Bekijk volle/desktop versie : De laatste persoon die het paradijs zal betreden...



25-03-2013, 14:35




















De laatste persoon die het paradijs zal betreden zal een man zijn die afwisselend zal lopen, struikelen en geraakt zal worden door het Vuur. Wanneer hij voorbij het Vuur is gekomen, zal hij zich ernaar omdraaien en zeggen:

“Gezegend is Hij Die me verlost heeft van jou, Allah heeft mij iets gegeven wat Hij noch aan de eerste, noch aan de laatste generaties heeft gegeven.”

Dan zal er een boom tevoorschijn voor hem komen en hij zal zeggen: “O mijn Heer, breng me dichterbij die boom, zodat ik van zijn schaduw kan genieten en van zijn water kan drinken.”

Allah de Verhevene zal zeggen:

“O zoon van Adam, als Ik jou dit geef, zal je Mij (daarna) om iets anders vragen.”

Hij zal zeggen: “Nee, mijn Heer, ik beloof dat ik om niets anders zal vragen.” En Zijn Heer zal het hem niet kwalijk nemen, omdat hij iets ziet wat hij niet kan weerstaan. Dus zal Hij hem er dichtbij brengen (bij de boom) en hij zal van zijn schaduw genieten en van zijn water drinken.

Dan zal er een betere boom dan de eerste boom voor hem verschijnen en hij zal zeggen: “O mijn Heer, Breng me dichter bij die boom, zodat ik van zijn water kan drinken en in zijn schaduw kan plaatsnemen en ik zal U om niets meer vragen.”

Allah de Verhevene zal zeggen:

“O zoon van Adam, heb jij Mij niet beloofd niets anders meer te vragen? Als Ik jou dit geef, zal je Mij (daarna weer) om iets anders vragen.”

De man zal beloven om niets anders meer te vragen en Zijn Heer zal het hem niet kwalijk nemen, omdat hij iets ziet wat hij niet kan weerstaan. Dus zal Hij hem dichtbij brengen (bij de boom) en hij zal van zijn schaduw genieten en van zijn water drinken.

Dan zal er een derde boom voor hem verschijnen bij de poort van het Paradijs, nog beter dan de eerste twee. En de man zal zeggen: “O mijn Heer, breng me dichterbij (de boom), zodat ik van zijn schaduw kan genieten en van zijn water kan drinken en ik zal U om niets meer vragen.”

Allah de Verhevene zal zeggen:

“O zoon van Adam, heb jij Mij niet beloofd niets anders meer te vragen?”

Hij zal zeggen: “Ja, O Heer, ik zal U om niets meer vragen.” Zijn Heer zal het hem niet kwalijk nemen, omdat hij iets ziet wat hij niet kan weerstaan. Dus zal Hij hem (bij de boom) brengen. Wanneer hij dichtbij de boom gebracht is, zal hij de stemmen van de mensen van het Paradijs horen en zal (hij) zeggen: “O mijn Heer, laat mij toetreden (tot het Paradijs).” Allah zal zeggen:

“O zoon van Adam, wat zal jou tevreden maken zodat je Mij om niets anders meer vraagt? Zal het je tevreden stellen als Ik je de wereld geef en twee keer zoveel?”

Hij (de man) al zeggen: “O Heer, drijft U de spot met mij terwijl U de Heer der werelden bent?”

Ibn Masoud (de overleveraar) lachte (na het vertellen van deze overlevering) en zei: “Vragen jullie mij niet waarom ik lach?” De mensen vroegen: “Waarom lach je?” Hij (Ibn Masoud) zei: “Omdat de Boodschapper van Allah (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) lachte.” Ze vroegen (aan hem): “Waarom lacht u, O Boodschapper van Allah?” Hij zei:

“Omdat de Heer der werelden zal lachen wanneer Hem gevraagd wordt:

“O Heer, drijft U de spot met mij terwijl U de Heer der werelden bent?”

Hij (Allah) zal zeggen: “Ik spot niet met jou, maar Ik ben in staat om alles te doen wat Ik wil.”

Deze hadith staat vermeld in Sahih Bukharie en in Sahih Muslim en is overgeleverd van de Profeet (Allah’s vrede en zegeningen zij met hem) door Abdullah ibn Masoud (moge Allah tevreden met hem zijn).

25-03-2013, 14:46



Citaat door Push-It:
Gekke soldaten