Bekijk volle/desktop versie : Weetje wat ik echt niet begrijp?



02-05-2013, 21:34
Waarom zegt men.. ga achter het stuur zitten. Dat kan helemaal niet want dan zit je op dashboard? Als je in bestuurdersstoel zit, zit de stuur voor jou? Logisch toch?

Je kan ook niet zeggen ik ben onder weg naar jou toe? Hoe kan je verdomme door het droge cement heen naar iemand toe? Het is eigenlijk ik ben op weg naar iemand toe.

Net zoiets als politie hoofdbureau. Hoe kunnen die agenten een bureau op hun hoofd hebben?


Nederlanders houden ervan om alles zo moeilijk mogelijk te maken.

02-05-2013, 21:36


Gouda
Zilvera

02-05-2013, 21:38
Als het stuur voor jou is dan zit jij toch achter het stuur.

02-05-2013, 21:39
Jij moet je wel heel erg vervelen.

02-05-2013, 21:40



Citaat door MalafideX:
Als het stuur voor jou is dan zit jij toch achter het stuur.

Ben je dom ofzo? Stuur zit toch voor jou of niet?!

Citaat door Vado:
Jij moet je wel heel erg vervelen.
Ja toch.. geef nou maar antwoord.

02-05-2013, 21:41

Citaat door Rohff:
Ben je dom ofzo? Stuur zit toch voor jou of niet?!

Ja toch.. geef nou maar antwoord.
Je slaat de spijker op zn kop

02-05-2013, 21:42

Citaat door Rohff:
Ben je dom ofzo? Stuur zit toch voor jou of niet?!

Ben jij dom ofzo, als die voor jou is dan zit jij erachter

02-05-2013, 21:42
Zo heb je tal van voorbeelden.

Berbers bijvoorbeeld.. als je zegt ik kijk naar je..

letterlijk vertaalt is het > ik kijk IN jou

02-05-2013, 21:42

Citaat door Vado:
Je slaat de spijker op zn kop
Is net als wie is eerder kip of een ei? Zo denk ik dus over het stuur. Ze zeggen wel leuk ik zit achter het stuur.. maar in werkelijkheid stuur zit voor jou?

02-05-2013, 21:44

Citaat door flipm0de:
Zo heb je tal van voorbeelden.

Berbers bijvoorbeeld.. als je zegt ik kijk naar je..

letterlijk vertaalt is het > ik kijk IN jou
Ja maar Nederlandse taal za3maa bekend dit dat..
maar klopt voor geen meter net als die koningslied vol met domme spelfouten.

02-05-2013, 21:44
hier is je antwoord:
Achter / voor het beeldscherm

Wat is juist: 'Je zit veel te lang achter je beeldscherm' of 'Je zit veel te lang voor je beeldscherm'?
Het is allebei mogelijk; achter lijkt in deze zin iets gewoner dan voor.

Over het algemeen wordt het voorzetsel achter gebruikt bij alles waar we actief mee bezig zijn: we zitten achter de boeken, achter het stuur, achter het bedieningspaneel, achter de stuurknuppel, achter de typemachine, achter de pc, achter de kassa, achter een bureau, achter de piano, achter het orgel, achter de toetsen, achter het keyboard, enz. In sommige gevallen is in plaats van achter ook aan mogelijk: achter/aan de piano, achter/aan de toetsen.

Als er geen sprake is van actief bezig zijn met een apparaat of voorwerp, maar als we er alleen maar naar of in kijken, is voor juist. Daarom is het voor de televisie/buis zitten en voor de spiegel staan/zitten. Voor betekent nu niet veel meer dan met het gezicht gekeerd naar.

Het beeldscherm is een twijfelgeval, omdat taalgebruikers er verschillende betekenissen aan toekennen. Wie met 'het beeldscherm' de computer of tekstverwerker in zijn geheel bedoelt, gebruikt bij voorkeur achter het beeldscherm; hij is immers actief met zijn computer bezig. Maar degenen voor wie het beeldscherm van de computer niet meer is dan een projectiescherm, vergelijkbaar met de televisie, nemen plaats achter hun pc en zitten daarbij dan voor hun beeldscherm.

