Bekijk volle/desktop versie : Het boek van geloof !



23-01-2013, 16:02

Overgeleverd door Anas dat de Profeet (sallaahu alaihi wa sallam ) heeft gezegd: "Wie drie [kwaliteiten] bezit zal de zoetheid van het geloof proeven: [B][SIZE=3][color="red"] dat Allah en Zijn boodschapper hem meer Lief zijn dan al het andere; dat hij van een persoon houdt en dat deze liefde voor hem alleen omwille van Allah wa ta'alaa is; [B][SIZE=3][color="#black"] en dat hij er een afkeer tegen heeft om terug te keren naar ongeloof, net zoals hij er een afkeer tegen heeft om in het vuur geworpen te worden. [/SIZE] [/COLOR][/SIZE][/B]
(Al-Boecharie) [/COLOR][/B]

23-01-2013, 16:11


Let the battle begin.

23-01-2013, 18:01
Barakalahoe Feekoum zusters.


hoofstuk 26:
Onwettigheid van onderdrukking]

Allah de Verhevene zegt:

"...Voor de onrechtvaardigen is er geen boezemvriend en geen voorspreker die wordt gehoord."
(Koran, [Al- Ghaafir, 49:18
[/SIZE]
[SIZE=2]
204. Overgeleverd door Aboe Hoerairah De Boodschapper van Allah (salalahu alaihi wa sallam) heeft gezegd: "Op de dag der opstanding, zullen de rechten zeker worden toegekend aan hun mensen (d.w.z die er recht op hebben) totdat zelfs een schaap zonder hoorns naar een schaap met hoorns zal worden gedreven."
(Moeslim)
[/SIZE]
[SIZE=2]
Uitleg: deze hadieth maakt het overduidelijk dat er op de Dag des oordeels de uiterste rechtvaardigheid zal zijn. Zo zeer dat Allah zelfs de grieven van de aangevallen dieren tegenover de aanvallers zal vergoeden. Dus deze hadieth bevat een zware waarschuwing voor de mensen.
Wanneer dieren, die geen verstand hebben , niet vergeven zullen worden, hoe zal het dan de mensheid vergaan, die wel verstand heeft gekregen? De laatsten zullen geen genade krijgen als zij schuldig zijn aan het onrechtvaardig behandelen van een ander, zonder hen daarvoor voldoende schadeloos te stellen.

31-01-2013, 21:15

Uit het boek:
Riyad-oes-salihien
Samengesteld door Imam Al-Nawawi
Revisie (Ahadieth) door scheick Nasir -oeddien Al-Albaanie
Met commentaar van o.à
Scheick Mohammed Bin Salih Al-Oethaymien
[/SIZE]
[SIZE=2]
Hoofdstuk 254:
Over het verbod op roddelpraat en het gebod om de tong te beschermen.
[/SIZE].
---------------------------------------------------------------
[SIZE=2]
Allah de verhevene heeft gezegd:

"...en spreekt geen kwaad over elkaar in elkaars afwezigheid. Zou iemand van jullie het vlees van zijn dode broeder willen eten? Jullie zouden het zeker haten. En vreest Allah. Voorwaar, Allah is berouwaanvaarend,
Meest Barmhartig." [Al-Hoedjoeraat, 49:12]

En de verhevene heeft gezegd :

"En volg niet dat waarover je geen kennis hebt. Voorwaar, het gehoor en het gezichtsvermogen en de harten; die zullen er allen over ondervraagd worden." [Al-Isra, 17:36]

En de verhevene heeft gezegd :

