Bekijk volle/desktop versie : Aids in Marokko: taboe nog lang niet doorbroken



Pagina's : [1] 2 3 4

15-03-2013, 16:27
'Ik heb niets', zegt Asmaa opgelucht na een geslaagde aidstest.



Asmaa is echter een van de weinige Marokkaanse burgers die zich laten testen op aids. In Marokko, waar seksuele relaties buiten het huwelijk en overspel strafbaar is, zijn ongeveer 29.000 mensen besmet met Hiv, blijkt uit cijfers van de Afrikaanse organisatie tegen aids (Opals). Het schokkende is dat 80% van de Hiv-besmette mensen geen idee heeft van de ziekte die ze met zich mee dragen.

Opals werd in 1994 opgericht en is gevestigd in 19 Afrikaanse landen om te strijden tegen taboes, het verzorgen van anonieme testen en het informeren van mensen. Vooral in de meest toeristische gebieden zoals Agadir en Marrakech hebben veel Marokkanen Hiv. Op andere plaatsen zou religieuze conservatisme te maken hebben met een slechte preventie met de ziekte doordat taboes omtrent seksualiteit heersen.

Dat gegeven is echter twijfelachtig gezien er binnen de islam geen taboes zijn over seksualiteit. Dat is ook te zien in Douar Jbala, een bolwerk van de islamitische PJD-partij, waar leiders van Opals zeer tevreden zijn met de campagne om Marokkanen te screenen. Vooral in achterstandswijken lijkt men kwetsbaar omdat vooroordelen 'een scherpe tong hebben'. Aan het eind van afgelopen winter is er echter een 'rage' ontstaan merkt dr. Zakia Afkari op.

Steeds meer jonge vrouwen laten zich namelijk testen, zegt Afkari, die samen met het ministerie van Volksgezondheid samenwerkt. Bij de stand waar men zich anoniem kan laten testen in Douar Jbala waren tientallen mensen aanwezig die geduldig aan het wachten waren. Een van de aanwezigen is de 21-jarige Asmaa, die liet weten 'geen schaamte' te kennen als het om Hiv gaat. IN haar leeftijdsgroep (15-24 jaar) is 61% van de geïnfecteerde patiënten vrouw tegen 36% in de groep van 45 tot 54 jaar.

'Ik passeerde toevallig toen ik de uitnodiging zag voor mensen die zich willen laten testen op aids. Ik aarzelde een moment maar toen ging ik toch en nu ben ik blij dat ik niets heb', zegt Asmaa. De 18-jarige Khadija ziet ook geen probleem in het testen: 'Voor mij is het geen schande om me te laten testen tegen aids. Het is ook geen probleem als het gaat om mijn religie'. Via een schoolgenoot kreeg Khadija te horen over de gratis testen: 'Ik zei: waarom niet?', besloot de jongedame.

Bij mannen lijkt het echter iets moeizamer te gaan. Een man van in de vijftig staat voor de truck maar aarzelde toen Khadija Ouazzani, een van de organisatoren, zei: 'Ga je gang meneer. Je ziet in een paar minuten of je aids hebt of een andere geslachtsziekte. Het is gratis en anoniem'. De man liet zich overhalen en liet zich testen. 'Er zijn geen 36 oplossingen. We moeten deze arme en kwetsbare mensen helpen en hun bewust maken van het belang van testen', besloot Ouazzani.

Het is dan ook van belang dat dit soort initiatieven door heel Marokko ingevoerd worden om de heersende taboes te doorbreken.

15-03-2013, 16:31


Die ziektes hebben ze allemaal aan zichzelf te danken, ze duiken met jan en alleman het bed in en schamen zich daar niet voor. Maar om zich te testen kennen ze wel schaamte.. omkeerde wereld

15-03-2013, 16:35

Citaat door Saliiss:
Die ziektes hebben ze allemaal aan zichzelf te danken, ze duiken met jan en alleman het bed in en schamen zich daar niet voor. Maar om zich te testen kennen ze wel schaamte.. omkeerde wereld
Is dat zo ?

