Bekijk volle/desktop versie : Studie Opleiding Bachelor Rechtsgeleerdheid



31-03-2013, 14:38
Ik heb nog een paar vraagjes. Ik ben nu 20 jaar, ben eerstejaars student HBO-Rechten. Het ziet er na uit, dat ik mijn P dit jaar kan halen, insha'Allah. Kortom tot nu toe gaat het goed, maar ik twijfel heel erg, verder met HBO- Rechten of doorstromen naar de universiteit?

Mijn docent die heeft me een wetenschappelijk excellentieprogramma aangeboden, waardoor ik dus na mijn hbo-studie ook een master kan gaan volgen aan de universiteit. Alleen dit traject lijkt me erg zwaar.

Maar mijn vragen zijn voor de mensen die de studie nu doen, is het een zware opleiding? Moet je goed zijn in Engels? Hoe groot is de kans op een baan, als geen stage loopt of wat dan ook.

Ik ben ook 20, ben ik niet te oud om naar de universiteit te gaan?

31-03-2013, 14:52


Zware opleiding? --> Hangt af van jou. Daar kan ik niets over zeggen. Gaat het hbo je makkelijk af?

Moet je goed zijn in Engels? ---> Nee, tenzij je kiest voor een internationaal georienteerde master.

Kans op een baan zonder stage? ---> Stage, staat altijd beter. Dat op de univ geen stage verplicht is wil niet zeggen - ik zou zelfs zeggen, daarom juist wel - dat je geen stage hoeft te doen.

20 te oud? ---> Euhm... nee. Maar ook dat is een vraag die jijzelf moet beantwoorden. Wat wil jij over 4/5 jaar?

Succes.

31-03-2013, 14:57

Citaat door TheWeatherGuy:
Zware opleiding? --> Hangt af van jou. Daar kan ik niets over zeggen. Gaat het hbo je makkelijk af?

Moet je goed zijn in Engels? ---> Nee, tenzij je kiest voor een internationaal georienteerde master.

Kans op een baan zonder stage? ---> Stage, staat altijd beter. Dat op de univ geen stage verplicht is wil niet zeggen - ik zou zelfs zeggen, daarom juist wel - dat je geen stage hoeft te doen.

20 te oud? ---> Euhm... nee. Maar ook dat is een vraag die jijzelf moet beantwoorden. Wat wil jij over 4/5 jaar?

Succes.
HBO gaat me gelukkig makkelijk af, laagste cijfer die ik tot nu toe behaald heb is een 7. Ik dacht aan vrijwillig ergens stage lopen, maar is daar wel ruimte voor tijdens de opleiding? Ik wil tijdens mijn master wel gewoon een juridische betaalde baan hebben insh'Allah.

Hoeveel uur ben jij ongeveer bezig met school? Is er trouwens ook ruimte voor een bijbaan etc.

31-03-2013, 15:07
Over de opleiding zelf kan ik niks zeggen. Máár als ik jou was zou ik gewoon doorstromen naar de uni. Als je hogerop kan,waarom niet? Gewoon doen. Ik denk ook dat je later eerder een baan krijgt dan bijv iemand met een diploma HBO-rechten. Aangezien jij een wat hogere diploma dan hebt. Een klein voorbeeld bijv. De HBO-verpleegkundige worden ook veel sneller aangenomen dan de MBO-verpleegkundige. Terwijl ze eigenlijk bijna hetzelfde werk doen. En btw je hebt zeker niet oud als je 20 bent en aan de uni begint. Je bent nooit te oud om te studeren. Gewoon ervoor gaan meid. Waar een wil is,is een weg. Allaahi 3awnek!

31-03-2013, 16:41


ik heb rechten gedaan op de universiteit en ik was ook nog maar 20
is anders dan de opleiding recht op het hbo, moeilijker en alleen maar theorie..

31-03-2013, 16:52
Topicstarter; Anders stel je vragen in de topic Rechtsgeleerdheid.

