Bekijk volle/desktop versie : Marokko verlaagt prijzen voor medicijnen



19-02-2013, 15:34
Marokko heeft de prijs van honderden medicijnen omlaag gebracht.



Het ministerie van Volksgezondheid heeft de roep van de bevolking over dure medicijnen gehoord. In Genève liet minister Hossein El Ouardi weten dat de komende weken in het teken staan van het herzien van de prijzen van meer dan 1500 soorten medicijnen. 'We hebben de prijzen van 320 geneesmiddelen verlaagd, sommigen daarvan zijn 83% goedkoper geworden. De komende weken zullen we de prijzen van meer dan 1500 andere medicijnen beoordelen en verlagen.'

De minister was in Genève om een ministeriële conferentie bij te wonen inzake de medische dekking dat door World Health Organization werd georganiseerd. Naast het goede nieuws liet hij ook weten dat Marokko met problemen kampt van het beheer van de medicijnen. 'Het probleem dat we vandaag de dag hebben gaat over de voorraden medicijnen. We hebben noch de personele middelen, noch de middelen om informatie te beheren', wijzend op het tekort aan kennis en personeel.

Als voorbeeld haalde hij Berrechid naar voren. Marokko heeft daar een voorraad van 250 ton geneesmiddelen waarvan de houdbaarheidsdatum verstreken is. Als oplossing wil hij de opslag en distributie laten behandelen door farmaceutische groothandelaren. 'Door dit systeem hebben we niet nog langer vervallen geneesmiddelen omdat het systeem geautomatiseerd is.'

19-02-2013, 15:40


wel goed dat ze zorg nu betaalbaar maken voor iedere doelgroep


19-02-2013, 15:55
sigaar uit eigen doos
maar toch bedankt

19-02-2013, 15:57
Wa akhieran.

19-02-2013, 15:58


83% goedkoper

19-02-2013, 19:57
goedkoper? ja zal wel die overdatum medicijnen zijn die opgeslagen waren die ze goedkoper verkopen met een sticker erop of een nieuwe datum op printen

ja en apotheken verkopen medicijne maar zeggen niks of houden niet bij wat dewisselwerkingen zijn.


19-02-2013, 20:19
@Berber4life
Hou gewoon je kop dicht. Idioten als jij zijn nooit tevreden, wat ze ook krijgen het is nooit goed. Je kan je eigen statement niet eens onderbouwen. Hoe kan jij nou weten dat het om medicijnen gaat waarvan de datum al vervallen is. Kortom je weet niks en je praat gewoon poep. Wees blij dat het goed gaat met Marokko vergeleken met andere Arabische landen.


19-02-2013, 20:28
Goed om te lezen. Hier zullen ze een grote groep van de bevolking blij mee maken.

19-02-2013, 23:35
Er wordt onnodig overbodige medicijnen voorgeschreven. Voor 1 aandoening krijgt men 4 verschillende medicijnen voorgeschreven. Ze kunnen weliswaar goedkoper maken maar men gaat nog steeds met twee kilo medicijnen de apotheek uit.


20-02-2013, 08:07
90% vd medicijnen zijn namaak uit vooral India. Met hologram en al. Dit is een miljarden zwendel die in heel Afrika gaande is. De medicijnen zijn overigens niet schadelijk, want de werkzame stoffen zijn meestal gelijk. Er is hier een docu over verschenen. Iemand die daar een link van heeft?

