Bekijk volle/desktop versie : 'Hoe ga je De Avonden lezen als het woord 'aanmatigend' al tot glazige blikken leidt?



22-03-2013, 14:28

Citaat:
Het is Boekenweek. Maar op de opleiding waar Martin Slagter lesgeeft, lukt het steeds minder studenten een lang artikel uit te lezen, laat staan een boek. 'Hoe slechter jongeren thuis Nederlands leren, hoe meer les ze daarin op school moeten krijgen, en wel van daartoe bevoegde neerlandici.'

Het is Boekenweek. Zo'n jaarlijkse week met extra aandacht voor boeken is hard nodig, want het gaat niet goed met het boek. Vooral jongeren lezen steeds minder, en zeker geen literatuur of kwaliteitskranten. Dit is vooral het gevolg van een gebrek aan receptieve taalvaardigheid. Veel jongeren zijn niet meer in staat zelfstandig een iets langere en complexere tekst te lezen dan zij in de gratis kranten tegenkomen.

Zelfs op de journalistiekopleiding waaraan ik lesgeef, lukt het de meeste studenten niet een achtergrondartikel uit de Volkskrant of Trouw te lezen. Na twee alinea's stoppen de meesten. Dat komt door een gebrek aan concentratie. Maar als je van een tekst veel woorden niet kent, de beeldspraak niet begrijpt en grammaticale constructies niet volgt, moet je concentratievermogen wel heel groot zijn om hem uit te lezen.

De Avonden
Onderwijs is voor een groot deel het doorgeven van culturele verworvenheden. Natuurlijke taal is bij die overdracht onmisbaar. Onze cultuur is in essentie verbaal van aard. Wetenschap, filosofie, literatuur, politiek en recht zijn alleen te doorgronden op basis van verbaal vermogen. Natuurlijk kun je een beeldroman van De Avonden maken of een speelfilm van De Aanslag, maar die vervangen het literaire werk niet. Hetzelfde geldt voor filosofie, wetteksten, partijprogramma's en regeerakkoorden.

Voor een goed begrip van onze culturele erfenis zijn een substantiële woordenschat, begrip van grammaticale structuren en inzicht in metaforisch taalgebruik noodzakelijk. Steeds minder kinderen krijgen die vaardigheden van huis uit mee. Voeg daarbij de 'ontlezing' onder jongeren en de groeiende instroom van leerlingen die thuis gebrekkig of geen Nederlands te horen krijgen, en er tekent zich een groot en onderschat probleem af.

Bevoegde neerlandici
Een taal leren gaat niet vanzelf. Hoe slechter jongeren thuis Nederlands leren, hoe meer les ze daarin op school moeten krijgen, en wel van daartoe bevoegde neerlandici. In het mbo, waar de meeste jongeren naartoe gaan, gebeurt precies het omgekeerde. Het aantal uren Nederlands is daar de afgelopen 25 jaar teruggebracht tot één uur per week, en het wordt zelden door bevoegde neerlandici gegeven.

In het vmbo staan er weliswaar meer uren Nederlands op het rooster, maar die worden veel te weinig gebruikt voor wat het hardste nodig is: vergroting van de woordenschat, kennis van metaforisch taalgebruik en grammaticale structuren. Dit levert namelijk geen 'leuke' lessen Nederlands op, zoals klassendiscussies of presentaties. Ook in het vmbo wordt Nederlands steeds meer door onbevoegde docenten gegeven.

Nuance
Veel jongeren hebben een verbijsterend geringe woordenschat. Gewone woorden als 'aanmatigend' en 'elimineren' leiden tot glazige blikken. Met de kennis van staande uitdrukkingen is het nog slechter gesteld (de klok horen luiden, maar niet weten waar de 'lepel' hangt), terwijl daar nu juist de nuance mee uitgedrukt wordt. Maar het meest alarmerend is wel het onvermogen om de grammaticale structuur van samengestelde zinnen te begrijpen.

Noodlijdende kranten zijn dan ook meer gebaat bij goed leesonderwijs, dan met het 'opleuken' van het nieuws en meer aandacht voor human interest. Hetzelfde geldt voor de tobbende boekenbranche. Ook in het digitale tijdperk is een literair boek lezen hartstikke leuk, maar dan moet je dat wel kúnnen.

Martin Slagter is docent Nederlands, journalistiek en filosofie.

Volkskrant
Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de Boekenweek ongemerkt voorbij gaat.

Mooi opiniestuk van deze meneer Slagter. Dat het zelfs op zo'n journalistiekopleiding zo slecht gesteld is konden we natuurlijk wel raden, niet alleen door het diplomagate bij hogeschool Windesheim en de teloorgang van de onderzoeksjournalistiek, maar ook doordat het huidige journaille de lat zo laag heeft liggen.

Goed leesonderwijs, dat is onontbeerlijk. Kinderen die lezen komen zelfs beter terecht, geraken hoger op de maatschappelijke ladder.

22-03-2013, 14:46


Sinds de Mammoetwet (pas op: moeilijk woord) is het Nederlandse onderwijs in een stroomversnelling richting half-analfabetisme en non-kennis beland.

22-03-2013, 15:11
Dat mensen moeite hebben met maar dan één of twee alineas zie je hier op het forum ook wel terug, de hoeveelheid reacties die enkel worden gegeven na het lezen van de titel en de inleiding zijn daar een overduidelijk bewijs van.

22-03-2013, 15:35

Citaat door _Carolus:
Sinds de Mammoetwet (pas op: moeilijk woord) is het Nederlandse onderwijs in een stroomversnelling richting half-analfabetisme en non-kennis beland.
True, die bracht bepaald geen beste hervormingen met zich mee. Wel ook goede overigens, betere structurering en de HAVO bijvoorbeeld. Met de marktwerking in het onderwijs, geesteskindje van de heer Lubbers dacht ik, het afschaffen van het ambachtelijk onderwijs in de jaren negentig en bijna veertig jaar lang enorme uitholling van het onderwijs zitten we nu met de gebakken peren.

22-03-2013, 20:42


Volgens mij zijn jullie een dezelfde Marokkanen/Moslims hater toevallig op een topic hmmmmmm

wat een nieuwswaarde bedankt voor deze topic ik ga " mein kampf gegen die muslimaner" " mit hilfe der jude" van dolf wilders gelijk bestellen