31-03-2013, 16:53

Citaat door Princess_Nador:
HBO gaat me gelukkig makkelijk af, laagste cijfer die ik tot nu toe behaald heb is een 7. Ik dacht aan vrijwillig ergens stage lopen, maar is daar wel ruimte voor tijdens de opleiding? Ik wil tijdens mijn master wel gewoon een juridische betaalde baan hebben insh'Allah.

Hoeveel uur ben jij ongeveer bezig met school? Is er trouwens ook ruimte voor een bijbaan etc.
Er is zeker ruimte voor een vrijwillige stage tijdens je opleiding, bijv. de rechtswinkel of bij DAS. Als je betaald wilt worden dan kun je bij het juridisch loket terecht voor een bijbaan maar te denken valt ook aan UWV/Belastingdienst/Advocatenkantoren etc etc.. het is maar net waar jouw interesses liggen.

Kortom als je laagste cijfer een 7 is, je rechten interessant vindt dan zou ik de stap naar de uni 100 procent nemen.

01-04-2013, 11:26
Uni is inderdaad vooral theorie. Waar je op hbo bezig bent met projecten en praktische opdrachten is het op uni vooral blokken!

01-04-2013, 15:38
Dat je op de uni geen social life zou hebben is gewoon bullshit. Op de Erasmus heb je als rechtenstudent vaak maar 2 á 3 dagen les. Gemiddeld zo'n 12 á 15 contactuurtjes. Moet je nog veel buiten school doen? Dat valt ook mee, misschien dat je gemiddeld 5 uurtjes in de week bezig bent met een opdracht.
Hoe ik het zie op de EUR is dat rechtenstudenten vaak de eerste weken eigenlijk chillen, laatste week als tentamens op komst zijn dan blokken ze wel hard.

Praktijkervaring kun je ook op de uni doen. Vrijwillige stages of een bijbaantje, sommige doen een bestuursfunctie of zitten in een commissie van een studentenvereniging.

Kortom mocht je de kans hebben om op de uni te gaan studeren dan zou ik dat zeker aanraden. Vooral nu met deze onvoorspelbare regering. Kan zijn dat ze over een jaartje besluiten om de Propedeuse route onmogelijk te maken of dat ze bijv. het tarief van een schakeljaar verhogen.

01-04-2013, 23:56
Ik was naar de open dag op de VU, en er was een docent die zelf ook op die universiteit had gestudeerd en die was wat betreft vrije tijd heel erg positief. Ze zei je had weinig les, je had ruimte om te werken en genoeg vrije tijd. Het hangt alleen puur per persoon af, hoeveel tijd eraan wordt besteed. Ik ben dus bij mezelf vooral bang dat het te moeilijk wordt, vooral om Nederlands. Ik ben er niet superslecht in, maar mijn woordenschat mag wel wat uitgebreider.

Ik wil geen toga-beroep uitoefenen en dat is dus de reden waarom ik zo twijfel. Ik wou eerst altijd advocaat worden, maar ik dacht nog verder aan de toekomst. Ik wil trouwen en ik wil een gezin en ik wil een moeder zijn die veel aandacht kan besteden aan de kinderen. Met een baan als advocaat ben je veel op het werk bezig, en dan moet je vrije weekenden en avonden soms voor opgeven. Terwijl ik later toch mijn weekenden en avonden graag wil doorbrengen met mijn gezin. Ik wil daarom dus een baan, die ik leuk vindt en en een baan waarbij ik toch een beetje kan bijdragen aan de maatschappij.

02-04-2013, 00:10
Het ligt er idd aan wat je ermee wilt bereiken. Ik heb mijn P ook in 1 jaar behaald en heb wel spijt dat ik niet naar de uni ben gegaan. Mijn advies aan jou is dus: GEWOON DOEN!!

02-04-2013, 11:24
Hoi! Gewoon doen. 20 is absoluut niet de oud!