Citaat door TeLelijk4you: het liefst tegen ons hart aan,
Veel mensen denken dat het plaatsen van de handen onder de navel tijdens het gebed slecht door de hanafi imam's gedaan wordt, maar de waarheid is dat deze staat als de beste staat wordt gezien door de hanabila in het gebed.
ثم يضع يده اليمنى على كوعه اليسرى ويجعلهما تحت سرته
Imam Al-Khiraqi zegt in zijn mukhtasar:'Daarna plaatst hij zijn rechterhand op de pols van zijn linkerhand en zo plaatst hij zijn handen onder zijn navel.'
ويرفع يديه عند ابتداء التكبير إلى حذو منكبيه أو إلى فروع أذنيه ويجعلهما تحت سرته
En in umdat al Fiqh:'En hij heft zijn handen op tijdens het beginnen met de takbir tot aan zijn schouders of tot aan de onderkant van zijn oren en daarna plaatst hij ze onder zijn navel.'
قَوْلُهُ (وَيَجْعَلُهُمَا تَحْتَ سُرَّتِهِ) هَذَا الْمَذْهَبُ، وَعَلَيْهِ جَمَاهِيرُ الْأَصْحَابِ
en in Al-Insaaf:'(het plaatsen van de handen onder de navel) dit is de madhab en hierop zijn de meerderheid van de geleerde.'
وقبض اليمين على كوع الشمال وجعلهما تحت سرته
En in Al-Iqnaa':'En hij houdt met zijn rechterhand de linker pols vast en plaatst het onder de navel.'
En als laatste:
ثم يقبض كوعه الأيسر بكفه الأيمن ويجعلهما تحت سرته ومعناه ذل بين يدي ربه عز وجل
Shaykh Al Islaam Muhammad Ibn Abdelwahaab zegt in zijn adaab al mashiy ila salaat:'Daarna pakt hij zijn linker pols met zijn rechterhand en plaatst het onder zijn navel, dit duidt op nederigheid tussen de Handen van Allah.'
Veel mensen kijken neer op je als je tijdens het gebed je handen onder de navel plaatst en als ze moed hebben dan bekritiseren zij jou, dit omdat mensen vandaag de dag ingestelde haat en wrok hebben jegens hanafis. Maar de meeste weten niet dat dit de mening is van Imam Ahmad en van de hanabilah wat ik al hierboven heb vermeld en het gekste nog dit is ook de mening van Ibn Al-Qayyim:
واختلف في موضع الوضع فعنه فوق السرة وعنه تحتها وعنه أبو طالب سألت أحمد أين يضع يده إذا كان يصلي؟ قال: "على السرة أو أسفل وكل ذلك واسع عنده إن وضع فوق السرة أو عليها أو تحتها" علي رضي الله عنه: "من السنة في الصلاة وضع الأكف على الأكف تحت السرة" عمرو بن مالك عن أبي الجوزاء عن ابن عباس مثل تفسير علي إلا أنه غير صحيح، والصحيح حديث علي قال في رواية المزني: "أسفل السرة بقليل ويكره أن يجعلهما على الصدر " وذلك لما روى عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه نهي عن التكفير وهو وضع اليد على الصدر.
'Het plaatsen van de handen boven de navel of onder de navel is toegestaan.'
Maar ook de mening van Ibn taymiyyah!!!!!!!!:
Hij zegt in zijn sharh op umdatul fiqh:
"En hij plaatst zijn handen onder zijn navel of onder zijn borst, zonder enige vorm van karaha voor beide daden, en de eerste riwaya is beter dan de andere"(!!! dus onder de navel is beter dan onder de borst!)
En daarna zegt de shaykh:
"En het plaatsen van de handen op de borst is makruh"
Dus wat veel mensen doen die beïnvloed zijn door de dwalende albani, ja vele muwahidin zijn nog beïnvloed door het boekje van albani omtrent het gebed, zij bidden nog volgens de madhab van albani en als je niet zo bidt dan kijken ze met wrok naar je, alsof je bidt als een rafidi.
Ibn Taymiyyah zegt op de borst is makruh, dus handen onder de navel.