Bekijk volle/desktop versie : Advies aan de zwangere dames die borstvoeding willen geven



Pagina's : [1] 2

03-04-2013, 22:13
Ik zou iedere zwangere die borstvoeding wil geven aanraden om een bv cursus te volgen of jezelf heel goed te verdiepen zodat je sterk in je schoenen staat en problemen kan herkennen en oplossen. Na de bevalling 3 dagen helemaal niets doen behalve rusten en je baby zo vaak mogelijk (goed) aanleggen. En als het niet gaat gelijk dag 1 of 2 een goede lactatiekundige inschakelen en alleen naar haar advies luisteren of van de erkende bv organisaties, en niet teveel luisteren naar de kraamzorg of verloskundige. Zorg dat je een telnr klaar hebt liggen van een lactatiekundige in jouw omgeving
http://www.borstvoeding.com/lk/nl/

Ook is het handig om in huis te hebben:
-Purelan (verzorgende lanoline creme voor de tepels )
-Tepelhoedjes (liever niet gebruiken maar als je tepels echt kapot zijn dan beter dit dan niets)
-Een adres van waar je een elektrische kolf kan huren of kopen

Daarnaast natuurlijk naar je moedergevoel luisteren! Hou er rekening mee dat je na de bevalling moe bent en onder de indruk van alle gebeurtenissen. Je bent dan kwetsbaar voor foute adviezen.
Ook je eigen onzekerheid kan je helemaal gek maken, heb ik wel genoeg melk? Is mijn melk wel voedzaam?
Vooral als je ziet dat met kv babies uren doorslapen en netjes om de 3 uur drinken en snel aankomen!
Maar bij bv is het anders, het is licht verteerbaar dus drinken babies vaker kleine beetjes, en dit is juist beter voor hun maagjes. En soms willen ze na een uur alweer drinken, dit doen ze om de productie te regelen en is meestal tijdelijk.
En bv babies hebben ook een andere groeicurve en komen meestal minder snel aan, wat niet wil zeggen dat ze minder gezond zijn! Dit zijn een paar voorbeeldjes dat als je dit niet weet je heel snel denkt dat je bv niet goed gaat.

Op deze websites kan je veel informatie vinden:
http://www.borstvoeding.com
http://www.lalecheleague.nl/
http://www.borstvoedingnatuurlijk.nl/

Ik moest zelf al snel gaan bijvoeden met kv omdat door allerlei oorzaken (teveel om uit te leggen) de eerste dagen mijn melk niet op gang is gekomen. Aan de ene kant was het gewoon medisch nodig op dat moment maar achteraf heb ik toch het gevoel dat ik bang ben gemaakt en dat er misschien ook andere oplossingen waren geweest maar ja...het is zo gelopen en nu probeer ik er het beste van te maken en inshallah kan ik de kv weer afbouwen!

Ik hoop dat jullie iets aan deze tips hebben want bv is heel gezond voor jou en je kindje en het is niet voor niets ook genoemd in de Qoran dat wie er toe in staat is verplicht is 2 jaar te geven! (en als je er niet toe in staat bent voel je dan niet schuldig want je hebt je best gedaan)

03-04-2013, 22:37


Ik heb het met mijn eerste kind 1jaar gegeven (wou langer maar hij wou een tijd de borst niet meer en had geen kolftoestel bij)
Bij mijn 2de kind 3maand maar dat kwam door operatie...

04-04-2013, 17:44
Je bent top. dankjewell voor het te delen

04-04-2013, 18:03
Thanks voor delen xxx

04-04-2013, 21:45


Je hebt zo gelijk. Ik heb hetzelfde meegemaakt door mn stomme kraamverzorgster. Jeetje wat heb ik een pijn geleden. Ik stelde zo elke voeding uit omdat ik bang was voor de pijn en de laatste paar keren heb ik elke keer even gehuild voor ik haar kon aanleggen. Nu kolf ik voor haar. En het zit me te diep om haar nog eens aan te leggen. Ben er gewoon bang voor.

Laat je goed informeren en als het pijn doet direct een lactatiedeskundige. Het is te belangrijk om daardoor te stoppen.

04-04-2013, 22:16
Wat ook goed is, is het lezen van andermans verhalen en valkuilen. Ik las ze best veel en daardoor herkende ik veel dingen tijdens mijn kraamperiode. Bij de bibliotheek zijn er ook genoeg boeken te vinden!

05-04-2013, 20:03
Dank je voor je adviezen. Eigenlijk heb ik er tot nu toe ook niet echt bij stilgestaan, maar ben er vanuit gegaan dat bv de eerste en wat mij betreft ook enige voeding is in het begin. Beetje naïef realiseer ik me nu.

06-04-2013, 10:14
O en een supergoede tip bij tepelkloven. Mothermates borstkompressen. Het zal heel snel helen. Het is van spul gemaakt wat voor brandwonden wordt gebruikt. Ik heb ze bij mijn verloskundige gekocht, ik weet ni in welke winkel je ze te koop hebt.

http://www.mothermates.com/mmQues.asp

06-04-2013, 21:09
Barak Allah fiek voor het delen van deze kennis!

06-04-2013, 21:22
Bedankt voor de goede tips... Ik moet me al psychisch voorbereiden voor straks omdat het echt niet zo makkelijk blijkt borstvoeding..
Moge Allah Swt je hiervoor belonen Inshahelah x

06-04-2013, 23:54
dankje wel ts

07-04-2013, 13:45
Graag gedaan, ik hoop dat jullie er iets aan zullen hebben. Nog een aanvulling;
Als je bv gaat geven gebruik dan in ieder geval de eerst 4-6 weken geen speentje of flesje
De baby moet een hele andere techniek gebruiken om hier op te zuigen en uit te drinken dan aan de borst
En uit een flesje komt de melk veel makkelijker dan uit de borst, met als gevolg dat je baby de borst gaat weigeren
Als je toch moet bijvoeden zijn er andere manieren zoals fingerfeeding (met een spuitje en je vinger), met een cupje of een borstvoedingshulpset (google voor meer info) Hiermee heb je meer kans om je kind aan de borst te krijgen en houden inshallah.
Er zijn natuurlijk kindjes die wel moeiteloos ook een flesje kunnen hebben naast de borst maar je weet maar nooit!

07-04-2013, 14:55


AlhamdoliAllaah wat zijn we toch mooi geschapen

Pagina's : [1] 2