Bekijk volle/desktop versie : Voeding & Gezondheid Afvallen zonder te sporten. Wat denken jullie?



22-04-2013, 13:25
Natuurlijk gaat het wel wat sneller wanneer je sport.. maar ik heb eens goed op internet zitten kijken en sporten is blijkbaar minder belangrijk dan ik dacht. Met name ook cardio, er word altijd gezegd dat cardio super belangrijk is en kracht training niet noodzakelijk is.. ik zelf denk dat het allebei even belangrijk is omdat je spieren naar krachtrainingen vet blijven verbranden al doe je niks. Maar goed.. wat denken jullie?

22-04-2013, 17:01


Je kan afvallen zonder te sporten, maar juist het sporten zorgt voor een mooi, strak lichaam.

Cardio is inderdaad overrated en kracht een ondergeschoven kindje.

Beste is om standaard met kracht te beginnen en dan pas cardio te doen. Hoe meer spiermassa, hoe meer je kunt verbranden.

22-04-2013, 19:12
Je kan afvallen zonder de sporten.

Voedingschema maken

Bereken je onderhoud (kcal) wat je lichaam nodig heeft om op onderhoud te blijven.

Ga daar 300-500kcal onder zitten.

Vermijd snelle koolhydraten, ipd neem je complexe kh's zoals rijst, volkoren brood en andere producten met kh's.

Vooral hoog in eiwitten en onverzadigde vetten.

Parasonica zegt ook iets nuttigs hier.

Elke kilo spier verbrand ongeveer 50kcal extra per dag.

22-04-2013, 20:44
Ok, daar heb ik wat aan!

22-04-2013, 21:09


Purpleshine ik ga je de "truk" uitleggen van het lichaam.


Ons lichaam heeft energie (ook andere elementen) nodig om te kunnen bewegen.


De eerste energiebron die in ons lichaam wordt aangesproken zijn de koolhydraten.
De 2e energiebron zijn je spieren
De 3e en helaas de vervelendste zijn de vetbronnen.

Wanneer je wil afvallen moet lichaam minder kcals binnen krijgen dan wat het lichaam dagelijks totaal verbruikt.

Hierdoor val je af natuurlijk maar we willen doelgericht VET verliezen . Dus niet zomaar afvallen.

Je kan best afvallen in bijvoorbeeld alleen vochtverlies of massa verliest en toch nog steeds het vet behouden! maar dat willen wij niet.

Een voorbeeld van koolhydraat/eiwit/vet verhouding voor een man die wil afvallen op 2000kcal

200 gram eiwit
150gram koolhydraat
100gram vetten

150gram kh is weinig , als mensen zo zouden eten dan worden ze moe (omdat ze niet gewend zijn)

Verder...

De man volgt dit schema en dit is het volgende wat er gebeurt met het lichaam.

Lichaam spreekt als eerst kh's en die raken als eerste op.

Wat denkt het lichaam dan? laat ik maar de makkelijkste bron aanpakken en daarmee gaat je lichaam spieren afbreken omdat je lichaam makkelijk die suikervoorraad in spier kan gebruiken. MAAR OMDAT MENEER GENOEG EIWITTEN KRIJGT ZOALS JE HIERBOVEN ZIET >>>LICHAAM VERMIJD DE SPIERAFBRAAK EN GAAT ZICH RICHTEN OP DE LAATSTE ENERGIE BRON EN DAT IS VET.

