Bekijk volle/desktop versie : Hadj zonder toestemming?



Pagina's : [1] 2 3 4 5

03-05-2013, 21:56
Is het toegestaan voor de vrouw de hadj te verrichten zonder de toestemming van de man?
De hadj is toch een verplichting voor iedere moslim, man en vrouw?
Wat nou als de man dat niet wil, dat zijn vrouw gaat, rust er op haar een zonde?

Er zijn wel andere mahariems met wie deze vrouw kan gaan, mag ze mee of moet ze haar man hierin gehoorzamen?

03-05-2013, 21:59


Vind ik ook hahaa alleen ik vind tegenstrijdige antwoorden!

03-05-2013, 21:59
Wil ik ook wel weten interessante vraag

03-05-2013, 22:01
Vreemd m daar ruzie over te maken. Zou die man echt onbetrouwbaar vinden

03-05-2013, 22:12



Citaat door _Ought_Aicha_:
http://islamqa.com/en/ref/40525/Hajj%20permission%20husband,
thanks Dus als ik het laatste goed heb begrepen, dan mag hij dat niet verbieden, doet hij dat toch, dan hoeft ze hem daarin niet te gehoorzamen, tenzij ze vreest voor een scheiding, dan is vervalt de verplichting?
Citaat:
Yes, he is sinning if he forbids his wife from going for Hajj when she has met the conditions (of it being obligatory). If she says, “Here is my mahram, he is my brother who will take me for Hajj, and I have enough money and I do not want a penny from you,” and if she has not yet performed the obligatory Hajj, then he must give her permission. If he does not, then she may go for Hajj even if he did not give permission, unless she fears that he will divorce her, in which case she is excused. End quote.

03-05-2013, 22:15

Citaat door _Ought_Aicha_:
A7santi, correct!
Hartelijk dank, hoop dat de zuster hier wat aan heeft

03-05-2013, 22:20
http://www.islamweb.net/ehajj/index.php?page=article&id=160964

03-05-2013, 22:38

Citaat door Bisou.:
Vreemd m daar ruzie over te maken. Zou die man echt onbetrouwbaar vinden
-

03-05-2013, 22:42
Inderdaad een goeie vraag. Helemaal als je man je enige mahrem is.

Wat ik ook niet snap: ze zeggen dat je niet op hadj kunt zonder mahrem, toch heb je groepen vrouwen die wel degelijk op hadj zijn geweest zonder mahrem. Hoe zit dat?

03-05-2013, 22:44

Citaat door watedoen:
thanks Dus als ik het laatste goed heb begrepen, dan mag hij dat niet verbieden, doet hij dat toch, dan hoeft ze hem daarin niet te gehoorzamen, tenzij ze vreest voor een scheiding, dan is vervalt de verplichting?
volgens islamqa.com

03-05-2013, 22:44

Citaat door Nidaa:
Inderdaad een goeie vraag. Helemaal als je man je enige mahrem is.

Wat ik ook niet snap: ze zeggen dat je niet op hadj kunt zonder mahrem, toch heb je groepen vrouwen die wel degelijk op hadj zijn geweest zonder mahrem. Hoe zit dat?
Indd. genoeg vrouwen die in die positie zitten.

De vrouwen die toch gaan , die sjoemelen een klein beetje hahah

03-05-2013, 22:45

Citaat door Yassir_ma_:
volgens islamqa.com
yep fatawa van Ibn ‘Uthaymeen,

03-05-2013, 22:55


ok, nog wat meer info, deze dame heeft de vraag voorgelegd aan degeen met kennis, zij adviseren haar geduldig te zijn.
Dan heb je andere berichten die zeggen, zij hoeft hem niet te gehoorzamen hierin.

Nogal verwarrend, wat begrijpelijk is, dus heeft iemand een nummer(liefst Nederlands sprekend) van een geleerde(iemand met kennis) aan wie ze deze vraag kan voorleggen?

03-05-2013, 22:56

Citaat door watedoen:
Is het toegestaan voor de vrouw de hadj te verrichten zonder de toestemming van de man?
De hadj is toch een verplichting voor iedere moslim, man en vrouw?
Wat nou als de man dat niet wil, dat zijn vrouw gaat, rust er op haar een zonde?

Er zijn wel andere mahariems met wie deze vrouw kan gaan, mag ze mee of moet ze haar man hierin gehoorzamen?
k heb een hadith gelezen waarin een vrouw naar de profeet vzmh kwam en vertelde dat ze graag hadj wil doen maar dat haar man niet meewilde
de profeet verplichtte de man met zn vrouw mee te gaan
dus de man heeft niets te willen.nl

03-05-2013, 22:59

Citaat door yukjes:
k heb een hadith gelezen waarin een vrouw naar de profeet vzmh kwam en vertelde dat ze graag hadj wil doen maar dat haar man niet meewilde
de profeet verplichtte de man met zn vrouw mee te gaan
dus de man heeft niets te willen.nl
Die had ik ook gelezen, alleen deze man is er nog niet aan toe en stelt het uit. Dus wil niet mee.

Pagina's : [1] 2 3 4 5