmaal de graven bezoeken en heeft het niet betrekking op degene die sporadisch weleens naar de graven gaan.

Wa Allaahu a'lam

11-05-2013, 02:14


Barakallahu feek akhi.

Maar het gaat nu niet zo zeer om het bezoeken van de quboor, maar het daadwerkelijk aanwezig zijn bij de begrafenis van een mannelijke familielid.

De 7ukm hierbij was naar mijn kennis dat het verboden is. Maar ik wil meer inzicht wat betreft dit feit.

11-05-2013, 02:33
Wa fieka barak.

De algemeenheid van de geleerden zijn van mening dat het bijwonen van het volgen van janaazah voor vrouwen afgeraden is.

Bij het begraven keert het weer terug naar de eerste khilaaf en waarschijnlijk hebben daarom meerdere fuqahaa' wat shidah getoond tijdens het daadwerkelijk begraven, omdat de kans groter is dat een vrouw in zo'n geval hard gaat huilen en schreeuwen en andere zaken gaat verrichten wat een motief voor het verbod kan zijn.

11-05-2013, 02:34

Citaat door Jaguar:
Om nog iets aan toe te voegen wat relevant is.

Het zou verboden zijn wanneer de vrouw veelvuldig de graven bezoekt omdat de profeet salla Allaahoe 'alayhi wassalam zegt La'ana Allahoe zawaraat al-quboer en zawaraat is sigha mubalagha wat erop duidt dat de annahy betrekking heeft op degene die menigmaal de graven bezoeken en heeft het niet betrekking op degene die sporadisch weleens naar de graven gaan.

Wa Allaahu a'lam
Juist, barakallahufiek.

11-05-2013, 11:44
Als je kijk naar de shirkiyaat die worden gepleegd in marokko bij de graven, dan zijn de meeste vrouwen die het doen.

11-05-2013, 12:11
In Egypte gaan ze met 3eid met het hele gezin naar de graf van de overleden vader en gaan ze daar picknicken. En als je tegen hen zegt dat het niet hoort, dan zegt de moeder: "Ga je mij weerhouden om bij mijn man te zijn op de dag van 3eid?"

11-05-2013, 12:43
Zoals?
Citaat door Shaakir:
Als je kijk naar de shirkiyaat die worden gepleegd in marokko bij de graven, dan zijn de meeste vrouwen die het doen.

11-05-2013, 12:49

Citaat door Aaike:
Zoals?
het vragen van gunsten.
Het vragen van genezing middels de dode persoon
het vragen van bemiddelingen

11-05-2013, 12:50

Citaat door Aaike:
Zoals?
Allerlei gekke dingen, zoals tawaaf rondom graven van "awliyaa" en dat soort dingen.

11-05-2013, 12:56


Dit is een heel interessant artikel en de shaykh geeft aan dat vrouwen erbij kunnen zijn wanneer een familielid wordt begraven.

http://imamluqman.wordpress.com/2012/06/12/the-islamic-ruling-regarding-muslim-women-following-funeral-processions-by-shaykh-luqman-ahmad/

Ik heb mijn college maar verteld dat het niet kan en dat ze na de begravenis, het graf van haar vader kan bezoeken inshaAllah. Heb een video meegestuurd van Sh. Muhammed Salah (rekening houdende met cultuur in Marokko). Hopelijk het beste gedaan inshaAllah.

11-05-2013, 17:27
Herken hetgeen Shaakir zegt gezien er in Marokko ook plekken daarvoor zijn opgericht in Marokko, maar of vrouwen zich daar eerder schuldig maken dan mannen heb ik zelf, gelukkig, niet mogen zien. Vooralsnog bedankt voor de reacties.


Citaat door IRAQ:
het vragen van gunsten.
Het vragen van genezing middels de dode persoon
het vragen van bemiddelingen


Citaat door Shaakir:
Allerlei gekke dingen, zoals tawaaf rondom graven van "awliyaa" en dat soort dingen.

Pagina's : [1] 2