"Is er geen woord dat hij uit , of aan zijn zijde bevindt zich een waker die gereed is." [Qaf, 50:18]
[B][SIZE=2][COLOR="navyblack"]
(Daarna zegt Imaam An-Nawawi ) " Weet dat het noodzakelijk is voor een ieder die toerekeningsvatbaar is , dat hij zijn tong beschermt tegen elk soort van spraak, behalve die spraak doe tot nut is. En wanneer het in het geval van goede spraak om het even is of men praat of hier van af te zien, omdat het kan zijn dat hij de toegestane spraak wellicht laat veranderen in verboden of afkeurenswaardige woorden.
En dat komt veel voor uit gewoonte, en integriteit is hier totaal geen rechtvaardiging voor."
[/SIZE].
[/COLOR][/SIZE][/B]
[SIZE=2]
1511.] het is overgeleverd van Aboe hoerayrah van de profeet salalahu alaihi wa sallam dat die heeft gezegd : wie gelooft in Allah en de Laatste dag, laat hem het goede zeggen of zwijgen." [Al-Boecharie en Moeslim]
[B][SIZE=2][COLOR="blue"]
(Imaam An-Nawawi zegt hierbij )
"En deze hadieth is overduidelijk in de boodschap dat het noodzakelijk is dat men niet praat, behalve als het goede woorden zijn, en dat zijn de woorden waarvan het nut duidelijk is. En wanneer men twijfelt over het nut ervan, Laat hem dan niet spreken."
[/SIZE].

[/COLOR][/B]

01-02-2013, 13:42



Hadieth qoedsi (9)

[B][SIZE=2][color="#red"] Op gezag van Aboe Hurairah (moge Allah tevreden met hem zijn),die gezegd heeft dat De Boodschapper van Allah (salla Allahu 'alayhi wa salaam) heeft gezegd: "Het eerste waarvoor de dienaar rekenschap zal moeten afleggen op de Dag der Opstanding is zijn gebed. Als zijn gebeden goed zijn, dan is hij geslaagd en zal hij overwinnen. [/SIZE] En als zijn gebeden niet goed zijn, dan zal hij verliezen en ten onder gaan. En wanneer er sommige van zijn verplichte gebeden ontbreken, dan zal de Heer zeggen: "Kijk of Mijn dienaar nog extra gebeden verricht heeft, en vul hier de verplichte gebeden - waarin hij te kort is geschoten - mee aan." Daarna zullen al zijn daden op die manier beoordeeld worden.Dit is overgeleverd door at-Tirmidhi (ook door Aboe Dawoed, an-Nasa’i, Ibn Maadjah en Ahmad)
[/COLOR][/B]

07-02-2013, 09:57


[/SIZE].
[SIZE=2]

De moslim minacht de zonde niet
---------------------------------------------

Van sahl Ibn sa'd is overgeleverd dat hij zei : de boodschapper van Allah sub7ana wa ta'alaa heeft gezegd kijk uit voor de minachte zonden. Deze geminachte zonden zijn te vergelijken met een groep reizigers die neerstrijkt op en vlakte binnen een vallei. Waarop de ene wat hout sprokkelt en de andere wat brandmateriaal brengt, totdat zij hun brood hebben gebakken. Voorzeker , wanneer iemand ter vearantwoording wordt geroepen voor deze geminachte zonden, zullen deze zonden de betreffende persoon ten onder laten gaan."

Bronvermelding : deze hadieth is overgeleverd door Ahmad (5/331), At-Tabaraanie in Al-Moe'djam Al-Kabier (5872) en in Al-Moe'djam al saghier (nr 904 ) en Ar-Roeyaanie in Al-moesnad (blz 197b -198a ) via het kanaal Anas Ibn 'Iyaad-Aboe Haazim enz

Toelichting : zoals de grote metgezel 'Abdoellah Ibn Mas'oed heeft gezegd

De moslim ziet zijn zonden alsof hij onder een berg zit waarvan hij vreest dat deze op hem zal neervallen. De zondaar echter , die ziet zijn zonden als een vlieg die voor zijn neus voorbij vliegt waarop hij zo'n beweging maakt ."
1van de overleveraars zei: 'Abdoellah Ibn Mas'oed zwaaide hierbij met zijn hand boven zijn neus

(overgeleverd door Al-Boecharie in Sahieh (6308)

[B][SIZE=2][COLOR="red"]
Bedoeld wordt dat de moslim de machtigheid , de souvereiniteit en de heerschappij van zijn heer kent.
Hij beoordeelt de zonde daarom niet op omvang , of die klein of groot is . Hij bekijkt de zonde vanuit een ander perspectief , namelijk aan wie hij ongehoorzaam is bij het begaan van een zonde

De zonden waar de mensen met een zwak hart niet naar omkijken , zijn juist de zonden die hen hebben afgemaakt,
Doordat hiermee het geloof uit hun harten is vertrokken en de Godsvrees hun borsten heeft verlaten!!

