Bekijk volle/desktop versie : Sahara Express



Pagina's : [1] 2

16-01-2005, 14:34
Sahara Express

zondag 16 januari 2005 21:00 Net 3 Tegenlicht

De ontluisterende film Sahara express volgt de 25- jarige Jonas en Roland uit Benin tijdens hun heilloze onderneming Europa te bereiken. Sahara express confronteert de kijker op indringende wijze met de ellende die de jongens doorstaan in de poging hun droom te verwezenlijken.
Voortdurend moeten Jonas en Roland zich verbergen om autoriteiten te ontlopen.

En bij elke etappe van de reis zien de jongens zich genoodzaakt mensenhandelaren en politieagenten om te kopen. Het zwaarste deel van de reis - van Agadez tot Tamanrasset, dwars door de Sahara - betekent het doorkruisen van 5000 vierkante kilometers woestijn, samen met tientallen andere emigranten in de achterbak van een pick-up truck. Kou, twijfel, en hulpeloze verwarring houden de jongens tijdens hun tocht in klemmende greep.

Totaal berooid bereiken ze Tamanrasset, 100 km voor de Marokkaaanse grens. Daar strandt hun droom; ze worden opgepakt door de Algerijnse politie die de rol heeft overgenomen van Europese immigratiediensten. Gevangenissen, detentiekampen en repatriëring wachten de beide reizigers. Europa hebben ze nooit gezien.

Regie: Gilles de Maistre
Bewerking: Gijs M. Swantee
Eindredactie: Marije Meerman, Doke Romeijn, Frank Wiering

------------------------------------------------------------------------------------------------------


Allemaal kijken en de volgende die hier nog roept dat hij/zij het slecht heeft neem ik nooit meer serieus

16-01-2005, 15:37



Citaat door grendel:
Sahara Express

zondag 16 januari 2005 21:00 Net 3 Tegenlicht

De ontluisterende film Sahara express volgt de 25- jarige Jonas en Roland uit Benin tijdens hun heilloze onderneming Europa te bereiken. Sahara express confronteert de kijker op indringende wijze met de ellende die de jongens doorstaan in de poging hun droom te verwezenlijken.
Voortdurend moeten Jonas en Roland zich verbergen om autoriteiten te ontlopen.

En bij elke etappe van de reis zien de jongens zich genoodzaakt mensenhandelaren en politieagenten om te kopen. Het zwaarste deel van de reis - van Agadez tot Tamanrasset, dwars door de Sahara - betekent het doorkruisen van 5000 vierkante kilometers woestijn, samen met tientallen andere emigranten in de achterbak van een pick-up truck. Kou, twijfel, en hulpeloze verwarring houden de jongens tijdens hun tocht in klemmende greep.

Totaal berooid bereiken ze Tamanrasset, 100 km voor de Marokkaaanse grens. Daar strandt hun droom; ze worden opgepakt door de Algerijnse politie die de rol heeft overgenomen van Europese immigratiediensten. Gevangenissen, detentiekampen en repatriëring wachten de beide reizigers. Europa hebben ze nooit gezien.

Regie: Gilles de Maistre
Bewerking: Gijs M. Swantee
Eindredactie: Marije Meerman, Doke Romeijn, Frank Wiering

------------------------------------------------------------------------------------------------------


Allemaal kijken en de volgende die hier nog roept dat hij/zij het slecht heeft neem ik nooit meer serieus
Ik ga, denk ik, wel kijken. Tegenlicht heeft sowieso interessante en doordingende documentaires.

16-01-2005, 15:39

Citaat door Hoogervorst:
Ik ga, denk ik, wel kijken. Tegenlicht heeft sowieso interessante en doordingende documentaires.
Dan wil ik graag weten wat je ervan vond rond een uur of tien als het is afgelopen

17-01-2005, 00:27

Citaat door grendel:
Dan wil ik graag weten wat je ervan vond rond een uur of tien als het is afgelopen
Nou bij deze ik vond hem indrukwekkend. Ik heb meteen ook een anderhalf uur later een documentaire gezin over de witten en zwarte scholen in je geliefde stad.

17-01-2005, 01:10



Citaat door Hoogervorst:
Nou bij deze ik vond hem indrukwekkend. Ik heb meteen ook een anderhalf uur later een documentaire gezin over de witten en zwarte scholen in je geliefde stad.
Dan hebben wij dezelfde TV-avond gehad

Sahara Express vondt ik ook zeer indringend en indrukwekkend, de beelden van een van die 2 jongens die zo kapot was en van die volgepropte wagen afviel en daarna er als een stuk vlees weer in werd gepropt en gestampt vergeet ik voorlopig niet.

De eerste die begint te kankeren over hoe slecht het hier weer wel niet is, verwijs ik voorlopig door naar deze documentaire.

