Bekijk volle/desktop versie : Indonesië bezorgt Airbus grootste order ooit



18-03-2013, 19:01
Het orderboek van Airbus ontploft. Na de grote bestelling van Lufthansa en Turkish Airlines vorige week, bevestigt de vliegtuigbouwer een order van 234 toestellen door het Indonesische Lion Air: in centen het grootste order dat Airbus ooit binnenhaalde. Ook voor de Belgische industrie is dat leuk nieuws.

Eerst het Elysée - de Franse president - en dan Airbus zelf bevestigden de geruchten en krantenberichten dat de Indonesische lagekostenmaatschappij Lion Air 234 toestellen van de A320-familie besteld heeft bij Airbus, een volle dochter van EADS. Het order heeft een cataloguswaarde van 21,7 miljard dollar (18,4 miljard euro), maar traditoneel krijgen klanten een stevige discount bij grote bestellingen. Lion Air zal dus uiteindelijk een pak minder betalen.

Boeing
Voor Boeing is dit een nieuwe zware klap want Lion Air was tot nog toe klant bij hen. Volgens president François Hollande is dit contract goed voor 5.000 jobs over tien jaar in Frankrijk. Vorige week nog bestelde Lufthansa 100 vliegtuigen van dat type plus 2 superjumbo's A380. Het order van Lion Air bestaat uit 60 A320ceo's, zeg maar de 'klassieke' A320, en 109 A320neo's en 65 A321neo's.

De 'neo' is een Airbus met nieuwe motoren die momenteel ontwikkeld worden. Luchtvaartmaatschappijen krijgen de keuze tussen de LEAP van CFM - een joint venture van General Electric en Safran - en de PW1000G van Pratt & Whitney. De vleugels van de 'neo' krijgen ook opstaande vleugeluiteinden (wingtips) die het toestel meer draagkracht geven.

Een A320neo kost volgens de officiële catalogus van Airbus 96,7 miljoen dollar, een tradtionele Airbus A320 'slechts' 88,3 miljoen dollar.

België
Van de Belgische luchtvaartmaatschappijen zijn Brussels Airlines (19 A319's en A320's en 7 A330's) en Thomas Cook Airlines (5 A320's) belangrijke Airbus-gebruikers. Jetairfly is een Boeing-klant, net als de expresse- en vrachtmaatschappij TNT Airways. Ook Ryanair, dat in Charleroi zijn belangrijkste basis van het continent heeft, vliegt enkel met Boeing. Maar volgens intussen nog steeds niet bevestigde berichten in de Ierse pers zouden zelfs O'Leary & Co overstappen naar Airbus.

De Belgische industrie (Asco, Sonaca, BMT Aerospace, Techspace Aero) werkt rechtstreeks of via Belairbus mee aan de A320.

EADS
Vandaag raakte ook bekend dat op 18 maart Airbus-moeder EADS in de Euro Stoxx 50 komt in plaats van de Finse telecomgroep Nokia. De sterke punten van EADS zijn volgens Capital.fr: de commerciële successen van dochter Airbus; een stevige oorlogskas dankzij de voorschotten op het orderboek; hervatting van de betaling van een dividend; een vereenvoudiging van de aandeelhoudersstructuur. Als zwakke punten noemt de beleggerssite de onduidelijkheid over de volgende stappen van aandeelhouders Daimler en Lagardère; het onevenwicht tussen militaire en civiele activiteiten; onzekerheid over het A350-programma en de sterke afhankelijkheid van de euro-dollarkoers.
http://www.tijd.be/nieuws/ondernemingen_transport/Indonesie_bezorgt_Airbus_grootste_order_ooit.93176 63-3085.art?ckc=1

18-03-2013, 20:29


Maar de verkoop van de grote A380 loopt toch niet zo.