Er zijn door het land een aantal keuringsstations vande RDW. Die verzorgen de import van je auto. Er is daar ook een loket van de douane, voor de aangifte van de BPM. Dat gaat allemaal netjes achter elkaar. Je kunt er op bepaalde tijden zonder afspraak heen gaan (auto op oplegger), of je kunt een afspraak maken. In de bevestiging die je daarvan krijgt, staat een eendagskenteken, dat je alleen op de dag van de keuring mag gebruiken, en alleen van en naar de keuring.
Als er tussen de dag van aanvraag en keuring minder dan 2 dagen zitten, wordt het kentekenbewijs niet opgestuurd, maar moet je het vooraf (met een andere auto dus) gaan afhalen bij de RDW. Je dient zelf te zorgen dat je in te voeren auto verzekerd is. De kentekenplaten mag je zelf maken van wit karton met zwarte letters (52x11 cm, letters 3,5x7cm) Je dient een kwartier voor de keuring aanwezig te zijn voor de aanmelding.
Daarvoor heb je nodig:
■Legitimatie
■De (ongeldig gemaakte) farzeugbrif en doppelkarte (Duitse kenteken deel I en II)
■Een COC verklaring als je die hebt (Certificate of Conformity)
De COC verklaring zat bij mijn auto erbij, maar dat schijnt niet altijd zo te zijn. Je kunt hem tegen betaling (rond de 100 euro naar het schijnt) bij de importeur te kunnen aanvragen, of (duurder) via http://www.eurococ.eu
Er worden gestempelde kopieen gemaakt van de Duitse kengteken deel I en II. Die moet je na de keuring inleveren bij de douane. De originelen worden ingenomen.
Na de aanmelding wordt je geroepen voor de keuring. De import-keuring is in wezen alleen het controleren van het chassisnummer en check van het merk/type. Aansluitend kun je, als dat nodig is, een APK laten uitvoeren (35 euro).
Na de keuring moet je even wachten en wordt je opgeroepen door de douane. Daar lever je de documenten in die je bij de aanmelding gekregen hebt, je BPM aangifte en een kopie van je koopverdrag. Die worden globaal doorgeken op gebreken en dan opgestuurd naar het douane-kantoor.
De keuring en de formaliteiten waren binnen een uurtje afgehandeld, binnen twee werkdagen kreeg ik een e-mail met het te betalen bedrag . Je kunt gewoon via telebank de betaling overmaken. Er is een ander rekeningnummer als je besluit via een spoedoverboeking te betalen (kost bij de Rabobank 4 euro extra) In de mail staat gewoon het zelfde bedrag als je hebt opgegeven. Als dat echt een discutabel bedrag is krijg je schijnbaar eerst een telefoontje. Over het bedrag meldt de mail:
Als het door u aangegeven bpm-bedrag niet evident onjuist is, geef ik direct na de ontvangst van dit bedrag het zgn fiscaal akkoord aan de RDW af.
En dan nog deze:
De Belastingdienst controleert dagelijks de ontvangen betalingen. Na ontvangst van uw betaling beoordeel ik de aangifte bpm. Als u te weinig bpm heeft aangegeven en betaald, ontvangt u te zijner tijd voor het verschil een naheffingsaanslag bpm. Er kan ook een boete worden opgelegd.
Het lijkt er zo wel erg veel op dat je niets terug krijgt als je teveel hebt betaald.
De douane streeft er naar om binnen een half jaar je aangifte te verwerken (afstempelen of steekproef). Bij goedkeur hoor je daar nooit meer iets van, maar men kan blijkbaar tot 5 jaar na aangiftedatum op dit bedrag terugkomen, vergelijkbaar met je loonaangifte.
Zodra je het bedrag over gemaakt hebt, wordt er een seintje naar de Kentekenregistratie in Veendam gestuurd, die dan een kenten voor je aanmaakt en opstuurt. Dat gebeurt via TNT 48 uurs verzending, maar het duurde bij mij 4 dagen. Dan kun je met je nieuwe papieren naar een automaterialenwinkel om je nummerplaten te laten maken, klaar terwijl u wacht, ongeveer 20 euro. Denk er ook aan of je een witte plaat nodig hebt voor je aanhanger of fietsendrager.
BPM
Er zijn een aantal wetswijzigingen geweest. Tot 2009 betaal je in Nederland minimaal 40% BPM over de nieuwprijs. Grofweg gaat daar per maand een procent vanaf. Vanaf 2009 wordt er berekend op basis van CO2 uitstoot. Je mag de wet nemen die voor het bouwjaar van je auto geldt, of de huidige, afhankelijk welke het gunstigste is. Houdt er rekening mee dat na 2009 een auto met hoge CO2 uitstoot behoorlijk worden belast. Er zijn een aantal sites die de BPM voor je kunnen berekenen, onder andere:
http://www.autotelex.nl/autoimport
http://www.autoweek.nl/bpmcalculator.php
http://www.bbpartners.nl/component/db8bpm/
Een schatting van de BPM krijg je gratis (handig om vooraf te weten). Het online invullen van een standaard aangifte kost 20 euro bij autotelex. Andere sites hadden vergelijkbare prijzen maar ook soms bedragen van 70 tot 100 euro.
Er zijn ook een hoop bedrijven en websites die je tegen betaling helpen met het volledige import-traject, inclusief aankoopkeuringen en transport. Daar heb ik geen ervaring mee, maar mijn idee is dat het goed zelf te doen is.
Als je een schadewagen importeert, kan dat in sommige gevallen voordeel opleveren voor de BPM. Daarvoor moet wel een officieel schaderapport van een beedigd taxateur overlegd worden. Dat kost enkele honderden euro's. Zover ik heb kunnen nagaan is dit alleen interessant als de auto relatief duur is en relatief grote schade heeft. Mij lijkt dat een 'amateur' dit soort auto's beter kan laten staan.
Nog even wat over de zogenaamde gatenkaas-methode: voor de keuring alles van de auto afslopen dat de waarde verhoogt, en het na de keuring weer terugbouwen: Als je niet heel goed op de hoogte bent van de standaard features van dat model, levert het waarschijnlijk meer werk op dan dat het aan korting oplevert. Daarbij heeft de RDW vrij precieze lijsten van alle modellen, pakketten en features in europa. Via het chassisnummer is de uitvoering terug te vinden. Als je er meer uithaalt als op dat model geleverd werd, kunnen ze je zelfs beboeten.