Bekijk volle/desktop versie : verschil tussen fadjr en sobah gebed



Pagina's : [1] 2

26-02-2013, 18:35
assalam alaikoum

Ik had een vraagje?

wat is het verschil tussen fadjr en sobah gebed? Graag wil daar uitleg voor met de bronnen vermeld.
Kunnen jullie mij ook uitleggen hoe ik het gebed moet verrichten?

oh ja ook wil ik weten hoe het zit met het gebed dat als je op reis bent of je dan minder mag bidden en geldt dat ook als je bij plaats van bestemming aankomt?

soukran bezaf

26-02-2013, 18:37


zou ik ook willen weten.

26-02-2013, 18:42
ja he want ik begrijp het niet meer. iedereen zegt wat anders!

26-02-2013, 18:44
ik heb ook een vraagje als jullie klaar zijn met het beantwoorden van die broeders vraag:
Is sobah verplicht om te bidden? Dus moet je elke ochten 4x bidden (2raka los en dan nog 2 raka los bedoel ik)?? Volgens mij doe ik dat verkeerd

27-02-2013, 09:25


Salaatoel-Fadjr en salaatoe-ssob7 zijn twee benamingen voor één gebed. Sommige mensen noemen het salaatoel-fadjr, anderen salaatoe-ssob7. Het is hetzelfde. De twee raka3aat die je ervoor verricht zijn gewoon soennah.

27-02-2013, 09:28

Citaat door shabvwo:
ik heb ook een vraagje als jullie klaar zijn met het beantwoorden van die broeders vraag:
Is sobah verplicht om te bidden? Dus moet je elke ochten 4x bidden (2raka los en dan nog 2 raka los bedoel ik)?? Volgens mij doe ik dat verkeerd
In de Islaam zijn er vijf verplichte gebeden. Fadjr/Sob7 (2 raka3aat) Dohr (4 raka3aat) Asr (4 raka3aat) Maghreb (3 raka3aat) Isha (4 raka3aat) De twee raka3aat voor Fadjr/Sob7 zijn soennah, aangeraden om ze wel te verrichten. Evenals de (2+1 raka3aat) na salaatoel'sha.

27-02-2013, 09:30
Is er een verschil tussen het Soebh- en het Fadjr-gebed?

Vraag:

Is er een verschil tussen het Soebh- en het Fadjr-gebed?

Antwoord:

Alle lof zij Allah.

Het Fadjr-gebed is het Soebh-gebed, er is geen verschil tussen beide. Dit gebed bestaat uit twee gebedseenheden (Rakacaat). De tijd voor dit gebed begint wanneer de ware zonsopgang begint en het eindigt wanneer de zon opkomt. Er is echter wel een gebed dat hieraan voorafgaat bestaande uit twee Rakacaat. Deze twee gebedseenheden staan bekend als de Soennah van Soebh of de twee Rakacaat van al-Fadjr.

De termen ‘Salaat us-Soebh’ en ‘Salaat ul-Fadjr’ worden beiden in de Soennah gebruikt om te verwijzen naar dit gebed. Zoals in de overlevering waarin cAbdoer-Rahmaan ibn abie cAmrah zei: “cOethmaan ibn cAffaan betrad de moskee na het Maghrib-gebed en ging in zijn eentje zitten. Ik ging naast hem zitten, waarna hij zei: “O zoon van mijn broeder, ik hoorde de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) zeggen: “Degene die al-cIshaa’ gezamenlijk verricht, het is alsof hij de halve nacht in gebed heeft doorgebracht, en degene die as-Soebh (Fadjr) gezamenlijk verricht, het is alsof hij de hele nacht in gebed heeft doorgebracht.”

(Moeslim)

Er is overgeleverd dat Aboe Hoerayrah zei: “De Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Als één van jullie een Rakacah van het cAsr-gebed haalt vóór zonsondergang, laat hem zijn gebed voltooien. En als hij een Rakacaah van het Soebh-gebed (Fadjr) haalt vóór de zon opkomt, laat hem zijn gebed voltooien.”

(al-Boekhaarie en Moeslim)

Wat betreft de term ‘Fadjr’, hierover is door Djaabir ibn Samoerah verhaald dat wanneer de Profeet (vrede zij met hem) het Fadjr-gebed had verricht, hij zou blijven zitten op de plaats waar hij had gebeden, totdat de zon volledig was opgekomen.

