Bekijk volle/desktop versie : 'Kinderen steeds dikker door reclame'



Pagina's : [1] 2

25-02-2013, 11:03
Volgens Foodwatch maken bedrijven slim gebruik van marketing voor kinderen.





Nederlandse kinderen eten en drinken steeds ongezonder en worden steeds dikker door de opmars van marketing die gericht is op kinderen. Dat stelt consumentenorganisatie Foodwatch, die een burgerinitiatief start voor een wet die reclame voor ongezonde kinderproducten verbiedt. Een op de vijf kinderen tussen de 10 en 12 jaar is te zwaar en Nederlandse kinderen zijn in Europa kampioen fris drinken.

Volgens Foodwatch komt dat onder meer door de 'grenzeloze' marketing voor ongezonde kinderproducten. Nederland is volgens Foodwatch koploper op het gebied van kindermarketing voor ongezond voedsel. Geen enkel ander Europees land besteedt er zo veel aan als Nederland. Foodwatch onderzocht de afgelopen maanden zelf zeshonderd kinderproducten.

Daaruit bleek dat het aanbod overwegend ongezond is. In 85 procent van de producten zit te veel suiker, zout of vet. "Hoe kunnen kinderen onderscheiden wat gezond is, als ongezond de norm is?", vraagt directeur van Foodwatch Bart van Opzeeland zich af. Ook ouders hebben volgens hem hulp nodig. "Want ze staan alleen tegenover miljardenbudgetten en lobbypraktijken die voedselfabrikanten lenen van de vroegere tabakslobby: misleiden, verleiden en schuld afschuiven."

Volgens Foodwatch begint de marketing van te zoete, te zoute en te vette producten al vanaf de leeftijd van zes maanden. De overheid moet kinderen en ouders via een wet in bescherming nemen tegen 'foute kindermarketing', aldus de consumentenorganisatie. Als de wet er is kunnen reclamemakers hun marketingexpertise voortaan inzetten voor gezonde producten, oppert Foodwatch.

25-02-2013, 11:50


Wat een onzin, kinderen worden dikker omdat hun ouders ze teveel te eten geven en te weinig laten bewegen.

Het zijn en blijven de ouders die die shit voor ze kopen, als ze geen "nee" willen zeggen tegen hun kind(eren) is dat een opvoedprobleem.
Ik begrijp nooit zo goed hoe ouders het zo ver kunnen laten komen, ok je hebt een lekkere mollige baby, dat hoort wel een beetje, maar je kan toch zien dat dat kind daarna mollig blijft en zelfs dikker wordt. Zo'n kind kiest niet zelf wat ze eten, dat doen de ouders, als je ziet dat je kind echt dik begint te worden dan schrik je toch en doet er wat aan?

Op de basisschool bij mijn zoon in de klas 2 hele dikke kinderen, nu op de middelbare school zelfs 3 echt dikke kinderen(ver voorbij wat puppyvet), het is gewoon treurig. Die kinderen komen amper vooruit en zijn zo dik dat er zo 10 a 20 jaar van hun leven afgehaald kan worden. Op de basisschool gingen ze naar het kleine stadje hier vlakbij, 10 km fietsen, 1 van die dikkerts moest gewoon kotsen, van de inspanning van supertraag 10 km fietsen, dan heb je echt wat fout gedaan als ouder wat mij betrefd, grondig fout.

25-02-2013, 18:23
Jaaa pfff.. Logisch.. Gwn afblijven van dat lekkere troep


25-02-2013, 18:26
Krijg geen kinderen als je geen zin hebt in opvoeden.

Kinderbescherming op afsturen. De ouders brengen de kinderen in gevaar!

25-02-2013, 19:21


De overheid kan hierin ook wat meer doen!

26-02-2013, 11:03
De ouders hebben hier natuurlijk de grootste verantwoordelijkheid maar alle beetjes helpen. Waar ik mij ontzettend aan stoor is dat er in winkels expres allerlei ongezonde dingen voor kinderen op kinderhoogte worden geplaatst.


27-02-2013, 02:12
Ouders moeten leren nee zeggen!!
Snap echt niet hoe je jr. Kind dat kan aandoen.. Arme dikke kindjes


27-02-2013, 12:20

Citaat door Dressy:
De ouders hebben hier natuurlijk de grootste verantwoordelijkheid maar alle beetjes helpen. Waar ik mij ontzettend aan stoor is dat er in winkels expres allerlei ongezonde dingen voor kinderen op kinderhoogte worden geplaatst.

