Bekijk volle/desktop versie : Marokkanen willen islamitische manuscripten Timboektoe redden



Pagina's : [1] 2

20-03-2013, 14:46
Oude islamitische manuscripten lopen in het verscheurde Timboektoe gevaar.





Er is een heuse zwarte markt ontstaan waarin men goud geld vangt voor de handel in eeuwenoude islamitische teksten. De aankoop van deze manuscripten is illegaal maar de meeste verzamelaars zijn van mening dat dit de enige manier is om de teksten te redden. In januari werd de grootste openbare bibliotheek met veel van dit soort teksten gesloopt door extremisten in Timboektoe.

Verzamelaars
Ongeveer 3000 manuscripten eindigden daardoor in particuliere handen. Veel Marokkanen uit de Sahara proberen daarom zoveel mogelijk teksten te kopen en later op te slaan in een museum. Een van hen is Abdelwahab Sibaouaih Ould Abdelbaki die uit een familie komt die erg betrokken is bij islamitische waarden en door het Franse TV5 Monde werd geïnterviewd. Hij liet weten gelukkig te zijn met de aankoop van een aantal van de teksten.

De manuscripten gaan over de regels van de handel in de islam en dateren van twee of drie eeuwen geleden. Ook heeft hij islamitische wetenschappelijke teksten weten te bemachtigen die ons iets vertellen over wiskunde, astronomie en wetenschap. Over de tekst met betrekking tot handel zegt Abdelwahab het volgende: 'Het is zeldzaam en de meest waardevolle'. Een ander manuscript gaat over regels van het erfrecht en echtscheiding in de islam.

Zwarte markt
Abdelwahab liet tijdens het interview weten dat er een echte zwarte markt ontstaan is die zich afspeelt bij de grens tussen Mauritanië en Mali. Voor de aankoop van zijn geschriften reisde hij 8000 kilometer en betaalde hij maar liefst 9000 euro per stuk.

Bewust van het risico dat hij loopt liet hij weten: 'Ik ben me ervan bewust dat deze aankopen niet legaal zijn maar het is beter dan ze te laten verdwijnen. De extremisten hebben al veel bewust', zo treurde hij.

Museum
De Marokkaan pleit nu voor de oprichting van een museum in de Sahara. Veel manuscripten zijn door islamitische gezinnen gered kort voordat de extremisten de bibliotheken binnenvielen. Ze verstopten de teksten in zakken rijst, op karren en zelfs onder jassen om ze vervolgens veilig op te slaan in andere regio's van Mali.

Een eventueel museum is volgens de verzamelaar een aanwinst voor iedereen: 'Het is niet voor mij of voor Marokkanen maar voor de mensheid van belang'.

UNESCO
Op een bijeenkomst in Parijs vorige maand liet UNESCO weten dat ze hun steentje willen bijdragen voor de islamitische manuscripten van Timboektoe. Ook wil de VN-organisatie helpen aan de wederopbouw van heiligdommen die door extremisten zijn verwoest.

De directeur-generaal van UNESCO, Irina Bokova, zegt dat er een team van deskundigen zo snel mogelijk naar Timboektoe zal gaan zodra de situatie dat toelaat.

Bekijk hier een korte reportage.

20-03-2013, 15:24



Citaat:
Bewust van het risico dat hij loopt liet hij weten: 'Ik ben me ervan bewust dat deze aankopen niet legaal zijn maar het is beter dan ze te laten verdwijnen. De extremisten hebben al veel bewust', zo treurde hij.

Museum
De Marokkaan pleit nu voor de oprichting van een museum in de Sahara. Veel manuscripten zijn door islamitische gezinnen gered kort voordat de extremisten de bibliotheken binnenvielen. Ze verstopten de teksten in zakken rijst, op karren en zelfs onder jassen om ze vervolgens veilig op te slaan in andere regio's van Mali.
Een eventueel museum is volgens de verzamelaar een aanwinst voor iedereen: 'Het is niet voor mij of voor Marokkanen maar voor de mensheid van belang'.
Het is een schande dat men zo omgaat met manuscripten en dus met de geschiedenis van de Islam. Er is veel onderzoek nodig en helaas zijn daar niet genoeg mensen voor. De manuscripten kunnen veel vertellen over de ontwikkeling van de Islam en de wetenschap van die tijd.

20-03-2013, 16:28
voor diegenen die de jihadistische agressieve baardapen verdedigen , hier het bewijs dat ze uit zijn op vernietiging en macht. Ze misbruiken de Islam om hun doel te bereiken de geschiedenis herhaalt zich .