V.w.b. die docu over witte en zwarte scholen hebben die ouders uiteindelijk, mijns inziens, een goede keuze gemaakt door hun kind voor een 50/50 gemengde school in te schrijven.

De moeilijke keuzes die daarbij komen kijken waren goed in beeld gebracht.

17-01-2005, 01:18
kijk dat mis ik nu.........tegenlicht en panorama (op de Belg)!!

Gelukkig zijn veel docu's die uiteindelijk terecht komen bij Tegenlicht en/of Panorama gemaakt door de BBC!!

Alhoewel Panorama vind ik zo indrukwekkend, ik weet niet hoe deze meneer heet, maar hij heeft zo'n indringende en goede stem. Ik kijk en vooral luister altijd met veel plezier, hij heeft gewoon de perfecte stem voor zulke docu's!

17-01-2005, 09:16

Citaat door grendel:
Dan hebben wij dezelfde TV-avond gehad

Sahara Express vondt ik ook zeer indringend en indrukwekkend, de beelden van een van die 2 jongens die zo kapot was en van die volgepropte wagen afviel en daarna er als een stuk vlees weer in werd gepropt en gestampt vergeet ik voorlopig niet.

De eerste die begint te kankeren over hoe slecht het hier weer wel niet is, verwijs ik voorlopig door naar deze documentaire.

V.w.b. die docu over witte en zwarte scholen hebben die ouders uiteindelijk, mijns inziens, een goede keuze gemaakt door hun kind voor een 50/50 gemengde school in te schrijven.

De moeilijke keuzes die daarbij komen kijken waren goed in beeld gebracht.

prachtige documentaire..ontzettend aangrijpend...vooral het einde. had me nooit gerealiseerd hoe 'goed' fort europa bewaakt wordt en hoe smiechterig, ook.

docu over scholen niet gezien..trok het niet: zware dag achter de rug. ga kijken op www.vpro.nl.

17-01-2005, 09:27

Citaat door atropos:
prachtige documentaire..ontzettend aangrijpend...vooral het einde. had me nooit gerealiseerd hoe 'goed' fort europa bewaakt wordt en hoe smiechterig, ook.

docu over scholen niet gezien..trok het niet: zware dag achter de rug. ga kijken op www.vpro.nl.
Het beeld van Afrikaanse "economische" vluchtelingen die in hun dooie gemakje Fort Europa komen inwandelen is hierbij toch komen te vervallen.

Ik vraag me trouwens af hoeveel skeletten en lijken er van arme drommels in de Sahara onder het zand aan het wegrotten zijn.

Het had niet veel gescheeld of die 2 jongens en die groep waren aan een vrieskou gestorven.

17-01-2005, 09:28
Jammer Grendel dat ik je topic nu pas zie, dan had ik ook gekeken

17-01-2005, 09:38

Citaat door rnaj:
Jammer Grendel dat ik je topic nu pas zie, dan had ik ook gekeken
Is zeker jammer, Rnaj, was zeker de moeite waard.

Je kunt hier nog wel een promo en wat meer info zien:

http://www.vpro.nl/programma/tegenlicht/afleveringen/20772786/

17-01-2005, 09:39
Grendel wat moet je ondertekening voorstellen?

17-01-2005, 09:41

Citaat door Raihana:
Grendel wat moet je ondertekening voorstellen?
Cd-hoesjes van 1 van de beste bands aller tijden

17-01-2005, 09:44



Citaat door grendel:
Cd-hoesjes van 1 van de beste bands aller tijden
hmm juist ja... enge plaatjes met die onschuldige kinderen erop.

17-01-2005, 09:46

Citaat door Raihana:
hmm juist ja... enge plaatjes met die onschuldige kinderen erop.
Kan jij me misschien uitleggen wat er eng is aan kinderen ?

17-01-2005, 09:47

Citaat door grendel:
Dan hebben wij dezelfde TV-avond gehad

Sahara Express vondt ik ook zeer indringend en indrukwekkend, de beelden van een van die 2 jongens die zo kapot was en van die volgepropte wagen afviel en daarna er als een stuk vlees weer in werd gepropt en gestampt vergeet ik voorlopig niet.

De eerste die begint te kankeren over hoe slecht het hier weer wel niet is, verwijs ik voorlopig door naar deze documentaire.

V.w.b. die docu over witte en zwarte scholen hebben die ouders uiteindelijk, mijns inziens, een goede keuze gemaakt door hun kind voor een 50/50 gemengde school in te schrijven.

De moeilijke keuzes die daarbij komen kijken waren goed in beeld gebracht.
Ik vond het zeer pakkend dat die ouders zeiden 'ja mijn kinderen zou ik ook niet naar een white-trashschool sturen'. Ik geef ze daarin groot gelijk. Het is niet alleen zwart-wit, maar ook gewoon het algemeen niveau.

Pagina's : [1] 2