Bekijk volle/desktop versie : Het Paradijs



09-05-2013, 16:16

Het aantal Poorten van het Paradijs[/SIZE]



[FONT=System][SIZE=4]وَسِيقَ الَّذِينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ إِلَى الْجَنَّةِ زُمَرًا ۖ حَتَّىٰ إِذَا جَاءُوهَا وَفُتِحَتْ أَبْوَابُهَا وَقَالَ لَهُمْ خَزَنَتُهَا سَلَامٌ عَلَيْكُمْ طِبْتُمْ فَادْخُلُوهَا خَالِدِينَ[/SIZE][/FONT]
[FONT=Palatino Linotype][SIZE=3ex" -->''En zij, die hun Heer hebben gevreesd zullen in groepen het Paradijs worden voortgedreven. Wanneer zij er zullen aankomen en de poorten zich zullen openen, zullen de bewakers ervan zeggen: ''Salaamou alaaykoum {Vrede met u}! U bent goed geweest; treedt dan binnen, om er tot in eeuwigheid te wonen.' ''
{Soerah az-Zoemar : 73}[/SIZE][/FONT]

[FONT=Palatino Linotype][SIZE=3]In de beide Sahiehs is overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah zei:
''In het Paradijs zijn acht poorten. Eén ervan wordt de Poort ar-Rayyaan genoemd, de Poort der verfrissingen, waardoor slechts zij, die vastten, naar binnen kunnen komen.''


In beide Sahiehs is door az-Zoehri via Hamid ibn AbdurRahmaan, volgens Aboe Hoerairah overgeleverd dat de Boodschapper van Allaah zei:
''Wie als liefdegave twee dingen schenkt op de weg van Allaah, zal door de poorten van het Paradijs worden geroepen: 'O dienaar van Allaah! Dat is goed.' Wie zich te midden van de mensen van het gebed bevindt, zal door de Poort van het Gebed worden geroepen. Wie zich te midden van de strijders op de weg van Allaah bevindt, zal door de Poort van de Jihaad worden geroepen. Wie zich te midden van de mensen, die liefdegaven hebben gegeven, bevindt, zal door de Poort van Liefdegaven worden geroepen, en de vastenden worden door de Poort ar-Rayyaan geroepen.''
Aboe Bakr stelde de volgende vraag:
'Ik heb mijn leven veil voor u evenals dat van mijn vader en mijn moeder, o Boodschapper van Allaah! Voor iemand bestaat geen noodzaak binnen te treden door alle poorten. Kan iemand door alle poorten tegelijk geroepen worden?'
Hij antwoordde:
'Ja, en ik hoop dat jij behoort tot degenen, die door alle poorten worden geroepen.'[/SIZE][/FONT]

[SIZE=3][FONT=Palatino Linotype]'Omar ibn al-Khattaab zei:
''Voor wie onder u correct zijn wassing verricht, en aan het eind de geloofsverklaring: 'ash-Hadoe an Laa ilaha ila Allaah wa7dahoe la shaarikalah, wa ash-Hadoe ana Mohammadan 3abdoehoe wa rasoeloeh' toevoegt, zullen de acht poorten zich openen en hij kan kiezen door welke hij naar binnengaat.'
{Sahieh Moslim}

'Oetbaah ibn Abdullaah as-Soelami, zei dat hij de Boodschapper van Allaah heeft horen zeggen:
''Als een moslim drie van zijn kinderen verliest, voordat zij de puberteit bereiken, dan ontvangen zij hem bij de acht poorten van het Paradijs, hij treedt binnen door welke hij wil.''
{ibn Maajah en anderen}