Wanneer de dienaar zijn zonden en overtredingen geringschat , doet hij zichzelf daarmee onrecht aan . Dit hoort echter niet te gebeuren , want de moslim doet absoluut geen onrecht aan
[/SIZE].
[/COLOR][/B].

07-02-2013, 14:02
[color="#black"]
[B][SIZE=2][color="#red"]
Er zijn zeven die schaduw krijgen van Allaah op een dag wanneer er geen schaduw is dan de Zijne, dit wordt vermeld in de saheeh aHaadieth.
[/COLOR][/SIZE]
Overgeleverd door Abu Huraira
De Profeet (salallaahu alayhi wa sallam) heeft gezegd, Allaah zal schaduw geven, aan zeven (mensen), op de dag wanneer er geen andere schaduw is dan die van Hem: (deze zeven personen zijn).

Een rechtvaardige leider (die vast houdt aan de Quraan en de sunnah) Een jonge man die opgroeit met het aanbidden van Allaah (degene aanbid Allaah oprecht vanaf zijn jeugd/kinderjaren),

iemand wiens hart verbonden is aan de moskee (degene die de verplichte gebeden verricht in gezelschap in de moskee),

twee mensen die elkaar omwille van Allaah lief hebben en op deze manier naar en uit elkaar gaan (omwille van Allaah),

een man die door een mooie vrouw van aanzien wordt verleidt (onwettige geslachtsgemeenschap), en zegt: Ik vrees Allaah.(hij zegt dit of met de tong of met het hart; de vrouw die knap is en aanzien heeft wordt genoemd omdat zij meer begeerd wordt en moeilijker te krijgen is.).

iemand die in het geheim Sadaqa (liefdadigheid) geeft waarbij zijn linker hand niet weet wat zijn rechter hand heeft gegeven (niemand weet hoeveel hij heeft gegeven in liefdadigheid).[SIZE=3][color="#red"]en iemand wiens ogen zich met tranen vullen wanneer hij Allaah in eenzaamheid herinnert. [/COLOR][/SIZE]
(Geregistreerd door al-Bukhari, no. 620. en Muslim, no. 1712, en anderen)
[/COLOR][/B]

07-02-2013, 14:02
[color="#black"]
het is overgeleverd van abou hoerairah dat hij heeft gezegd: de boodschapper van Allah heeft gezegd:

"Een man die huilt uit vrees voor Allah zal nooit het vuur binnengaan, totdat melk terug in de uier gaat. En het stof op de weg van Allah en de rook van Djahennem (hel) zullen nooit met elkaar verenigd worden voor een dienaar." (overgeleverd door At-Tirmidhi, die zei dat het een hadieth hasan-sahieh is)
[/COLOR][/SIZE]
[SIZE=2][color="#blue"]
Uitleg:
Deze hadieth maakt gebruik van een metafoor om het onmogelijke te benadrukken. Iemand die Weent uit vrees voor Allah en iemand die bedekt is met het stof van het slagveld tijdens de Jihaad, zullen in geen geval de Hel binnengaan, totdat de melk die uit de uier is gehaald, er weer terug ingaat.
Het stof van het slagveld van Jihaad en de rook van de Hel kunnen niet op 1 plek samenkomen. Het samenkomen van de twee is VOLSLAGEN ONMOGELIJK.
Dit zal echter Alleen van toepassing zijn wanneer iemands' 'aqeedah en intentie juist zijn.
[/COLOR]

07-02-2013, 14:03
[color="#black"]
het is overgeleverd van ibn Abbaas dat hij heeft gezegd : ik heb de boodschapper van Allah horen zeggen:

Twee soorten ogen zullen niet aangeraakt worden door het Vuur: een oog dat gehuild heeft uit vrees voor Allah, en een oog dat de nacht wakend heeft doorgebracht op de Weg van Allah." (overgeleverd door At-Tirmidhi die zei dat het een hadieth hasan is )
[B][SIZE=2][color="#red"]
uitleg:
Deze hadith vertelt ons over de verhevenheid van de persoon die huilt uit vrees voor Allah, en brengt ook de uitmuntendheid op de voorgrond van de moedjaahid die op de wacht staat tijdens Jihaad
[/COLOR][/SIZE]
Uit dit boek deel 1 en 2 makkelijk te bestellen.

http://www.daar-alaathaar.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.f lypage_new&product_id=92&category_id=33&manufactur er_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26
http://www.daar-alaathaar.com/index.php?page=shop.product_details&flypage=shop.f lypage_new&product_id=93&category_id=33&manufactur er_id=0&option=com_virtuemart&Itemid=26
[/COLOR][/B]

11-02-2013, 18:30
[color="#black"]
[B][SIZE=2][color="#navyblack"]
“Op een dag zat ik achterop bij de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en hij zei:
[/COLOR][/SIZE]
“O jongeman, ik zal je iets leren. Waak over (de voorschriften van) Allah en Hij zal over jou waken. [SIZE=2][color="#red"]Als je (om iets) vraagt, vraag dan Allah en als je hulp zoekt, zoek dan hulp bij Allah
[/COLOR][/SIZE]En weet dat wanneer de (hele) gemeenschap zich verzamelt om jou voordeel te verschaffen, zij daar niet in zullen slagen, behalve wanneer Allah dit al voor jou voorgeschreven heeft. En als zij zich zouden verzamelen om jou te benadelen, zullen zij daar niet in slagen, behalve wanneer Allah dit al voor jou voorgeschreven heeft. De pennen zijn opgeheven en de schriften zijn opgedroogd.”
[SIZE=2][color="#blue"]
Deze hadith is overgeleverd door Abdullah ibn Abbaas (moge Allah tevreden zijn met hen beiden) van de Profeet (vrede en zegeningen zij met hem) en staat vermeld in Thirmidhi die de hadith goed en betrouwbaar verklaarde. Eveneens staat de hadith vermeld in de 40 hadith Nawawi, nummer 19.
[/COLOR][/SIZE]
[/COLOR][/B]

05-04-2013, 15:56
[color="#black"]
Overgeleverd door aboe hoerayrah de Boodchapper van Allah (salalahu alaihi wa sallam) heeft gezegd: " Bij degene in Wiens Hand mijn ziel is, als jullie geen zonden zouden begaan, dan zou Allah jullie doen vergaan en zou Hij komen met een volk dat zonden zou begaan en vervolgens Allah De Verhevene om vergiffenis vragen, zodat Hij hen zou vergeven.[1]" [Moeslim]
[B][SIZE=2][color="#red"]
Commentaar : Deze hadieth vertelt ons ook dat Allah een grote voorkeur heeft voor mensen die schuldig zijn en vergeving voor hun zonden vragen van Hem. Zo zeer zelfs dat als een volk geen zonden begaat en Hem niet om vergeving vraagt , ophoudt te bestaan en Hij een volk zal scheppen dat het wel doet. dit betekent echter niet dat Hij van zonden of zondige personen houdt.
Wat het Werkelijk betekent, is dat Hij van berouw en de berouwvollen houdt. Dit is de werkelijke betekenis van deze Hadieth.
[/COLOR][/SIZE]
[/COLOR][/B][1] D.w.z Allah zou ons vervangen voor een volk dat wel zondigt, enkel zodat zij Allah de Verhevene om vergiffenis zouden vragen, en Hij hen vervolgens kan vergeven. Hoe Genadevolle is de Barmhartige! Wij vragen hem om vergiffenis en leiding!