20-02-2013, 08:35
Nou, worldcitizen, dat noem ik nu een interessante toevoeging op deze discussie! Dat wist ik niet, en wat vreselijk met ernstige aandoeningen die zo niet de kans krijgen om te herstellen. Heel ernstig is dit. Ik herinner mij nog goed dat mijn oma Allah Rahma, weer eens zo kwakkel was vanwege ouderdom en geen goede eetlust, waardoor ze er bij iedereen op hamerde om naar de dokter te gaan. Kreeg ze inderdaad een hele zak vol met medicijnen mee. Blij dat ze was meskena. Dan zag je haar de hele dag rondlopen met dat zakje in haar handen alsof het een zak vol goud was. Ze dacht werkelijk dat haar ging helpen van haar problemen af te komen. Een vrouw die de gehele dag in gebed zat, dat wel. Maar mensen hebben geen school genoten en zijn dan zo gemakkelijk te misleiden. En nu zie ik hetzelfde verhaal bij de schoonmoeder van mijn broer. Ook 'ik moet naar de dokter, breng mij naar de dokter' en dan weer zo een zak medicijnen. Wat ik wel heb gehoord is dat de doktoren zo goed aandacht weten te besteden aan deze oude mensen (net kleine kinderen, staat in de Koran) wat hen al goed doen. Denk dat, dat zakje psychisch een kado is die zij erbij krijgen. Net of ze naar de snoep winkel zijn geweest. Daar zouden ze in Marokko b.v. meer aandacht aan kunnen besteden. Steeds meer kinderen werken, ouderen zitten dan maar in een kamertje te koekeloeren naar de TV. Gaat een beetje de kant van Nederland op. Aan de ene kant mooi dat de vrouw heeft kunnen gaan werken om ook haar geld te verdienen en haar dingetjes te kopen. Aan de andere kant heeft het ook veel kapot gemaakt. Er is een immens lege plek ontstaan die door een ander niet op te vullen valt, met alle consequenties van dien (wereldwijd) :-((


20-02-2013, 08:41

Citaat door ReemHouda:
Nou, worldcitizen, dat noem ik nu een interessante toevoeging op deze discussie! Dat wist ik niet, en wat vreselijk met ernstige aandoeningen die zo niet de kans krijgen om te herstellen. Heel ernstig is dit. Ik herinner mij nog goed dat mijn oma Allah Rahma, weer eens zo kwakkel was vanwege ouderdom en geen goede eetlust, waardoor ze er bij iedereen op hamerde om naar de dokter te gaan. Kreeg ze inderdaad een hele zak vol met medicijnen mee. Blij dat ze was meskena. Dan zag je haar de hele dag rondlopen met dat zakje in haar handen alsof het een zak vol goud was. Ze dacht werkelijk dat haar ging helpen van haar problemen af te komen. Een vrouw die de gehele dag in gebed zat, dat wel. Maar mensen hebben geen school genoten en zijn dan zo gemakkelijk te misleiden. En nu zie ik hetzelfde verhaal bij de schoonmoeder van mijn broer. Ook 'ik moet naar de dokter, breng mij naar de dokter' en dan weer zo een zak medicijnen. Wat ik wel heb gehoord is dat de doktoren zo goed aandacht weten te besteden aan deze oude mensen (net kleine kinderen, staat in de Koran) wat hen al goed doen. Denk dat, dat zakje psychisch een kado is die zij erbij krijgen. Net of ze naar de snoep winkel zijn geweest. Daar zouden ze in Marokko b.v. meer aandacht aan kunnen besteden. Steeds meer kinderen werken, ouderen zitten dan maar in een kamertje te koekeloeren naar de TV. Gaat een beetje de kant van Nederland op. Aan de ene kant mooi dat de vrouw heeft kunnen gaan werken om ook haar geld te verdienen en haar dingetjes te kopen. Aan de andere kant heeft het ook veel kapot gemaakt. Er is een immens lege plek ontstaan die door een ander niet op te vullen valt, met alle consequenties van dien (wereldwijd) :-((


De meeste medicijnen in Marokko worden rechtstreeks bij de apotheek verkocht. Waarbij de apotheker als dokter fungeert. Deze heeft natuurlijk belang bij verkoop. En ook als je naar een dokter gaat, heb je meestal geen weet van afspraken die ze onderling maken. Dit debat is al jaren gaande, maar maatregelen ho maar. Het goedkoper maken vd medicijnen lijkt een goede oplossing, maar de kern vh probleem wordt niet aangepakt.

20-02-2013, 13:05


Beter dan is het voor bijna iedereen betaalbaar.