Bekijk volle/desktop versie : Nederland heeft onbekende moskee-internaten



21-03-2013, 12:02
Er zijn meer moskee-internaten in Nederland dan tot dusverre bekend.





Dat zei minister van Sociale Zaken Lodewijk Asscher (PvdA) donderdag tijdens een overleg over de omstreden islamitische scholen. "Ik weet intussen dat er ook in Enschede en Nijmegen internaten zijn", zei Asscher. "Ik kan niet uitsluiten dat er meer gemeenten zijn met een of meer internaten". Dat laat de minister de komende tijd in beeld brengen. Daarbij laat hij ook onderzoeken hoe de internaten worden gefinancierd. De bijdrage van ouders vormt een belangrijke inkomstenbron, maar het is niet uitgesloten dat er ook nog andere geldstromen zijn.

"Daar heb ik simpelweg geen zicht op." Asscher kon daarom evenmin uitsluiten dat Turkije invloed uitoefent op de internaten middels financiering. Als dat gebeurt, is sprake van 'bewuste beïnvloedingspolitiek'. "Ik kan het uitsluiten noch bevestigen." De bewindsman laat verder uitzoeken of de ouders van de kinderen die in de internaten zitten aanspraak kunnen maken op een dubbele kinderbijslag. Onder bepaalde voorwaarden zou dat kunnen. "Het is zeker niet uitgesloten of dat voor een aantal kinderen geldt."

Kamerbreed uitten partijen donderdag hun zorgen over de Turkse internaten. Het is niet bevorderlijk voor de integratie wanneer de kinderen afgesloten van de samenleving opgroeien, klonk het. De maatregelen die Asscher neemt, gaat veel partijen niet ver genoeg. De bewindsman wil dat de internaten gaan voldoen aan nog te stellen pedagogische, veiligheids- en welzijnseisen. In de Kamer klonk echter de roep om dit vast te leggen in de wet. "Wat mij betreft komt er een duidelijk wettelijk kader", zei Sadet Karabulut (SP).

"Het moet strak geregeld worden." Ook D66 pleitte voor wettelijke regels. Keklik Yücel van regeringspartij pleitte ervoor om ook alvast aan de slag te gaan met wetgeving. Dan wordt geen tijd verloren, mochten de huidige maatregelen niet toereikend zijn. Asscher kijkt er ook zo tegenaan, zei hij. De minister houdt er rekening mee dat wetgeving alsnog nodig is. "Ik bewandel een dubbel spoor. Ik bereid parallelwetgeving voor." Tegelijkertijd hamerde hij op dat de afspraken nu weliswaar vrijwillig zijn, maar niet vrijblijvend.

De PVV pleitte er bij monde van Joram van Klaveren voor om de 'poldermadrassa's' te sluiten vanwege het islamitische karakter. Dat is schadelijk voor de kinderen en de samenleving als geheel, zei hij. Asscher antwoordde dat dit niet mogelijk is. Sluiting kan alleen als de openbare orde in het geding is of als de veiligheidsvoorschriften niet worden nageleefd. Ouders hebben verder het recht om hun kinderen 'conform een religieuze identiteit' op te voeden, aldus de minister.

Afgelopen jaar bleek dat moskee-internaten in Utrecht en Rotterdam niet over de juiste vergunningen beschikken om kinderen onderdak te bieden. In sommige gevallen was de brandveiligheid verre van goed geregeld. Rotterdam gaf in november aan toezicht te gaan houden op de moskee-internaten in de stad.

21-03-2013, 12:06


Hey jongens hoe zit het met de crisis..

21-03-2013, 12:30
Wetgeving voor moskee-internaten op komst


Minister Lodewijk Asscher van Sociale Zaken gaat een wettelijke regeling maken voor moskee-internaten. Omdat dat 1 tot 1,5 jaar kost, kiest hij eerst voor vrijwillige afspraken. Dat gaat sneller. Asscher zei dat donderdag in de Tweede Kamer.



De Kamer maakt zich grote zorgen over de situatie op de internaten die een band hebben met Turkse moskeeën. Kinderen, vooral meisjes, groeien daar op buiten de Nederlandse samenleving en komen onvoldoende in contact met de Nederlandse waarden.

Asscher kondigde vorige maand na overleg met een aantal gemeenten aan dat hij pedagogische normen voor moskee-internaten gaat opstellen. De Kamer vond die aanpak te vrijblijvend.

De minister liet donderdag weten dat hij tegelijk met de vrijwillige afspraken een wettelijk kader wil voorbereiden. Later kan dan bekeken worden of dat echt ingezet moet worden.

Een Kamermeerderheid reageerde tevreden. Toch zullen er waarschijnlijk nog moties worden ingediend om druk op de ketel te houden.

Van het sluiten van internaten, zoals de PVV wil, kan volgens Asscher geen sprake zijn. Sluiten kan alleen als dat voor de openbare orde nodig is.

De minister zei niet te kunnen uitsluiten dat er sprake is van „een bewuste beïnvloedingspolitiek” van de Turkse regering op de internaten. Het is namelijk niet duidelijk hoe de instellingen gefinancierd worden. Asscher gaat daar nog naar kijken.


http://www.telegraaf.nl/binnenland/21408762/__Wet_voor_moskee-internaten__.html

21-03-2013, 13:37
Je kunt integratie niet afdwingen, wanneer dringt het eens tot hun door!! Ik kies er bewust voor om geen Nederlandse vrienden te hebben, is mijn bewuste keus. Dus kun je mensen niet dwingen om te gaan met Nederlanders. Hoe die wetgeving dan eruit zou moeten komen te zien vraag ik me dan af.


21-03-2013, 14:01



Citaat door Triangle:
Je kunt integratie niet afdwingen, wanneer dringt het eens tot hun door!! Ik kies er bewust voor om geen Nederlandse vrienden te hebben, is mijn bewuste keus. Dus kun je mensen niet dwingen om te gaan met Nederlanders. Hoe die wetgeving dan eruit zou moeten komen te zien vraag ik me dan af.

Sinds wanneer betekend integratie met Nederlandse vrienden omgaan?

21-03-2013, 14:25

Citaat door Muestra.:
Hey jongens hoe zit het met de crisis..
Integratie crisis? Slecht.

Strenge controle op dit gedoe

22-03-2013, 03:19
Ik ga ook bewust niet met Nederlanders om, Ik ken ook niemand in mijn omgeving die met ze omgaat. Gierige mensen zijn het. Ze kunnen er gewoon niet tegen!! Ze mogen wetten maken maar die internaten zullen echt niet verdwijnen hoor


22-03-2013, 03:21
Adje, waarom zet je altijd hele artikels? Word je niet moe van jezelf? Waarom solliciteer je niet bij een redactie?? Oja, je bent een 40 jarige tokkie die een uitkering ontvangt


22-03-2013, 03:26
Waarom laten ze ons gewoon niet met rust?

22-03-2013, 05:00
TRIANGEL ik denk dat er geen nederlanders te vinden zijn die met mensen omgaan die zulke extreme gedachten hebben zoals jij , en je vriendinnetje met nicaap lalala20 die liever kinderen in een nederlandse madrassa zien .

22-03-2013, 05:03

Citaat door ghazar:
Waarom laten ze ons gewoon niet met rust?
Blijkbaar moeten bepaalde mensen tegen zichzelf beschermt worden.