20-03-2013, 18:35

Citaat door Neville:
Het is een schande dat men zo omgaat met manuscripten en dus met de geschiedenis van de Islam. Er is veel onderzoek nodig en helaas zijn daar niet genoeg mensen voor. De manuscripten kunnen veel vertellen over de ontwikkeling van de Islam en de wetenschap van die tijd.
Wat is daar schandalig aan? Die manusscripten lagen in een mooie bieb, werden keurig bewaard en ook zat onderzocht.
Om ze te redden van eventuele vernietiging hebben ze ze weggesmokkelt, dat is niet schandalig, dat is wat gedaan moest worden, de bevolking heeft dat zelf gedaan om hun "schatten" te beschermen.

Wat erg is is dat die manusscripten nu zich verspreiden en veel ervan in prive handen zal komen en niet terug zal gaan naar timboektoe waar ze thuis horen. Ik ben dan ook wel blij met het initiatief van oa deze man, alhoewel hij niet zozeer van plan is de manusscripten terug te brengen naar waar ze thuis horen.

20-03-2013, 18:48



Citaat door Mr_EigeWijs:
voor diegenen die de jihadistische agressieve baardapen verdedigen , hier het bewijs dat ze uit zijn op vernietiging en macht. Ze misbruiken de Islam om hun doel te bereiken de geschiedenis herhaalt zich .

Ja natuurlijk jouw soort stuurt daar juurlingen en bewpaend tot de tand om daar vernielingen te verrichten en vervolgesn de schuld bij de Msolims liggen. Jouw soort denkt ik echt dat we net zo achyterlijk zijn als jouw soort. In geen duizend jaar.

20-03-2013, 19:10

Citaat door Mr_EigeWijs:
voor diegenen die de jihadistische agressieve baardapen verdedigen , hier het bewijs dat ze uit zijn op vernietiging en macht. Ze misbruiken de Islam om hun doel te bereiken de geschiedenis herhaalt zich .

onzin .


oude stenen die verwoest worden is niks mis mee.

20-03-2013, 19:13

Citaat door Neville:
Het is een schande dat men zo omgaat met manuscripten en dus met de geschiedenis van de Islam. Er is veel onderzoek nodig en helaas zijn daar niet genoeg mensen voor. De manuscripten kunnen veel vertellen over de ontwikkeling van de Islam en de wetenschap van die tijd.
Geloofsgekken haten wetenschap.

20-03-2013, 19:15

Citaat door Salaris:
Geloofsgekken haten wetenschap.
wetenschap is onzin.

20-03-2013, 19:15
Goed dat een Nederlandse instelling geld beschikbaar heeft gesteld destijds om de kosten te dekken van het veiligstellen van deze manuscripten.

Wel ironisch, ongelovige honden die helpen deze manuscripten uit de klauwen van die krankzinnige moslims te houden.

20-03-2013, 19:16

Citaat door Salaris:
Geloofsgekken haten wetenschap.
zien we dagelijks hier.

20-03-2013, 19:16
deze marokkanen die er voor willen zorgen dat ze blijven. moeten snel opgepakt worden. want wetenschap en cultuur is onzin .
Citaat door Leonidas:
Goed dat een Nederlandse instelling geld beschikbaar heeft gesteld destijds om de kosten te dekken van het veiligstellen van deze manuscripten.

Wel ironisch, ongelovige honden die helpen deze manuscripten uit de klauwen van die krankzinnige moslims te houden.

20-03-2013, 19:17

Citaat door Salaris:
Geloofsgekken haten wetenschap.


En ongelovige gekken (just like you) haten gelovigen

20-03-2013, 19:17



Citaat door Leonidas:
Goed dat een Nederlandse instelling geld beschikbaar heeft gesteld destijds om de kosten te dekken van het veiligstellen van deze manuscripten.

Wel ironisch, ongelovige honden die helpen deze manuscripten uit de klauwen van die krankzinnige moslims te houden.

20-03-2013, 20:37
het stikt hier van de salafisten ,

stenen slaan niet terug
de eerste moslims hebben beelden afgebroken omdat ze symbool staan voor afgoderij.
waarom hebben ze pyramides in Egypte afgebroken ? heb daar nooit een fatwa over gehoord.
of heb ik het gemist omdat de fatwa's door salafisten zijn uitgesproken ???


20-03-2013, 20:50

Citaat door Mouhandiz:
Ja natuurlijk jouw soort stuurt daar juurlingen en bewpaend tot de tand om daar vernielingen te verrichten en vervolgesn de schuld bij de Msolims liggen. Jouw soort denkt ik echt dat we net zo achyterlijk zijn als jouw soort. In geen duizend jaar.
Dat denk ik helemaal niet, ik denk dat jij vele malen achyterlijker bent dan mij.


Maar goed, ik zal mijn juurlingen nog wel eens sturen hoor. Dat zal die Msolims leren!

Pagina's : [1] 2