Bekijk volle/desktop versie : Voor vrouwen is het dragen van gouden ringen en sieraden even goed verboden..



13-03-2013, 18:46
Weet dat het verbod op het dragen van gouden ringen evengoed voor vrouwen als voor mannen geldt. Net als gouden armbanden en kettingen. Dit is gebaseerd op een specifieke hadieth waarin het verbod op het dragen van goud is overgeleverd en waarbij rekening is gehouden met vrouwen (waarbij vrouwen inbegrepen zijn). En vanwege deze specifieke hadieth is het duidelijk dat boven genoemde hadieth ook de vrouwen betreft, omdat deze uitspraken in algemene zin gedaan zijn en niet expliciet voor mannen. De hieronder genoemde ahadieth die in dit opzicht overgeleverd zijn, zijn authentiek:

EERSTE: “Wie van jullie zijn geliefde een ring van vuur om wil doen, laat hem hem1 een gouden ring omdoen. En wie van jullie zijn geliefde een ketting van vuur om wil doen, laat hem hem een gouden ketting omdoen. En wie van jullie zijn geliefde een armband van vuur om wil doen, laat hem hem een gouden armband omdoen. Neem liever zilver en speel ermee, speel ermee, speel ermee.” 2


TWEEDE: Op gezag van Thauwbaan radieyallaahoe ‘anhoe die zei:
“Bint Hoeraira kwam naar de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) terwijl ze grote gouden ringen aan haar hand droeg. De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) sloeg met een klein stokje op haar hand en zei: “Zou je verheugd zijn wanneer Allaah ringen van vuur om je handen zou doen?” Vervolgens ging ze naar Faatimah om haar kwestie te bepleiten. Tauwbaan zei: “De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) ging naar Faatimah en ik vergezelde hem. Ze had een gouden halsketting genomen en ze zei: “Dit is me geschonken door aboe Hasan (i.e. ‘Ali, haar echtgenoot)”, en ze hield de ketting in haar hand. Toen zei de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem): “O Faatimah, zou je verheugd zijn als de mensen zouden zeggen dat Faatimah, de dochter van Mohammed, een ketting van vuur in haar hand had?” Toen deed hij nors tegen haar en verliet haar zonder even bij haar te zitten. Ze nam de ketting, verkocht deze en kocht daarmee een aantal slaven vrij. Toen dit de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) bereikte, zei hij: “Alle lof is voor Allaah, die Faatimah van het vuur heeft gered”.” 3

DERDE: Op gezag van ‘Aischa (radiallaahoe `anha) dat de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) twee draaiende gouden armbanden rond haar pols zag. Hij zei:
“Werp ze van je af, en neem daarvoor in plaats twee zilveren armbanden en verf ze geel met saffraan.” 4

VIERDE: Op gezag van Oem Salama (radiallaahoe `anha), echtgenoot van de Profeet (salallaahoe alayhie was sallem), die zei: “Ik had een gouden kralen ketting om mijn nek gedaan. De Profeet (salallaahoe alayhie was sallem) kwam binnen en draaide zich ervan af. Ik zei tegen hem: “Kom je niet kijken naar zijn pracht?” Hij zei: “Het is vanwege je kralen dat ik me van je afkeer.” Toen brak ik de ketting en hij keerde zijn gezicht naar me.” De overleveraar zei: “Ze geloofde dat de Profeet. vervolgens zei: “Hoe kan het schadelijk voor jullie zijn als jullie oorringen van zilver maken en ze (geel) verven met saffraan”?”

Bron: De Etiketten van het Huwelijk deel 4

13-03-2013, 19:39


Het is toegestaan voor de vrouw om goud te dragen.


Citaat:
Al-Nawawi said in al-Majmoo’ (vol. 6, p. 40):

“The Muslims are agreed that it is permissible for women to wear various kinds of adornment, of silver, gold and silk, by consensus, because of the saheeh ahaadeeth.”

He also said (vol. 6, p. 40):

“The Muslims are agreed that it is permissible for women to wear various kinds of adornment, of both silver and gold, of all types, such as necklaces, rings, bracelets, bangles, and everything that is worn on the neck and elsewhere, and everything that is ordinarily worn. There is no dispute on this matter at all.”

He said in his commentary on Saheeh Muslim, in the chapter on the prohibition of gold rings for men, and the abrogation of their being permissible which had existed at the beginning of Islam:

“The Muslims are agreed that gold rings are permissible for women.”
Hele fatwa: http://islam-qa.com/en/ref/11886/women%20wearing%20gold

13-03-2013, 19:59

Citaat door Al-Amaanah:
Het is toegestaan voor de vrouw om goud te dragen.




Hele fatwa: http://islam-qa.com/en/ref/11886/women%20wearing%20gold
Ik hoor er verschillende dingen over, maar na dat ik dit hag gelezen kwam ik echt in de verwarring!

Allah oe halem!

13-03-2013, 21:11
Het is toegestaan, maar je mag het niet tonen aan vreemde mannen. Dus met andere woorden: onder je hijaab.

13-03-2013, 21:36



Citaat door AbouTnawie:
Het is toegestaan, maar je mag het niet tonen aan vreemde mannen. Dus met andere woorden: onder je hijaab.
Geldt dit ook op sieraden die niet van goud zijn?.. Want goud siert de vrouw wel het meest..