(Moeslim)

Aboe Hoerayrah zei: “De Profeet (vrede zij met hem) was gewoon om tijdens al-Djoemoecah en het Fadjr-gebed het volgende te reciteren (interpretatie van de betekenis): “Alief-Laam-Miem. De neerzending van het Boek...” (Soerat as-Sadjdah) en (interpretatie van de betekenis):“Voorzeker, is er niet voor de mens een periode geweest...” (Soerat al-Insaan)

(al-Boekhaarie en Moeslim)

Ook verhaalde Aboe Hoerayrah dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Engelen komen tot jullie in opvolging van de nacht en de dag, en zij ontmoeten elkaar tijdens het Fadjr- en cAsr-gebed. Vervolgens zullen degenen die zich te midden van jullie bevonden opstijgen en Hij (Allah) vraagt hen, hoewel Hij het beste weet: “Hoe heb je mijn dienaren achtergelaten?” Zij zeggen (dan): “Wij hebben hen biddend achtergelaten en wij kwamen tot hen toen zij aan het bidden waren.”

(al-Boekhaarie en Moeslim)

En Allah weet het het beste.

Islamqa.com

27-02-2013, 09:32
laj newrek oe laj nejhek mijn excuses.
Ben weer raar bezig

27-02-2013, 10:11
soukran bezaf

27-02-2013, 16:25

Citaat door M.Perry:
In de Islaam zijn er vijf verplichte gebeden. Fadjr/Sob7 (2 raka3aat) Dohr (4 raka3aat) Asr (4 raka3aat) Maghreb (3 raka3aat) Isha (4 raka3aat) De twee raka3aat voor Fadjr/Sob7 zijn soennah, aangeraden om ze wel te verrichten. Evenals de (2+1 raka3aat) na salaatoel'sha.


Shoekran

27-02-2013, 16:44
voor de adhaan bid je 2 raka3at dat is sunnah muakadah en dit bid je zonder iqamah.
na da adhaan bid je 2 raka3at met iqama en dit is het verplichte fadjr/soubah gebed

27-02-2013, 16:47
En als je op reis bent

dan bid je fadjr-soubah zoals je hoort te bidden.
dhor en 3asr bid je samen elke gebed 2 raka3at
maghreb en 3isha bid je ook samen elke gebed 2 raka3at ipv 3 en 4


Als ik het fout heb corrigeer mij aub

01-03-2013, 12:16



Citaat door M.Perry:
In de Islaam zijn er vijf verplichte gebeden. Fadjr/Sob7 (2 raka3aat) Dohr (4 raka3aat) Asr (4 raka3aat) Maghreb (3 raka3aat) Isha (4 raka3aat) De twee raka3aat voor Fadjr/Sob7 zijn soennah, aangeraden om ze wel te verrichten. Evenals de (2+1 raka3aat) na salaatoel'sha.
Moge Allah sobhana wa t3ala je belonen voor je uitleg !

01-03-2013, 12:43

Citaat door Oum-Sayfudien-Gharieba:
voor de adhaan bid je 2 raka3at dat is sunnah muakadah en dit bid je zonder iqamah.
na da adhaan bid je 2 raka3at met iqama en dit is het verplichte fadjr/soubah gebed
Assalamoe alikom beste zuster,

Jij dwaalt en laat dwalen. Eigenlijk moeten jouw handen geboeid zijn om niet te typen, en jouw mond dichtgesnoerd zijn om niet te praten. Het praten zonder kennis is heden ten dage een trend geworden, a3do billah.

Mensen toch, ga leren. Koop schrift, pennen, en boeken...en ga eens zitten bij de geleerden. Doe heel hard je best, en blijf jaren lang doorzetten, en doorzetten zonder op te geven.

Wat jij zegt dat wij voor de adhaan 2 raka3aat sunnat alfajr moeten bidden...is een leugen, leugen, en leugen.
Ik waarschuw je voor de zoveelste keer! Want jouw niveau van kennis zit onder de grond!

Wassalaam,

01-03-2013, 12:46

Citaat door massin:
Assalamoe alikom beste zuster,

Jij dwaalt en laat dwalen. Eigenlijk moeten jouw handen geboeid zijn om niet te typen, en jouw mond dichtgesnoerd zijn om niet te praten. Het praten zonder kennis is heden ten dage een trend geworden, a3do billah.

Mensen toch, ga leren. Koop schrift, pennen, en boeken...en ga eens zitten bij de geleerden. Doe heel hard je best, en blijf jaren lang doorzetten, en doorzetten zonder op te geven.

Wat jij zegt dat wij voor de adhaan 2 raka3aat sunnat alfajr moeten bidden...is een leugen, leugen, en leugen.
Ik waarschuw je voor de zoveelste keer! Want jouw niveau van kennis zit onder de grond!

Wassalaam,
wa3alaykoum Assalaam

sory hoor je hoeft niet zo fel te reageren! zo heb ik het altijd in marokko gedaan. 2 raka3at bidden na de adhaan nog eens 2 zo zag ik het in de moskeeen en zo vertelde het idd in marokko

zeg dan hoe het wel moet he

Pagina's : [1] 2