10-04-2013, 23:59
[color="#black"]
x40 hadieth qoedsie:
Hadith 6
[/COLOR][/SIZE]
Op gezag van Aboe Hurairah (moge Allah tevreden met hem zijn), die gezegd heeft, dat de Boodschapper van Allah(moge hij de zegeningen en vrede van Allah krijgen) zei: Allah heeft gezegd:“De eerste onder de mensen tegen wie het oordeel wordt uitgesproken op de Dag der Opstanding zal een man zijn, die als martelaar gestorven is. Hij zal voor God geleid worden en God zal Zijn gunsten aan hem bekend maken en hij zal ze erkennen.( De Almachtige)zal dan zeggen:”En wat heb je ermee gedaan?” Hij zal dan zeggen:”Ik heb voor U gevochten tot ik als martelaar stierf”. Allah zal dan zeggen: “Je hebt gelogen. Je vocht slechts zodat er(van jou) gezegd zou worden: “Hij is moedig”. “En zo werd het gezegd. Dan zal er bevolen worden dat hij op zijn gezicht voort gesleurd wordt, tot hij in de hel geworpen wordt.Dan zal er een man komen ,[SIZE=2]
die (religieuze) kennis heeft vergaard en onderwezen en die gewend was om de Qor’aan te reciteren. Hij zal voor Allah gebracht worden en Die zal Zijn gunsten aan hem bekend maken en hij zal ze erkennen.(De Almachtige) zal zeggen: “En wat heb je ermee gedaan?” Hij zal antwoorden:”Ik heb (religieuze) kennis vergaard en ik onderwees deze en ik heb voor U de Qor’aan gereciteerd. Hij zal zeggen:”Je liegt. Je hebt alleen (religieuze) kennis vergaard, zodat er (van jou) gezegd zou worden:”Hij is een geleerde, en je hebt de Qor’aan gelezen zodat er (van jou) gezegd zou worden: “Hij is een recitant.”En zo wordt het gezegd.Dan zal er bevolen worden dat hij op zijn gezicht wordt voortgesleurd tot hij in de hel geworpen wordt
[/SIZE]Dan komt er een man, die Allah rijk heeft gemaakt en aan wie Hij allerlei soorten weelde heeft gegeven. Hij zal voor Allah geleid worden en Hij zal hem Zijn gunsten tonen, die hij zal erkennen.( De Almachtige) zal zeggen:”En wat heb jij ermee gedaan?” Hij zal zeggen.”Ik heb geen gelegenheid voorbij laten gaan, om geld uit te geven omwille van Uw zaak zoals U dat wenste.” Hij zal zeggen: “Je liegt. Je hebt dat alleen maar gedaan opdat men zou zeggen: “Hij is vrijgevig.”En zo is het gezegd. Dan zal er bevolen worden dat hij op zijn gezicht wordt voortgesleurd tot hij in de hel geworpen wordt.”[SIZE=3][color="#black"]
Dit is overgeleverd door Moeslim(ook door at-Tirmidhi en an-Nasa’i)
[/COLOR]

20-04-2013, 17:54


[color="#green"]
Aisha heeft overgeleverd dat een (i.e. slechte) man toestemming vroeg om binnen te komen en met de Profeet te praten en de Profeet zei: "Laat hem binnen komen! Wat een slechte broeder is hij van zijn mensen!" Toen hij binnenkwam ging de Profeet op een mooie en goede manier met hem praten. Toen hij wegging vroeg Aisha: "O Boodschapper van God! Je zei eerst zulke dingen over hem en toen ging u zo goed met hem om?" De Profeet zei: "O Aisha! De slechtste mensen zijn zij, door wien's slechte woorden en daden mensen van hem weglopen". (Sahih Bukhari, Boek 73, Hadith 80).
[B][SIZE=2]
Abu Hurairah heeft overgeleverd dat de Profeet zei: "Op de Dag des Oordeels zal een zeer grote man naar voren komen, terwijl hij in de ogen van God niet meer zal wegen dan een vliegje (i.e. door zijn slechte daden)". (Sahih Muslim, Boek 39, Hadith 6698).
[/SIZE]
[/COLOR][/B]