sheikhalalbani
11-05-2013, 01:39
Neem dit mee als faa'idah inshaa Allah en als je hebt gelezen verwijder ik het wel weer bi idhnillah:
In deze kwestie zit heel veel diepgang en alle partijen komen met sterke bewijzen en argumentaties.
De meerderheid is niet voor een verbod, maar bevind zich tussen karaahiyyah en ibaa7ah.
Waar in ieder geval idjmaa3 over is, is het volgende:
- Als van te voren bekend is dat een vrouw gaat huilen en schreeuwen en dat soort dingen, dan is het per definitie en met idjmaa3 van de geleerden niet toegestaan, zoals ibn taymiyyah overleverd.
- Wanneer een vrouw niet als Qasd (bedoeling) heeft om de graven te bezoeken en ze komt er langs dan valt dat niet onder het verbod. Het verbod zit hem namelijk in het BEZOEKEN van de graven.
- أHetgeen er plaats vind dat met consensus verboden is aan bid3ah en shirk dient niet verricht te worden.
Hier een aantal stukken hierover:
Madjmoe3 al fatawa van ibn taymiyyah (Is van mening dat het haraam is in zijn asl en geeft deze mening daadwerkelijk kracht):
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?ID=1954&startno=1&start=1&idfrom= 3152&idto=3157&bookid=22&Hashiya=2
Al mughnie (is van mening dat het makroeh is in zijn asl):
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=15&ID=1291&idfrom=1336&idto =1337&bookid=15&startno=0
Ibn hadjr al 3asqalaanie (toegestaan is in zijn asl):
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=52&ID=2364
Het sterkste bewijs waar ik degenen die het verbieden nog geen antwoord op heb horen geven is de volgende hadith van 3aaishah radiallahu 3anhaa in sahih muslim:
1767 - وعنها قالت : كيف أقول يا رسول الله تعني في زيارة القبور ، قال : قولي : " السلام على أهل الديار من المؤمنين والمسلمين ، ويرحم الله المستقدمين منا والمستأخرين ، وإنا إن شاء الله بكم للاحقون " . رواه مسلم .
Rekening houdend met stelregel "la yadjoezu ta'khier al bayaan 3inda waqt alhaadjah", zou de profeet salallahu 3alaihi wa salam haar moeten verduidelijken dat het voor een vrouw verboden is om de graven te bezoeken. Daarentegen geeft hij haar irshaad en legt uit wat ze moet zeggen bij het bezoeken van de graven.
Wallahu 3alam.
In deze kwestie zit heel veel diepgang en alle partijen komen met sterke bewijzen en argumentaties.
De meerderheid is niet voor een verbod, maar bevind zich tussen karaahiyyah en ibaa7ah.
Waar in ieder geval idjmaa3 over is, is het volgende:
- Als van te voren bekend is dat een vrouw gaat huilen en schreeuwen en dat soort dingen, dan is het per definitie en met idjmaa3 van de geleerden niet toegestaan, zoals ibn taymiyyah overleverd.
- Wanneer een vrouw niet als Qasd (bedoeling) heeft om de graven te bezoeken en ze komt er langs dan valt dat niet onder het verbod. Het verbod zit hem namelijk in het BEZOEKEN van de graven.
- أHetgeen er plaats vind dat met consensus verboden is aan bid3ah en shirk dient niet verricht te worden.
Hier een aantal stukken hierover:
Madjmoe3 al fatawa van ibn taymiyyah (Is van mening dat het haraam is in zijn asl en geeft deze mening daadwerkelijk kracht):
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?ID=1954&startno=1&start=1&idfrom= 3152&idto=3157&bookid=22&Hashiya=2
Al mughnie (is van mening dat het makroeh is in zijn asl):
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?bk_no=15&ID=1291&idfrom=1336&idto =1337&bookid=15&startno=0
Ibn hadjr al 3asqalaanie (toegestaan is in zijn asl):
http://library.islamweb.net/newlibrary/display_book.php?flag=1&bk_no=52&ID=2364
Het sterkste bewijs waar ik degenen die het verbieden nog geen antwoord op heb horen geven is de volgende hadith van 3aaishah radiallahu 3anhaa in sahih muslim:
1767 - وعنها قالت : كيف أقول يا رسول الله تعني في زيارة القبور ، قال : قولي : " السلام على أهل الديار من المؤمنين والمسلمين ، ويرحم الله المستقدمين منا والمستأخرين ، وإنا إن شاء الله بكم للاحقون " . رواه مسلم .
Rekening houdend met stelregel "la yadjoezu ta'khier al bayaan 3inda waqt alhaadjah", zou de profeet salallahu 3alaihi wa salam haar moeten verduidelijken dat het voor een vrouw verboden is om de graven te bezoeken. Daarentegen geeft hij haar irshaad en legt uit wat ze moet zeggen bij het bezoeken van de graven.
Wallahu 3alam.