Bekijk volle/desktop versie : Hoe komt het dat mijn Tajine is mislukt?



26-03-2013, 20:58
Mn tweede Tajine verpest! Hoe komt dat?
Assalaam aleikoem,

In Marokko heb ik m'n eerste tajine gemaakt, hier net m'n tweede.....en die is totaal anders geworden
o.a. aangebrand....

Kan iemand mij adviseren wat ik fout heb gedaan, heb zelf diverse oorzaken/ vermoedens, maar ervaring is gewenst.

1. Tajine pot gekregen van mn zus uit de wereldwinkel.... was groen geglazuurd binnen en buiten.. (ik snap niet dat iemand zoiets als decoratie zou verkopen als je het ook kan gebruiken om te eten) Dus misschien is dit ook 1 oorzaak. eerste keer deze tajine gebruikt.

2. Onderin kip filet blokjes, met een beetje olijfolie

3. Daarop aardappelen, en andere groenten, zoals wortelen, mn eigen biologische pompoen, courgette, aubergine, tomaat

4. Daarop olijven

5. Tajine kruidenmix opgelost in een mocro thee glaasje. Erover heen gegoten.

6. Ik ging ervan uit dat het een uurtje moest, maar na een half uurtje ging de kat mauwen en stond de keuken een beetje blauw v.d rook

Al met al heb ik wat niet aangebrand is natuurlijk als een echte nederlander op gegeten.

Ik had alles op de laagste pit staan, precies zoals in Marokko....
Maar ik proefde de kruiden ook niet....

Kip helemaal aangebrand en nu staat tajine pot te weken....

Aub advies gewenst.

27-03-2013, 17:59


Salaam zuster, dat is wel erg balen grrrr

Maar gebruik je die geglazuurde/deco tagine??? ik geloof dat dat niet voor gebruik is om in te koken, maar puur decoratief om koude dingen te presenteren bv. salde of koekjes ofso...

Je moet echt zo een van aardewerk gebruiken. Deze moet je ook eerst een nachtje laten weken voordat je deze gebruikt. Dan moet je deze lichtjes insmeren met wat olie.
Verder weet ik niet wat voor kookpit je hebt, maar voor zo een gaspit is het beter om een vlamverdeler te gebruiken.

Je doet verder alles goed, genoeg jus ook gebruiken om het rustig allemaal in te laten garen. Kipfilet gaart snel, ik zou de groentjes onderin zetten zodat alles dan even snel gaart. En op rustig vuurtje laten garen, steeds effe blijven spieken.

Misschien nog een tip; ingemaakte citroenen passen goed bij tagine met kip.

04-04-2013, 23:09
haha kijk hiernaar, misschien helpt het je ^^

[video=youtube;ez_wLcCzPzs]http://www.youtube.com/watch?v=ez_wLcCzPzs[/video]


04-04-2013, 23:16
Ik denk dus niet, de tagine is gebarsten

04-04-2013, 23:16



Citaat door Fhamator:
Ik denk dus niet, de tagine is gebarsten
Komt door omdat het net een nieuwe was.. haha kijk verder

04-04-2013, 23:18

Citaat door ikramjwz1996:
Komt door omdat het net een nieuwe was.. haha kijk verder
Ja maar dan zou ik meer kijken voor die lach van die jongen dan zijn kookkunsten. Weet je hoeveel tijd je verliest als je eerst alles gaat voorbereiden
Het duurt al eeuwig voordat die tagine opwarmt, heb je genoeg tijd om groente te snijden

04-04-2013, 23:20

Citaat door Fhamator:
Ja maar dan zou ik meer kijken voor die lach van die jongen dan zijn kookkunsten. Weet je hoeveel tijd je verliest als je eerst alles gaat voorbereiden
Het duurt al eeuwig voordat die tagine opwarmt, heb je genoeg tijd om groente te snijden
hahah

05-04-2013, 10:48
Dank jullie allemaal voor de tips en reacties!
Bij deze broeder in het filmpje ging er ook wat mis, het ligt dus niet alleen aan mij :P

05-04-2013, 11:40

Citaat door bekeerling26:
Dank jullie allemaal voor de tips en reacties!
Bij deze broeder in het filmpje ging er ook wat mis, het ligt dus niet alleen aan mij :P
Ik zag het al aankomen, je moet ook een sudderplaatje gebruiken en nooit een tagine rechtstreeks op het vuur zetten. En jij met je kipfilet.