Bekijk volle/desktop versie : gebed verichten met gesloten armen



Pagina's : [1] 2

21-01-2013, 21:15
gebed verichten met gesloten armen

Beste Broeders en Zuster,

Ik heb net een discussie met een sjiiet, niet echt een discussie, maar het gaat om het gebed.
Zoals ik het altijd heb geleerd bidden wij met gesloten armen, het liefst tegen ons hart aan, en zoals ik weet van de sjieten houden zij hun armen langs hun zij.

Zo vroeg ik aan haar wat de reden is waarom zij zo doen, ze beantwoorde erop dat het nergens word aangegeven dat het verplicht is met gesloten armen te bidden

Kan iemand mij hier een uitleg over geven en graag met een daliel en een bron.

Baraka allahu fiekom

22-01-2013, 02:32


Asalaamu 'alaykum,

Zie de volgende fatwa in het Engels:

http://www.alifta.com/Fatawa/fatawaChapters.aspx?View=Page&PageID=1776&PageNo=1 &BookID=14&TopFatawa=true

Wa salaam

22-01-2013, 10:41
Is er ook iets in het Nederlands?

22-01-2013, 10:54
Salaam aleykoum ,

Sjieten geloven niet in de ware boodschap van onze Profeet (salalahu alaihi wa sallam) en ze haten de sahaba dus je gaat er niet zo snel kunnen overtuigen en de discussie zal nergens naar leiden. Wat je haar wel kan adviseren en van proberen te overtuigen is dit:
http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4540572

En kijk maar hoe ze daarop zal reageren waarschijnlijk zal ze draaien keren en geen duidelijke antwoord geven (d.w.z ontkennen

Conclusie: nodig haar eerst uit naar de ware islam

22-01-2013, 12:43


Niet alleen Shie'ieten doen het hoor. In Noord-Afrika komt het ook gewoon heel vaak voor bij Soennieten. In Marokko vooral en daar zegt de Imam ook maar een keer Assalamoe Alaykom bij Tasliem.

22-01-2013, 12:59
Als je met een shia in discussie gaat is dit wel het laatste onderwerp dat jij met hem moet bespreken. Dit zijn zeer kleine zaken waar zelfs binnen de soennitische ulama discussie over is.

Wil je in discussie gaan met hem, behandel dan echte, fundamentele onderwerpen zoals:

1. shi'itische geleerden die beweren dat de koran niet compleet is en dat je nog prima moslim kunt blijven.
2. zij vervloeken de metgezellen en verklaren dat er alleen stuk of 5/6 sahabaa zijn en de rest zijn hypocrieten, inclusief de 1e drie khalifa's.
3. praat over het concept van 12 imaams en dat zij beter zouden zijn dan de profeten.
4. behandel vraagstukken zoals taqiya (bewust liegen om het geloof te promoten) of het concept dat voor de dag des oordeels de shia imaams tot leven zullen worden geroepen en zo ook hun vijanden om wraak te nemen.

Dit vind je duidelijk terug in de teksten van shia imaams zoals Sistani en Khomeini.

22-01-2013, 13:06
maakt nıet uıt. beıden zıjn sunnah. de oorpsronkelıjke malıkı madhab vındt ook dat je met open armen moet bıdden.

noord afrıkanen dus.

22-01-2013, 13:19
zo als ik hier lees, begrijpen sommige mij verkeerd.
ik wil gewoon duidelijkheid hebben betreft het gebed, verder hoe zij het praktiseert maakt mij niet uit of waar zij in gelooft.
ik wil gewoon weten of het inderdaad zo is of het een verplichting is.
zelf heb ik haar nooit horen zeggen dat volgens hun de koran niet compleet is.
Ik denk zelf dat er ook in sjiitisch vele stromingen zijn.

22-01-2013, 13:20

Citaat door Zulfikar:
maakt nıet uıt. beıden zıjn sunnah. de oorpsronkelıjke malıkı madhab vındt ook dat je met open armen moet bıdden.

noord afrıkanen dus.
Oke, dus ze had wel gelijk dat het nergens word gezegd dat het een verplichting is.

