Bekijk volle/desktop versie : Rijbewijs in belgie halen, waar beginnen?



01-02-2013, 13:45
Dames,


Ik heb 0 verstand van het belgisch systeem en als ik het google wordt ik ook niet veel wijzer.
Ik wil me rijbewijs halen zonder begeleider of hoe we dat hier ook noemen
Kan ik zonder rijschool al me theorie halen, zo ja wat is de procedure daarna.
Heb in nederland al meer als 100 lessen gehad (inderdaad jullie lezen het goed haha) en heb me nederlandse theorie maar die is hier niet geldig helaas, ben in nederland ook 1x opgeweest maar helaas gezakt dus moet helemaal opniueuw beginnen.

Kan iemand me meer info geven?

01-02-2013, 13:48



Citaat door nieuwleven:
Dames,


Ik heb 0 verstand van het belgisch systeem en als ik het google wordt ik ook niet veel wijzer.
Ik wil me rijbewijs halen zonder begeleider of hoe we dat hier ook noemen
Kan ik zonder rijschool al me theorie halen, zo ja wat is de procedure daarna.
Heb in nederland al meer als 100 lessen gehad (inderdaad jullie lezen het goed haha) en heb me nederlandse theorie maar die is hier niet geldig helaas, ben in nederland ook 1x opgeweest maar helaas gezakt dus moet helemaal opniueuw beginnen.

Kan iemand me meer info geven?
zover ik weet moet je wel minimaal je theorie eerst hier halen dan 10uren lessen met een rijinstructeur en mag je hierna zelf rijden mits met een persoon er naast die al een aantal jaren zijn rijbewijs heeft..en kan je hierna afspraak maken voor afrijden maar incha Allah zit hier iemand met de ervaring hiervan..maar dit is wat ik heb gehoord..

01-02-2013, 13:55
je theorie eerst halen en dan krijg je je halve rijbewijs noemen wij dat hier. Dan mag je kiezen of je met een begeleider rijdt maar die moet meer dan 9 jaar zijn rijbewijs hebben oftewel lessen bij de rijschool nemen. Als je alleen wil rijden dan moet je 20 uren rijslessen nemen.

01-02-2013, 13:57

Citaat door LailaHamza:
zover ik weet moet je wel minimaal je theorie eerst hier halen dan 10uren lessen met een rijinstructeur en mag je hierna zelf rijden mits met een persoon er naast die al een aantal jaren zijn rijbewijs heeft..en kan je hierna afspraak maken voor afrijden maar incha Allah zit hier iemand met de ervaring hiervan..maar dit is wat ik heb gehoord..


Ok, voor me theorie hoeft ik geen afspraak te maken maar kan ik gewoon gaan begreep ik, klopt dat? Ik heb geen begeleider ben hier alleen met me man dus helaas. rijlessen zijn wel duur, ik liep gisteren langs een rijschool sanders genaamd en zag op de raam 90 euro per les, ik schrok me eigen kapot. Dus ik moet eerst me theorie halen dan kan ik daarmee naar een rijschool om lessen te nemen en dan kan ik opgaan voor me praktijk?

01-02-2013, 14:00



Citaat door Dametjehenna:
je theorie eerst halen en dan krijg je je halve rijbewijs noemen wij dat hier. Dan mag je kiezen of je met een begeleider rijdt maar die moet meer dan 9 jaar zijn rijbewijs hebben oftewel lessen bij de rijschool nemen. Als je alleen wil rijden dan moet je 20 uren rijslessen nemen.


Ja ik wil alleen rijden ja haha anders heb ik er niks aan en kan ik net zo goed geen rijbewijs halen. Oke dus ik moet 20 lessen nemen als ik alleen wil rijden, dus kijken hier niet naar je rijskills, kan gewoon rijden heb alleen een opfriscursus nodig met kijken en bochten.

01-02-2013, 14:10

Citaat door nieuwleven:
Ja ik wil alleen rijden ja haha anders heb ik er niks aan en kan ik net zo goed geen rijbewijs halen. Oke dus ik moet 20 lessen nemen als ik alleen wil rijden, dus kijken hier niet naar je rijskills, kan gewoon rijden heb alleen een opfriscursus nodig met kijken en bochten.
Ja je moet 20 uren rijlessen nemen, ze beginnen vanaf nul je dingen te leren. Daarna krijg je een bewijs dat je 20 uren les hebt gevolgd, mag je alleen op de baan rijden. Dan kun je gaan afrijden en hopen dat je slaagt. En 20 uren rijlessen kost ongeveer 1100 euro

01-02-2013, 14:17
Maar ik hoeft niet vanaf nul alles te leren, ik ken alles al maar dat maakt niks uit hier? In nederland kijken ze wat je al kan en wat je nog moet leren en vanuit daar ga je dingen geleerd krijgen. Lijkt me een beetje sonde van me geld als ik dingen moet leren die ik al ken Maar als het zo hier werkt dan moet het maar, vind de lessen wel verschrikkelijk duur!!! In nederland betaalde ik in het begin 37 euro per uur daarna 40 euro per uur.

01-02-2013, 14:20

Citaat door nieuwleven:
Ja ik wil alleen rijden ja haha anders heb ik er niks aan en kan ik net zo goed geen rijbewijs halen. Oke dus ik moet 20 lessen nemen als ik alleen wil rijden, dus kijken hier niet naar je rijskills, kan gewoon rijden heb alleen een opfriscursus nodig met kijken en bochten.
Je moet dus eerst je theorie halen en als je geen rijschool wil doen moet je wel iemand aanduiden als je begeleider Dan kan je evt het aantal uren kiezen dat je toch naar een rijschool wilt gaan bvb gwn 4 uurtjes om op te frissen. Na 3 maanden kan je gaan afrijden.

Succes