Bekijk volle/desktop versie : Actrice: 'Ik haat termen als kutmarokkaan'



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8

21-04-2013, 19:47
Gaite Jansen wordt onpasselijk als ze getuige is van racisme.



"Ik haat het als er wordt gesproken van kut-Marokkanen of zoiets. Houd er alsjeblieft mee op", zegt de 21-jarige actrice voor de camera van Novum Nieuws. Racisme speelt momenteel een belangrijke rol in Jansens leven, want ze is bezig met de opnames van Hoe Duur was de Suiker, een drama over slavenarbeid in Suriname in de achttiende eeuw naar het boek van Cynthia McLeod.

"In sommige scènes is te zien hoe blanke mensen in een koets zitten en de zwarte slaven erachteraan hollen. Het zijn echt belachelijke situaties", zegt Jansen. Ze speelt de blanke Sarith, een meisje dat in alle weelde opgroeit op een Surinaamse suikerrietplantage en de slaven naar hartenlust kan commanderen. "Er is een scène waarin we muntjes uit de koets gooien voor de slaven om op te rapen", gaat Jansen verder.

"Dat is een soort vermaak, kijk ze eens hollen voor die paar centen. Ik weet dat veel van de zwarte acteurs die scène buitengewoon vernederend vonden." Bij dit soort scènes is het belangrijk te beseffen dat de opnames in Zuid-Afrika plaatsvinden en niet in Suriname waar, zo laat regisseur Jean van de Velde weten, geen suikerrietplantage meer te vinden is.

"Hier in Zuid-Afrika staat de hele rassendiscriminatie nog heel vers in het geheugen", vertelt Van de Velde. "Vergeet niet dat ze hier tot in 1990 nog apartheid hadden. Je ziet dus ook nog maar weinig interraciale kinderen. Suriname, waar de slavernij net als in de rest van het Nederlands koninkrijk 150 jaar geleden werd afgeschaft, is al veel langer een smeltkroes, met allerlei tinten bruin. Daar speelt je raciale afkomst dus veel minder een rol."

De Surinaamse Yootha Wong-Loi-Sing, die de rol van Sariths lijfslavin Mini-Mini speelt, is het daar roerend mee eens. "Als je in Suriname mensen gaat veroordelen om hun afkomst, kun je wel inpakken", zegt de 25-jarige actrice. "We hebben daar zwarten, blanken, Chinezen, mensen uit India. Ik ben zelf voornamelijk zwart, maar ik heb ook Chinees bloed in me. Moet ik dan een deel van mezelf gaan ontkennen? Dat slaat nergens op."

Hoe Duur was de Suiker, met ook Kees Boot, Benja Bruijning en Yannick van de Velde, verschijnt in september in de bioscoop.

21-04-2013, 20:09


Ik ook.

21-04-2013, 20:17
Leuk koppie en nog een inhoud ook... go for her bro's.

21-04-2013, 20:38

Citaat door Malena-21:
Leuk koppie en nog een inhoud ook... go for her bro's.
selem oehaleikoem hanifa

je bent toch niet van de andere kant

21-04-2013, 20:41


Gelukkig leven er ook nog wijze mensen in Nederland. Zij zegd trouwens niks vreemd , maar goed.. Ze zijn al te ver heen in dit land, openlijk discrimineren is normaal geworden.

21-04-2013, 20:42

Citaat door touzaniabdelos:
selem oehaleikoem hanifa

je bent toch niet van de andere kant

Wa3leikum sallam Hanafi enegh!


Haha nee joh... voor jullie toch?

21-04-2013, 20:42

Citaat door _Dramaqueen_:
Gelukkig leven er ook nog wijze mensen in Nederland. Zij zegd trouwens niks vreemd , maar goed.. Ze zijn al te ver heen in dit land, openlijk discrimineren is normaal geworden.
dat was al altijd

vroeger zeiden ze altijd k...turk

21-04-2013, 20:43

Citaat door Malena-21:
Wa3leikum sallam Hanafi enegh!


Haha nee joh... voor jullie toch?
een hollandse

nee bedankt en zo knap is ze nu ook weer niet ik vind het zelfs meevallen

21-04-2013, 20:44
ze doet me aan de adams famillie denken

21-04-2013, 20:44

Citaat door touzaniabdelos:
dat was al altijd

vroeger zeiden ze altijd k...turk
Wat een kútvolk is het ook

21-04-2013, 20:47

Citaat door _Dramaqueen_:
Wat een kútvolk is het ook
bedoel je de hollanders

21-04-2013, 20:48

Citaat door touzaniabdelos:
bedoel je de hollanders
Ja die pedo's enzo. Racistische kútvolk.

21-04-2013, 20:51



Citaat door _Dramaqueen_:
Ja die pedo's enzo. Racistische kútvolk.
what comes around goes around

alleen die kaatst harder terug


21-04-2013, 20:51
Reclame maken voor haar film over de rug van Marokkanen?

21-04-2013, 20:53
Wauw, ze komt echt over als een bijzonder domme doos.
"ja dat gedoe met die negers toen, echt erg joh!! xneemt slokje van haar ijstheex


Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8