Bekijk volle/desktop versie : Rebellie gebeurt in Spraak en met Daad.



23-01-2013, 11:28
Iemaam Mohammed ibn Saalih al-'Uthaymien

Shaych Mohammed ibn Saalih al-'Uthaymien rahiemehoellaah heeft gezegd, in commentaar op hadieth Dhoel-Chawaysarah (de grootvader) van de passieve Chawaaridj, waarin hij hun gevaar verduidelijkt:

"Hetgeen verbazingwekkend is, is dat hij zijn bekritisering richting de Profeet sallallaahoe alayhie was-sellem wendde en tegen hem zij: 'Wees eerlijk! Dit is een verdeling waarmee niet het aangezicht van Allaah bedoeld is!"[1] En dit is het duidelijkste bewijs voor dat rebellie tegen de regeringsleider met het zwaard (wapens) gebeurt, en dat het met daad en uitspraak gebeurt. [2] Met andere woorden, deze persoon gebruikte geen zwaard tegen de Profeet sallaallaahoe alayhie was-sellem maar hij bekritiseerde hem.

En wij weten 100% zeker dat het aan de hand van normale omstandigheden onmogelijk is dat er een rebellie met het zwaard wordt uitgevoerd behalve dat er daaraan eerst rebellie met de mond en met woorden aan is vooraf gegaan!" Het is onmogelijk dat de mensen zomaar uit het niets hun zwaarden oppakken en de leider beginnen te bestrijden, zonder dat er eerst iets aan is voorafgegaan wat hen heeft opgehitst!(?). Er moet dus iets zijn wat hen heeft opgehitst en dat zijn de woorden.[3] Het is dus een constatering dat al-Choeroedj (rebellie) met woorden tegen de leiders, echte rebellie is waarop de Soennah en de realiteit duidt!" [4] [Einde citaat]

23-01-2013, 12:54


Toevoeging: 7adieth over de voorvader van de khawarij dhul khuwaysir At-Tamimi, de eerste man in de geschiedenis die khuruj deed (rebelleerde) (tegen de profeet 3aleyhi sallatu wassalam). Toen hij zei: "wees rechtvaardig o boodschapper van Allah" tijdens het uitdelen van een ghaanima ...en de boodschapper van Allah (3aleyhi sallatu wassalam) antw..."Wee jou, wie zal er dan rechtvaardig zijn, als ik niet rechtvaardig zal zijn/waylaka wa man ya3dil idha lam a3dil"






It is reported by az-Zuhri on the authority of Abu Sa'id al-Khudri who said: "As we were sitting around the Messenger of Allah while he was dividing the booty, a man of the tribe of Tamim called Dhu 'l-Khuwaysirah came to him and said: 'O Apostle of Allah, divide with justice!' He answered: 'Alas for you, who shall act justly if I do not act justly? For I will fail and lose if I do not act justly.' 'Umar ibn al-Khattab said: 'O Apostle of Allah, give me permission that I may cut off his head!' The Messenger of Allah replied: 'Let him go, people; he shall have certain Companions beside whose prayers anyone of you would look at his prayers with disdain, and would disdain his fasting beside their fasting. However, they will recite the Qur'an, but it will not penetrate further than their throats. They shall as easily slip out of Islam as would an arrow from its bow. It is as though a man would then look at the shafts (of his arrows), but find nothing. He would then look at the quivers of his arrows, but would find nothing. He would also look at his arrows before being sharpened, but would also find nothing. Finally, he would look at the tips of his arrows, but would find nothing there. Yet, his arrow would penetrate faster than the flow of excrement and blood. Their sign shall be a black man whose arm shall be like a woman's breast, or like a piece of flesh as it shakes up and down. They shall rise against the best group among men." 63 Abu Sa'id said: "I bear witness that I heard this from the Apostle of Allah. I also testify that 'Ali ibn Abi Talib fought against them while I was with him. The man described by the Prophet was brought, and I looked at him. I found him to be exactly as the Messenger of Allah had described."