Bekijk volle/desktop versie : Hoe om te gaan met afvallige broer?



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

29-01-2013, 20:44
Wij hebben een broer die totaal zijn eigen leven leidt, ergens ver in de uithoek van het land.
Hij woont samen met zijn NL'e vriendin en heeft daar 3 kinderen mee.
Mijn ouders blijven met hem praten dat hij eens zijn leven op orde moet krijgen; touba doen, zijn kids de islam leren.
Maar hoe moet hij dat nou voor elkaar krijgen als hij zelf de weg kwijt is?
Verder is hij een lieve man met een goede baan en is hij erg intelligent (tegen hoogbegaafdheid aan).
Hij moet er niets van weten, om de 2 weken komt hij met vrouw en kids aanzetten voor en gezellige avond.
Mijn ouders en zussen hebben zo vaak geprobeerd met hem te praten, ook in bijzijn van zijn vrouw.
Maar niets helpt, het is net niet dat hij zich geen Atheist noemt....zijn vriendin doet dat al maar is wel zo slim het nooit over het geloof te hebben.

Ik heb er echt verdriet van om mijn ouders zo te zien, ze hebben hem met zoveel liefde opgevoedt en nu komt hij alleen nog als wij het 'gezellig' houden. Wat betekend, het niet over het geloof hebben en het feit dat hij totaal verkeerd bezig is.
De vorige keer dat deze broer hier is geweest is het uit de hand gelopen, een zus zei tegen hem dat ze nu geen contact meer met hem wil ondanks dat ze echt veel van hem houd. Maar met 2 opgroeiende pubers vind zij dat afvallige broer een slecht voorbeeld geeft.
Mijn moeder is achteraf heel boos geworden op mijn zus, want zij is bang dat hij nu helemaal niet meer komt (is sindsdien twee maanden niet geweest).
Nu kunnen ze helemaal geen controle op hem uitoeffenen.

Ik ben het eigenlijk ook zat, die broer bekijkt het maar. Ik zal ook niet meer de gezellige leuke zus uithangen zodat broerlief kan pronken met zijn ''gezellige'' familie in bijzijn van zijn vriendin.
Wat zouden jullie met zulke toestanden doen???

29-01-2013, 20:47


Allahi kon f3wankom.

Ik vrees dat wij in de familie ook iemand aan het verliezen zijn, een vrouw. Ze maakt mij echt bezorgd met opmerkingen in de aard van: als ik zeker ben van de islam, dan...

Allahi hdi l jami3



Opvoeden is geen lachertje (meer)

29-01-2013, 20:47
Pfff moeilijke situatie

29-01-2013, 20:52
moge allah swa hem leiden. jullie praten met hem en hij is een volwassen man. zou niet weten wat te doen. hopelijk komt hij tot inkeer voorcat het te laat is.

29-01-2013, 20:55


Het ergste is: hoe meer je op deze mensen inpraat hoe meer ze (doh) beseffen dat je ze aan het bekeren bent en omdat ze in dezelfde godsdienst opgevoed zijn, weten ze dat je dit zult doen.

Ze denken dat je niet beter weet.

29-01-2013, 20:55
Je moet hem blijven steunen en achter hem blijven staan. Je gaat iemand toch niet laten vallen omdat hij of zij niet precies hetzelfde denkt en doet als jij/jullie? Sommigen zijn periodes de weg kwijt en komen op een dag tot inkeer. Sommigen vinden de weg nooit terug, maar dan alsnog zou ik hem de rug niet terugkeren. In de islam is de een nu eenmaal strenger praktiserend dan de andere en dat is een ieders goed recht. Je kunt alleen maar blijven praten met deze mensen, maar pushen heeft geen zin. Je jaagt ze dna vaak alleen nog maar verder weg.

29-01-2013, 20:56
Lastig, ik weet niet zo goed wat ik zou doen. Maar ik denk niet buitensluiten. Hij komt niet voor niets regelmatig langs,
heus niet voor een ''gezellige'' avond, jullie zijn familie en verbonden. Zijn ogen kunnen nog geopend worden maar misschien ben je dan je broer kwijt.