Overigens kunnen voor en achter natuurlijk ook een letterlijke 'positie' aangeven: 'Ga recht voor het beeldscherm zitten', 'Er ligt veel stof achter het beeldscherm', 'Ze had zich verstopt achter de tv' en 'De foto is half achter de spiegel gezakt.'

In de uitdrukking achter de geraniums zitten is er eveneens letterlijk sprake van een situatie waarin iemand vanachter de geraniums in de vensterbank naar buiten kijkt (terwijl het echte leven aan hem voorbijgaat). Van daaruit ontstond de figuurlijke betekenis 'werkeloos thuis zitten, inactief zijn'. Hetzelfde geldt voor achter de tralies zitten, dat letterlijk 'vanuit het perspectief van de niet-gevangenen aan de andere kant van de tralies zitten' betekent, en dat de figuurlijke betekenis 'gevangen zitten' heeft gekregen.

02-05-2013, 21:46

Citaat door rr_deluxe:
hier is je antwoord:
Achter / voor het beeldscherm

Wat is juist: 'Je zit veel te lang achter je beeldscherm' of 'Je zit veel te lang voor je beeldscherm'?
Het is allebei mogelijk; achter lijkt in deze zin iets gewoner dan voor.

Over het algemeen wordt het voorzetsel achter gebruikt bij alles waar we actief mee bezig zijn: we zitten achter de boeken, achter het stuur, achter het bedieningspaneel, achter de stuurknuppel, achter de typemachine, achter de pc, achter de kassa, achter een bureau, achter de piano, achter het orgel, achter de toetsen, achter het keyboard, enz. In sommige gevallen is in plaats van achter ook aan mogelijk: achter/aan de piano, achter/aan de toetsen.

Als er geen sprake is van actief bezig zijn met een apparaat of voorwerp, maar als we er alleen maar naar of in kijken, is voor juist. Daarom is het voor de televisie/buis zitten en voor de spiegel staan/zitten. Voor betekent nu niet veel meer dan met het gezicht gekeerd naar.

Het beeldscherm is een twijfelgeval, omdat taalgebruikers er verschillende betekenissen aan toekennen. Wie met 'het beeldscherm' de computer of tekstverwerker in zijn geheel bedoelt, gebruikt bij voorkeur achter het beeldscherm; hij is immers actief met zijn computer bezig. Maar degenen voor wie het beeldscherm van de computer niet meer is dan een projectiescherm, vergelijkbaar met de televisie, nemen plaats achter hun pc en zitten daarbij dan voor hun beeldscherm.

Overigens kunnen voor en achter natuurlijk ook een letterlijke 'positie' aangeven: 'Ga recht voor het beeldscherm zitten', 'Er ligt veel stof achter het beeldscherm', 'Ze had zich verstopt achter de tv' en 'De foto is half achter de spiegel gezakt.'

In de uitdrukking achter de geraniums zitten is er eveneens letterlijk sprake van een situatie waarin iemand vanachter de geraniums in de vensterbank naar buiten kijkt (terwijl het echte leven aan hem voorbijgaat). Van daaruit ontstond de figuurlijke betekenis 'werkeloos thuis zitten, inactief zijn'. Hetzelfde geldt voor achter de tralies zitten, dat letterlijk 'vanuit het perspectief van de niet-gevangenen aan de andere kant van de tralies zitten' betekent, en dat de figuurlijke betekenis 'gevangen zitten' heeft gekregen.
Oke maar waarom doen Hollanders zo moeilijk? Waarom zoveel mogelijkheden?

02-05-2013, 21:52



Citaat door Rohff:
Oke maar waarom doen Hollanders zo moeilijk? Waarom zoveel mogelijkheden?
omdat ze voor de rest zo oersaai zijn in alles. dan maar de taal verkloten om interessant te doen. denk ik.

02-05-2013, 21:53

Citaat door rr_deluxe:
omdat ze voor de rest zo oersaai zijn in alles. dan maar de taal verkloten om interessant te doen. denk ik.
ja tering hey!