15-03-2013, 16:38

Citaat door Neville:
Is dat zo ?
Natuurlijk is dat zo! als jij met een onbekende bed in duikt. is de kans groot dat je, of zwanger raakt, of een of andere ziekte kan krijgen. ergste geval Aids

15-03-2013, 16:46



Citaat door Saliiss:
Natuurlijk is dat zo! als jij met een onbekende bed in duikt. is de kans groot dat je, of zwanger raakt, of een of andere ziekte kan krijgen. ergste geval Aids
Het is 2013 he...

15-03-2013, 16:49

Citaat door Saliiss:
Natuurlijk is dat zo! als jij met een onbekende bed in duikt. is de kans groot dat je, of zwanger raakt, of een of andere ziekte kan krijgen. ergste geval Aids
Sali, er zijn ook vrouwen en mannen die getrouwd zijn en vreemd gaan. De echtgenote of echtgenoot kiest er niet voor om ziek te worden.

Een test kan geen kwaad.

15-03-2013, 16:50

Citaat door Seal97:
Het is 2013 he...
Ja? desnoods 2020! wil je geen ziektes oplopen of de kans verkleinen. duik niet met ieder willekeurige persoon het bed in! simpel zat...

15-03-2013, 16:51

Citaat door Neville:
Sali, er zijn ook vrouwen en mannen die getrouwd zijn en vreemd gaan. De echtgenote of echtgenoot kiest er niet voor om ziek te worden.

Een test kan geen kwaad.
Dat kan ook, maar zoals ik hierboven lees. meiden van 18 die zich gaan testen... waar gaat het toch heen??

15-03-2013, 16:54

Citaat door Saliiss:
Ja? desnoods 2020! wil je geen ziektes oplopen of de kans verkleinen. duik niet met ieder willekeurige persoon het bed in! simpel zat...
Leg anders nog een keer uit dat je van "het bed induiken met bekenden" blijkbaar niet zomaar zwanger kan worden joh.


Citaat door Saliiss:
als jij met een onbekende bed in duikt is de kans groot dat je, of zwanger raakt,


Gut meid.

15-03-2013, 17:09

Citaat door Seal97:
Leg anders nog een keer uit dat je van "het bed induiken met bekenden" blijkbaar niet zomaar zwanger kan worden joh.





Gut meid.
Draai het nou niet om, ik had het over het feit dat de kans groot is als je met een wildvreemde gaat waarvan je niet weet hoeveel partners hij/zij heeft gehad. dus kan ook allerlei ziektes hebben, nooit getest en speelt die ziekte zo over op een andere...

15-03-2013, 17:14

Citaat door Saliiss:
Draai het nou niet om, ik had het over het feit dat de kans groot is als je met een wildvreemde gaat waarvan je niet weet hoeveel partners hij/zij heeft gehad. dus kan ook allerlei ziektes hebben, nooit getest en speelt die ziekte zo over op een andere...
Huh? Ik draai niets om hoor, hier nogmaals:


Citaat door Saliiss:
als jij met een onbekende bed in duikt. is de kans groot dat je, of zwanger raakt, of een of andere ziekte kan krijgen

15-03-2013, 17:18

Citaat door Seal97:
Huh? Ik draai niets om hoor, hier nogmaals:



Ja die kans bestaat toch? je kan toch ziektes oplopen/of zwanger raken na een one night stand? daar zit niemand op te wachten lijkt mij.

15-03-2013, 17:46



Citaat door Seal97:
Het is 2013 he...
aids is tijdsafhankelijk wil je zeggen?

15-03-2013, 17:50
Dus mocht je partner uit Marokko halen vraag om verklaring dat ze geen aids of geslachtziektes hebben.

15-03-2013, 18:09

Citaat door UrSup:
aids is tijdsafhankelijk wil je zeggen?
Nou, nee.

Pagina's : [1] 2 3 4