Bekijk volle/desktop versie : Roken makrouh of haram?



08-03-2013, 21:05
Salam ou Alaykoum broeders/zusters,

Ik heb altijd gedacht dat roken makrouh is, niet dat ik het zelf doe..
Maar goed een zuster vertelde dat het Haram was, ik heb het overal opgezocht maar nergens vind ik hadiths waarin staat vermeld dat het haram of makrouh is..
Kan iemand misschien bewijs plaatsen of het haram of makrouh is?


Wa alaykoum Salam.

08-03-2013, 21:11


dat zou betekenen, dat zelfmoord ook makrouh is. iedere trekje die je neemt, is een stapje dichterbij het sterven door roken. het is uiterst haram. moedwillig schade toebrengen aan je lichaam, is overduidelijk haram. snap niet, dat mensen vraagtekens krijgen, bij zo'n iets.

08-03-2013, 21:12

Citaat door Boney:
dat zou betekenen, dat zelfmoord ook makrouh is. iedere trekje die je neemt, is een stapje dichterbij het sterven door roken. het is uiterst haram. moedwillig schade toebrengen aan je lichaam, is overduidelijk haram. snap niet, dat mensen vraagtekens krijgen, bij zo'n iets.
Ik vroeg om bewijs.

08-03-2013, 21:14
“And do not throw yourselves into destruction.” [Surah al-Baqarah, Ayah 195]
But spend not wastefully (your wealth) in the manner of a spendthrift. Verily spendthrifts are brothers of the devils.” [Surah al-Israa, Ayah 26-27]

08-03-2013, 21:16



Citaat door Boney:
“And do not throw yourselves into destruction.” [Surah al-Baqarah, Ayah 195]
But spend not wastefully (your wealth) in the manner of a spendthrift. Verily spendthrifts are brothers of the devils.” [Surah al-Israa, Ayah 26-27]
Dat bedoelde ik, bedankt voor het plaatsen.

08-03-2013, 21:23
in sura annissa 29 zegt Allah ta3aala...wa la taqtolo anfosakom...

in surat al baqara 195 zgt Allah ta3aala...wala tulqoo bi-aydeekom ila ttahlukati ....

08-03-2013, 21:24

http://www.youtube.com/watch?v=KyaP9SOaHsQ

[SIZE=4]Smoking is Haraam & Advice How to Quit - Shaykh Abdur-Rahman al-Ajlaan
[video=youtube;cvmzZTAkgO8]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=cvmzZTAkgO8[/video]
http://www.youtube.com/watch?v=cvmzZTAkgO8

08-03-2013, 21:24
maar dan zou je ook kunnen redeneren dat ongezond eten haram is?

08-03-2013, 21:26




[FONT=arial]Vraag: Wat is de regelgeving omtrent het roken? En is het roken verboden of afgeraden? En wat is de regelgeving omtrent het verkopen van sigaretten en ermee te handelen?

Antwoord: Het roken is verboden omdat het slecht is en vele schadelijke effecten bevat. En Allah heeft alleen de goede dingen vanonder eten, drinken en dergelijke voor zijn dienaren toegestaan en heeft de slechte dingen verboden. En Allah zegt:

[/FONT][FONT=arial][COLOR=#000000]En zij vragen jou (O Mohammed) wat voor hen is toegestaan (voedsel). Zeg: “voor jullie zijn at-tayyibaat (alle soorten halal voedsel) toegestaan. [al-Maa`idah (5): 4]

En Allah zegt bij het kenmerken van Zijn profeet Mohammed (صلى الله عليه و سلم) in soerah al-A`raaf:

[/FONT][FONT=arial]Hij beveelt hen al-ma`roef (islamitische monotheïsme en al hetgeen de islam beveelt) en verbiedt hen al-moenkar (ongeloof, alle soorten polytheïsme en al hetgeen de islam verboden heeft). En hij staat hen at-tayyibaat (al het goede en toegestane) toe en verbiedt hen al-khabaa` ith (al het slechte en verbode). [al-A`raaf (7): 157]

En het roken in al zijn vormen valt niet onder at-tayyibaat (het goede), echter valt het onder de khabaa` ith (het slechte). En zo ook alles wat bedwelmend werkt dit allen valt onder al-khabaa`ith. Het is verboden om te roken, of het te verkopen of ermee te handelen vanwege de grote schadelijke effecten en desastreuze gevolgen die het bevat

En het is verplicht voor degene die rookte of het verkocht, om zich te haasten in het verrichten van berouw naar Allah en spijt te hebben van het verleden en vastbeslotenheid te hebben om hier niet meer naar terug te keren. En degene die oprecht berouw toont die zal worden vergeven door Allah zoals Hij (عز و جل) zegt:

[/FONT][FONT=arial]En keert jullie allen berouwvol ten Allah, O gelovigen, hopelijk zullen jullie welslagen. [al-Noer (24): 31]

En Hij (Allah) zegt:

[/FONT][FONT=arial]En voorwaar, Ik ben zeer zeker vergevensgezind voor degene die berouw toont, gelooft (in Mijn eenheid en geen deelgenoten aan Mij toekent in de aanbidding) en goede daden verricht en vervolgens de leiding volgt. [Taha (20): 82]

En de profeet (صلى الله عليه و سلم) heeft gezegd:

“At-Tawbah (berouw) wist datgene (van zonden) wat ervoor was.”

En hij (عليه الصلاة و السلام) heeft gezegd:

“Degene die berouw toont van een zonde, is alsof hij geen zonde heeft verricht.”

En wij vragen Allah om de situatie van de moslims recht te zetten, en hen tegen al hetgeen te beschermen wat tegen zijn wetgeving in gaat. Voorwaar Hij is Alhorend, degene die (de smeekbeden) Verhoort.

[/FONT][/COLOR][FONT=arial]




[SIZE=3ex" -->Zie ook:
http://abdurrahman.org/character/TheThreeLetters.pdf