Tuurlijk doen ze dat, zij willen verkopen en als jij als ouder geen nee zegt dan maken hun lekker winst.
De winkels zijn er niet om aardig te zijn voor jou, ze zijn er om dikke winst te maken.

Gewoon nee zeggen dus en daarnaast zorgen dat je kind beweegt, dat is gelukkig helemaal niet zo moeilijk, want ukkepukken bewegen graag.

27-02-2013, 12:24
Wie kan me helpen aan een advocaat? Ik ben ook dik geworden door alle reclames.

27-02-2013, 12:27
Kinderen zijn steeds dikker geworden door hun ouders.

27-02-2013, 12:37

Citaat door corrie2:
Wat een onzin, kinderen worden dikker omdat hun ouders ze teveel te eten geven en te weinig laten bewegen.

Het zijn en blijven de ouders die die shit voor ze kopen, als ze geen "nee" willen zeggen tegen hun kind(eren) is dat een opvoedprobleem.
Ik begrijp nooit zo goed hoe ouders het zo ver kunnen laten komen, ok je hebt een lekkere mollige baby, dat hoort wel een beetje, maar je kan toch zien dat dat kind daarna mollig blijft en zelfs dikker wordt. Zo'n kind kiest niet zelf wat ze eten, dat doen de ouders, als je ziet dat je kind echt dik begint te worden dan schrik je toch en doet er wat aan?

Op de basisschool bij mijn zoon in de klas 2 hele dikke kinderen, nu op de middelbare school zelfs 3 echt dikke kinderen(ver voorbij wat puppyvet), het is gewoon treurig. Die kinderen komen amper vooruit en zijn zo dik dat er zo 10 a 20 jaar van hun leven afgehaald kan worden. Op de basisschool gingen ze naar het kleine stadje hier vlakbij, 10 km fietsen, 1 van die dikkerts moest gewoon kotsen, van de inspanning van supertraag 10 km fietsen, dan heb je echt wat fout gedaan als ouder wat mij betrefd, grondig fout.

27-02-2013, 12:52
Uiteraard draagt een omgeving (reclame, invloed van vrienden/vriendinnen, tv etc etc) bij aan de verleiding voor kinderen. Maar so what? DAT maakt juist de noodzaak van een degelijke opvoeding alleen maar belangrijker. Ik begrijp niet echt wat jankende ouders precies willen. Dat er GEEN verleiding meer is voor hun kinderen? Hoezo? Zodat zij zich daar niet meer mee bezig hoeven te houden zeker? Lekker makelijk zo.

27-02-2013, 13:04



Citaat door BANDIEMANNS:
Ben het eens! Te vaak dikke kinderen gezien, omdat b.v. moeder zelf een complex bleek te hebben! Ik vind het kindermishandeling (de kinderen met een aandoening waardoor ze overgewicht hebben uiteraard daargelaten).
Het probleem met dit soort discussies is dat je dan gauw krijgt of de overheid zich mag bemoeien met het prive-domein. Maar als er gronden zijn waarbij het kind vanwege de opvoeding schade ondervindt dan moet je kunnen ingrijpen. Overgewicht brengt niet alleen schade toe aan het lichaam maar het doet ook geestelijk iets met die kinderen en zeker ook wanneer ze volwassen worden. Als je dat enigszins kunt voorkomen dan moet men dat doet.

Maar andersom ook, er zijn al ook jonge kinderen die vinden dat ze te dik zijn terwijl ze dat niet zijn en dat zelfbeeld komt ook ergens vandaan.

27-02-2013, 13:13

Citaat door Disputatio:
Uiteraard draagt een omgeving (reclame, invloed van vrienden/vriendinnen, tv etc etc) bij aan de verleiding voor kinderen. Maar so what? DAT maakt juist de noodzaak van een degelijke opvoeding alleen maar belangrijker. Ik begrijp niet echt wat jankende ouders precies willen. Dat er GEEN verleiding meer is voor hun kinderen? Hoezo? Zodat zij zich daar niet meer mee bezig hoeven te houden zeker? Lekker makelijk zo.
Alsof het niks te maken heeft met gemakzucht en schuldgevoelens van werkende ouders.

27-02-2013, 13:16

Citaat door Mariska:
Alsof het niks te maken heeft met gemakzucht en schuldgevoelens van werkende ouders.
Exactomundo. Bepaalde ouders lijken alleen tevreden en succesvol kinderen te kunnen opvoeden in een hypothetische wereld waar geen criminaliteit, verleiding, afleiding, gevaar etc is voor hun kind(eren).

Pagina's : [1] 2