Het is belangrijk dat je 1x in de week bijvoorbeeld een REFEED DAG houd dat houd in dat je op een dag in de week je koolhydraten opschroeft naar 250 gram bijvoorbeeld. Zo vermijd je dat je lichaam naar starvation mode gaat.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/refeed-deel-2-a-18233/

mooi artikel over leptine/refeed/opbouwen/afvallen

22-04-2013, 21:13
Salaamoe aleikoum,

Ik heb dat ooit gedaan, in een paar weken 5 kilo afgevallen. Grootste nadeel hiervan is dat je weerstand hartstikke achteruit gaat. Dus als je eerst bijv. na 8 uurtjes werken pas moe begint te worden, wordt je na 4 of 5 uurtjes al moe. En het probleem is dan ook dat je nergens zin in hebt (behalve luieren) als je afvalt maar niet sport. Ook wordt je sneller ziek (dan zijn het de kleine ziektes, zoals hoofdpijn, buikpijn, koudheid, etc.)

23-04-2013, 14:39

Citaat door ze3magelovig:
Purpleshine ik ga je de "truk" uitleggen van het lichaam.


Ons lichaam heeft energie (ook andere elementen) nodig om te kunnen bewegen.


De eerste energiebron die in ons lichaam wordt aangesproken zijn de koolhydraten.
De 2e energiebron zijn je spieren
De 3e en helaas de vervelendste zijn de vetbronnen.

Wanneer je wil afvallen moet lichaam minder kcals binnen krijgen dan wat het lichaam dagelijks totaal verbruikt.

Hierdoor val je af natuurlijk maar we willen doelgericht VET verliezen . Dus niet zomaar afvallen.

Je kan best afvallen in bijvoorbeeld alleen vochtverlies of massa verliest en toch nog steeds het vet behouden! maar dat willen wij niet.

Een voorbeeld van koolhydraat/eiwit/vet verhouding voor een man die wil afvallen op 2000kcal

200 gram eiwit
150gram koolhydraat
100gram vetten

150gram kh is weinig , als mensen zo zouden eten dan worden ze moe (omdat ze niet gewend zijn)

Verder...

De man volgt dit schema en dit is het volgende wat er gebeurt met het lichaam.

Lichaam spreekt als eerst kh's en die raken als eerste op.

Wat denkt het lichaam dan? laat ik maar de makkelijkste bron aanpakken en daarmee gaat je lichaam spieren afbreken omdat je lichaam makkelijk die suikervoorraad in spier kan gebruiken. MAAR OMDAT MENEER GENOEG EIWITTEN KRIJGT ZOALS JE HIERBOVEN ZIET >>>LICHAAM VERMIJD DE SPIERAFBRAAK EN GAAT ZICH RICHTEN OP DE LAATSTE ENERGIE BRON EN DAT IS VET.

Het is belangrijk dat je 1x in de week bijvoorbeeld een REFEED DAG houd dat houd in dat je op een dag in de week je koolhydraten opschroeft naar 250 gram bijvoorbeeld. Zo vermijd je dat je lichaam naar starvation mode gaat.

http://forum.dutchbodybuilding.com/f53/refeed-deel-2-a-18233/

mooi artikel over leptine/refeed/opbouwen/afvallen

Handige site is dat staan veel interessante dingen in, ik ben zelf nu in een week tijd 3 kilo afgevallen zonder echt intensief te sporten dus het zal wel alleen vocht zijn nu ben ik bang dat ik de komende weken niks zal afvallen omdat mn lichaam misschien went aan de weinig aantal calorieen en vooral koolhydraten


Citaat door gekkeappie:
Salaamoe aleikoum,

Ik heb dat ooit gedaan, in een paar weken 5 kilo afgevallen. Grootste nadeel hiervan is dat je weerstand hartstikke achteruit gaat. Dus als je eerst bijv. na 8 uurtjes werken pas moe begint te worden, wordt je na 4 of 5 uurtjes al moe. En het probleem is dan ook dat je nergens zin in hebt (behalve luieren) als je afvalt maar niet sport. Ook wordt je sneller ziek (dan zijn het de kleine ziektes, zoals hoofdpijn, buikpijn, koudheid, etc.)
Aleykoum salaam,
dat klinkt niet al te best hoeveel uur sporten per week of hoeveel minuten per dag zou minimaal goed zijn dan denk je?