29-01-2013, 20:57
Allah ihdih w ihdi jami3. Mijn broer is ook met zijn Nlse vriendin en 2 kids hebben ze maar hij heeft zich niet afgesloten van de Islaam en leert zijn kids ook een beetje maar echt praktiserend is hij ook niet. Echt moeilijk, maar je ouders hebben hun best gedaan jullie kunnen alleen du3a's doen en luister naar je moeder het is wel haar zoon blijf f lkhir met ze. Moge Allah jullie situatie vergemakkelijken.

29-01-2013, 20:59
Voor zijn kinderen zou ik hem toelaten in jullie leven. En ind niet steeds als hij komt preken geven, zo zal hij nooit het licht zien.

29-01-2013, 21:10

Citaat door JesM:
Je moet hem blijven steunen en achter hem blijven staan. Je gaat iemand toch niet laten vallen omdat hij of zij niet precies hetzelfde denkt en doet als jij/jullie? Sommigen zijn periodes de weg kwijt en komen op een dag tot inkeer. Sommigen vinden de weg nooit terug, maar dan alsnog zou ik hem de rug niet terugkeren. In de islam is de een nu eenmaal strenger praktiserend dan de andere en dat is een ieders goed recht. Je kunt alleen maar blijven praten met deze mensen, maar pushen heeft geen zin. Je jaagt ze dna vaak alleen nog maar verder weg.
Dat zegt mijn moeder dus ook. Maar dit gaat al zo'n 15 jaren zo, hij is de oudste van ons.
Wij hebben nu bijna allemaal kids en hij geeft een totaal verkeerd voorbeeld vind ik. Vandaar het besluit van mijn zus om even afstand van hem te nemen, want zij kan het scheinheilig toneelstuk niet meer mee aanzien...

29-01-2013, 21:11

Citaat door Closer_:
Allah ihdih w ihdi jami3. Mijn broer is ook met zijn Nlse vriendin en 2 kids hebben ze maar hij heeft zich niet afgesloten van de Islaam en leert zijn kids ook een beetje maar echt praktiserend is hij ook niet. Echt moeilijk, maar je ouders hebben hun best gedaan jullie kunnen alleen du3a's doen en luister naar je moeder het is wel haar zoon blijf f lkhir met ze. Moge Allah jullie situatie vergemakkelijken.
Fijn dat het ook zo kan. Ik heb nog een broer die met een NL'e vrouw getrouwd is. Maar zij is al bekeerd geweest voordat hij haar heeft leren kennen. Dus zo kan het ook.

29-01-2013, 21:14
Het is in deze tijd heel normaal geworden dat onze 'broeders' samenwonen en kinderen krijgen met niet-moslima's.
Het is het product van de manier van opvoeden. Er wordt teveel los gelaten, geen wonder dat ze dan de koufar volgen.

Moge Allah swt je ouders kracht geven en je broer leiden naar de juiste weg. Ik weet niet wat ik in jou situatie zou doen of voelen en ik hoop dat ik dat ook nooit hoef mee te maken. Geir inshaaAllah.

29-01-2013, 21:14


Jullie doen het verkeerd, als iedereen tegen hem is, natuurlijk komt hij niet meer terug. Je moet niemand dwingen om iets te doen. Misschien kan hij een keer met zijn broer naar de moskee gaan met de kinderen, soms even koran thuis doen als hij komt is zonder. Wat ook goed is,is dua voor hem doen.

29-01-2013, 21:14
Leef en laat leven

29-01-2013, 21:15

Citaat door BoraSita:
Voor zijn kinderen zou ik hem toelaten in jullie leven. En ind niet steeds als hij komt preken geven, zo zal hij nooit het licht zien.
Ach, mijn moeder heeft alles geprobeerd. Toen het gepreek eens stopte werd het van kwaad naar erger. Toen kwam hij namelijk aanzetten met een ontmoeting met zijn schoonfamilie.
Voor het 25 jarig jubeleum van zijn schoonouders die een groot feest zouden geven, gezellig dachten we maar de details van deze ontmoeting bespaar ik hier iedereen

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15