Bekijk volle/desktop versie : Uit elkaar drijven VVD en PvdA goed voor democratie, slecht voor coalitie



30-03-2013, 22:10
[h=1]Uit elkaar drijven VVD en PvdA goed voor democratie, slecht voor coalitie[/h]Redactie − 30/03/13, 12:42

© anp. CU-fractievoorzitter Arie Slob en CU-kamerlid Carola Schouten.
Iedereen wacht op iedereen en ondertussen raken steeds meer mensen hun baan kwijt. Arie Slob, fractievoorzitter van de ChristenUnie, is niet gelukkig met het lijdzame wachten tot werkgevers en werknemers met een sociaal akkoord komen.
"Ik vind het belangrijk dat er een sociaal akkoord komt, maar je kunt parallel best politiek overleggen", zegt Slob. "Kijk maar naar hoe wij dat in 2009 deden, toen we met CDA en PvdA in het Catshuis zaten om een crisispakket te maken. We hadden continu overleg met FNV-voorzitter Jongerius en VNO-NCW-voorzitter Wientjes. Op het laatst werd het in elkaar geschoven. Toen kwamen ze langs."

Slob ziet hoe VVD en PvdA steeds vaker verschillend stemmen. "Amendementen worden over en weer lang niet altijd gesteund en de oppositie krijgt veel kansen. De coalitiepartijen trekken minder samen op. Dat is positief, maar het betekent ook dat de verdeeldheid meer zichtbaar is. Je ziet het bij de onenigheid over ontwikkelingssamenwerking, maar ook in de zorg. Voor de parlementaire democratie is dat wel gezond, voor de stabiliteit van de coalitie kan het gevaarlijk zijn."

Handenwringend hopen op een politieke crisis, doet Slob niet. "Dan ligt de boel weer een paar maanden stil en daar help je de werklozen niet mee. Ik wil dan ook wel over dingen heen stappen om tot een akkoord te komen. Compromissen moet je altijd sluiten. Al zijn er wel grenzen."

"Als je plat politiek bezig bent", voegt de fractieleider van de CU toe, "kun je het best vanaf de zijlijn commentaar leveren en niets doen. Dat levert electorale winst op. Maar ik wil mijn kinderen en latere kleinkinderen ook in de ogen kunnen kijken."

Volledige interview met Arie Slob is vandaag te lezen in Trouw

http://www.trouw.nl/tr/nl/4492/Nederland/article/detail/3418091/2013/03/30/Uit-elkaar-drijven-VVD-en-PvdA-goed-voor-democratie-slecht-voor-coalitie.dhtml

[/COLOR]