Bekijk volle/desktop versie : Aardappelbroodjes !!!!??? Waarom lukken ze niet



31-01-2013, 00:31

Citaat:

Nog steeds heb ik niet de juiste aardappelbroodjes recept die mij echt lukt
wie kent een hele goeie en waarom verschillen ze in godsnaam allemaal


de ene gebruikt lauwe melk en de andere niet doet alleen water erbij
de ene gebruikt 1 grote eetlepel gist en de andere 2 of één blokje...
de ene wel olie en de andere niet


ik snap het allemaal niet

en hoe krijg je ze in godsnaam zo zacht
23-11-2012, 19:15

31-01-2013, 07:04


Dag meid, ik doe er zeker lauwe melk bij en geen water hoe komen ze erbij.
ik doe er een heel gistzakje bij en glas olie

31-01-2013, 09:20

Citaat door nour3ain:
23-11-2012, 19:15
Ik heb dit recept ooit eens op een topic gevonden hier op m.nl, weet niet meer van wie het was, was geen vaste topic.
Heb ze geprobeerd en ze waren heel goed gelukt. Om te zorgen dat je broodjes zo zacht zijn moet je deeg echt plakkerg zijn. Melk maakt broodjes altijd zachter dan water. Best is dat je ze met heel veel bloem uitrolt op een tafel en dan ronde vormpjes maakt met een glas, zo knoei je het minst en zo blijft je deeg ook goed binnenin het broodje. En niet heel grote aardappels gebruiken, iets groter dan een groot ei is voldoende.


3 Aardappels
3 eieren
1 glas melk +half glas voor de puree. (glas 250ml zo1 met oortje)
1.5 glas suiker
1 glas olie
1 bakpoeder
1 gistzakje
beetje zout.
800 gram meel.

aardappels koken en pureren met een halve glas melk

3 eieren beetje roeren, melk, olie, suiker, zout, bakpoeder en gist erbij, beetje roeren, niet te veel.
aardappelpuree erbij roeren, en dan meel erbij doen.

dan het deeg voor zeker 10-15 min kneden, steeds je handen in olie deppen dan anders kan je het niet kneden.

Dan bolletjes van maken, niet te veel aan zitten anders krijg je van dat vieze deeg van binnen!!!
De bolletjes dirtect op bakpapier op een bakplaat leggen en afdekken.
Ongeveer 1.5-2 uur laten rijzen.

Oven voorverwarmen op 260.
Oven lager zetten op 150-200 graden.
Eigeel en melk met elkaar vermengen en op de broodjes smeren.
Ongeveer 15-20 min bakken.

08-02-2013, 20:47
[video=youtube_share;Md7h8TXrTzU]http://youtu.be/Md7h8TXrTzU[/video]

Slm meid misschien dat dit je helpt

09-02-2013, 09:58


Meid, dit is mijn recept van de aardappelbroodjes die ik al aantal jaren gebruik.. Deze lukt altijd bij mij en In Sha Allah bij jou ook..

[FONT=Century Gothic]
Citaat:
Ingrediënten:
1 kilo aardappelen
1 kilo meel
2 eieren
zakje bakpoeder
theelepel gist
2 eetlepels suiker, met melk mengen
200 ml lauwe melk, hangt van het deeg af hoeveel
1 oortje glas olie
eetlepel anijszaad

Bereidingswijze:
Kook de aardappelen gaar en pureer dit tot een glad mengsel. Laat het goed afkoelen!

Neem een kom en doe er meel, bakpoeder, eieren, gist, suiker, olie en anijszaad in een kom en meng dit goed door elkaar. Voeg hierbij de afgekoelde aardappelpuree bij en doe er een beetje bij beetje de melk erbij tot het een zacht deeg wordt. Het deeg mag niet hard zijn!
Als het deeg nog plakkerig is laat je het even rusten en ga je na ongeveer 10 minuten weer verder kneden tot een zacht deeg.

Laat het dan weer ongeveer 10 minuten rusten voordat je er bolletjes van gaat maken.

Na het reizen maak je er bolletjes/ gekrulde broodjes van. Maak ze niet te groot want ze gaan van volume verdubbelen tijdens het reizen.

Wanneer je klaar bent met het maken van de broodjes laat je het op een warme plek ongeveer 2 uur reizen, totdat de broodjes verdubbeld zijn in grote.

Na het reizen smeer je ei over de bolletjes en strooi je er een beetje suiker op.

Laat de broodjes op ongeveer 30 minuten op 200 C bakken in de oven totdat ze mooi goud/bruin zijn.

Laat de boordjes afkoelen.

Tip:
Als je dit recept volgt krijg je er veel broodjes uit! Als je te veel hebt gemaakt kun je de broodjes ook makkelijk invriezen, ze zijn dan nog even lekker

Succes!

Madame Cuisine
[/FONT]