Bekijk volle/desktop versie : Een zoon van 12 (wat moet ik met hem)



20-02-2013, 10:49
Dames,

Ik heb dus een zoon van 12. Hij is echt heel lief en makkelijk maar 1 ding stoort me nogal.Sinds begin dit school jaar hij is zo chaotish geworden. Hij vergeet alles. Zijn boeken, huiswerk maken zijn telefoon, tas noem het maar. Of hij raakt alles kwijt. Ik moet steeds nieuwe spullen kopen omdat hij weer zijn rekenmachine kwijt is of liniaal. Ook vergeet hij afspraken. Als ik zeg over een half uurtje ben je thuis, want je moet boodschappen doen, dan kan het zo zijn dat hij 2 uur later kom aankakken. En dan zegt hij echt met een heel verbaasd gezich ik was het vergeten. Wat moet ik daarmee? Voorheen kwam dit nooit voor. Wie herkent het en wat kan ik er aan doen?

20-02-2013, 10:51


Ga een gesprek met hem aan, zonder te schreeuwen of boos te worden. Hiermee schiet je niks op.
Maak met hem duidelijke afspraken. Als hij zich hier niet aan houdt, kun je hem daarvoor straf geven. Bijv: pak dingen van hem af wat hij leuk vind. 12 jaar is een moeilijke leeftijd en je moet echt consequent zijn. Als hij constant alles vergeet kwa school dan beginnen er irritaties op te komen bij leerkrachten. ga niet alles voor hem doen, laat het hem vooral zelf doen!

20-02-2013, 10:54
Dus daarvoor vergat hij nooit zulke dingen? Zit hij nu op vo? Misschien heeft hij last van stress van nieuwe school wat effect heeft op concentratie.

20-02-2013, 10:55

Citaat door Life-O-Life:
Ga een gesprek met hem aan, zonder te schreeuwen of boos te worden. Hiermee schiet je niks op.
Maak met hem duidelijke afspraken. Als hij zich hier niet aan houdt, kun je hem daarvoor straf geven. Bijv: pak dingen van hem af wat hij leuk vind. 12 jaar is een moeilijke leeftijd en je moet echt consequent zijn. Als hij constant alles vergeet kwa school dan beginnen er irritaties op te komen bij leerkrachten. ga niet alles voor hem doen, laat het hem vooral zelf doen!
Soms is het zo dat ik hem echt bij ze hand moet vastpakken en zeggen: Kom we gaan nu je huiswerk maken en moet ik er bij zitten. Dit kost mij veel tijd maar anders gebeurt het niet. Bedankt voor tips!

20-02-2013, 10:56



Citaat door roumaisa:
Dus daarvoor vergat hij nooit zulke dingen? Zit hij nu op vo? Misschien heeft hij last van stress van nieuwe school wat effect heeft op concentratie.
Ja daarvoor hij hij het niet, nu hij op vo wel.Gek is dat. Hij vergeet geen tekst van liedjes maar wel dat hij moest bidden.

20-02-2013, 11:00

Citaat door DecoArt:
Ja daarvoor hij hij het niet, nu hij op vo wel.Gek is dat. Hij vergeet geen tekst van liedjes maar wel dat hij moest bidden.
Iwa dat is de jeugd van tegenwoordig een liedje of rap schudden ze zo uit hun mouw en een korte surat gaat er niet in. Misschien heeft t met puberteit te maken. Maak goede afspraken met hem en laat hem serieus weten wat het effect is van spullen kwijtraken en laat komen.

20-02-2013, 11:15
Misschien dat de nieuwe situatie hem chaotisch maakt.

Help hem orde op zaken te stellen en misschien moet je juist nu wat vaker achter zijn broek aan en constant herinneren waar zijn spullen liggen en of ie niets vergeten is. Dat je constant met lijstjes werkt en alles een vaste plek geeft werkt ook. Aan de hand van zijn rooster een weekplanning maken van dingen die hij niet moet vergeten.

Lijkt me zwaar hoor, ik heb er straks 2 van die leeftijd en nu loop ik stuiterend door het huis

20-02-2013, 11:27
Bij de voorlichtingsavond van mijn zoon werd juist de nadruk gelegd dat dit gedrag zal gaan opspelen vooral in het begin van het schooljaar. En werd er de nadruk gelegd dat je dan juist je kind moet ondersteunen, dus idd samen tas inpakken, samen huiswerk maken samen een routine krijgen hoe je het beste je tijd zo efficiënt mogelijk kunt indelen. Na school meteen een uurtje aan het huiswerk, dan tas inpakken voor morgen. Alles vast klaarleggen. Toetsen 2 a 3 dagen van te voren beginnen te leren elke dag even 30 minuten. na drie maanden moet je dan resultaat zien. De stap van de basisschool vaar vo is best heftig, allemaal nieuwe indrukken en een andere soort vrijheid. Hij is nog steeds een kind en kinderen moeten dingen nog aanleren, daar hebben ze een ouder voor nodig.

20-02-2013, 11:35

Citaat door DecoArt:
Soms is het zo dat ik hem echt bij ze hand moet vastpakken en zeggen: Kom we gaan nu je huiswerk maken en moet ik er bij zitten. Dit kost mij veel tijd maar anders gebeurt het niet. Bedankt voor tips!
Moet je niet doen. Wees echt streng. Is ook iets wat bij de pubertijd hoort maar om nu constant achter hem aan te lopen, is geen goed plan, want zo leert hij nooit om iets zelfstandig te doen.

20-02-2013, 12:15
weekplanning maken en zet deze in de gang of keuken.
en elke keer als hij langs loopt hem eraan herinneren of hij dat heeft ingepakt en huiswerk heeft gemaakt.
Ik denk juist met deze leeftijd dat je meer achter zijn broek aan moet lopen.

Oh mY...die van mij over 2 jaar is hij ook 12..en is nu al ook een chaoot alleen de weekplanning helpt hem wel elke keer te herinneren, wat hij nog wel en niet moet doen.

succes!