22-01-2013, 13:54

Citaat door Zulfikar:
maakt nıet uıt. beıden zıjn sunnah. de oorpsronkelıjke malıkı madhab vındt ook dat je met open armen moet bıdden.

noord afrıkanen dus.
de maliki madhab is niet ontstaan in noord afrika, maar in al-medienah al-munawwarah (dar al-hidjra)

over de eerste persoon die de madhab almaliki in noord-afrika introduceerde, zijn er verschillende meningen:

1. imam Assoeyoeti vermeldde dat het al-Ghazi ibn Qays was

2. de meerderheid van de geschiedkundigen echter is van mening dat het Ziyad ibn Abdir-Rahman al-lakhmie was die als eerste de maliki madhab naar noord-afrika bracht.

later is dan ook yahya ibn yahya allaythi naar al-medieneh gereisd om de muwatta van imam Malik te bestuderen bij malik zelf om vervolgens terug te keren naar al-andalus en al-maghrib, waarna de riwayah (overlevering) van al-muwatta van yahya ibn yahya allaythie de meest gekende werd en als standaard aangenomen

wa Allaahu a'lam

22-01-2013, 14:45
Het is sowieso geen verplichting. Al qabd behoort niet tot de fara'ied van de sala. Dus of je nu met gesloten armen of armen langs je zij bidt, het doet niets af aan je gebed.

22-01-2013, 14:48

Citaat door Zulfikar:
maakt nıet uıt. beıden zıjn sunnah. de oorpsronkelıjke malıkı madhab vındt ook dat je met open armen moet bıdden.

noord afrıkanen dus.
Komt u maar met het bewijs. Niet correct dus. Handen op elkaar = de weg van de Profeet, SallaAllahu3alayhi wa Sallam.

Punt uit.

22-01-2013, 15:52



Citaat door TeLelijk4you:
het liefst tegen ons hart aan,
Veel mensen denken dat het plaatsen van de handen onder de navel tijdens het gebed slecht door de hanafi imam's gedaan wordt, maar de waarheid is dat deze staat als de beste staat wordt gezien door de hanabila in het gebed.


ثم يضع يده اليمنى على كوعه اليسرى ويجعلهما تحت سرته
Imam Al-Khiraqi zegt in zijn mukhtasar:'Daarna plaatst hij zijn rechterhand op de pols van zijn linkerhand en zo plaatst hij zijn handen onder zijn navel.'

ويرفع يديه عند ابتداء التكبير إلى حذو منكبيه أو إلى فروع أذنيه ويجعلهما تحت سرته
En in umdat al Fiqh:'En hij heft zijn handen op tijdens het beginnen met de takbir tot aan zijn schouders of tot aan de onderkant van zijn oren en daarna plaatst hij ze onder zijn navel.'


قَوْلُهُ (وَيَجْعَلُهُمَا تَحْتَ سُرَّتِهِ) هَذَا الْمَذْهَبُ، وَعَلَيْهِ جَمَاهِيرُ الْأَصْحَابِ
en in Al-Insaaf:'(het plaatsen van de handen onder de navel) dit is de madhab en hierop zijn de meerderheid van de geleerde.'

وقبض اليمين على كوع الشمال وجعلهما تحت سرته

En in Al-Iqnaa':'En hij houdt met zijn rechterhand de linker pols vast en plaatst het onder de navel.'

En als laatste:

ثم يقبض كوعه الأيسر بكفه الأيمن ويجعلهما تحت سرته ومعناه ذل بين يدي ربه عز وجل

Shaykh Al Islaam Muhammad Ibn Abdelwahaab zegt in zijn adaab al mashiy ila salaat:'Daarna pakt hij zijn linker pols met zijn rechterhand en plaatst het onder zijn navel, dit duidt op nederigheid tussen de Handen van Allah.'

Veel mensen kijken neer op je als je tijdens het gebed je handen onder de navel plaatst en als ze moed hebben dan bekritiseren zij jou, dit omdat mensen vandaag de dag ingestelde haat en wrok hebben jegens hanafis. Maar de meeste weten niet dat dit de mening is van Imam Ahmad en van de hanabilah wat ik al hierboven heb vermeld en het gekste nog dit is ook de mening van Ibn Al-Qayyim:


واختلف في موضع الوضع فعنه فوق السرة وعنه تحتها وعنه أبو طالب سألت أحمد أين يضع يده إذا كان يصلي؟ قال: "على السرة أو أسفل وكل ذلك واسع عنده إن وضع فوق السرة أو عليها أو تحتها" علي رضي الله عنه: "من السنة في الصلاة وضع الأكف على الأكف تحت السرة" عمرو بن مالك عن أبي الجوزاء عن ابن عباس مثل تفسير علي إلا أنه غير صحيح، والصحيح حديث علي قال في رواية المزني: "أسفل السرة بقليل ويكره أن يجعلهما على الصدر " وذلك لما روى عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه نهي عن التكفير وهو وضع اليد على الصدر.

'Het plaatsen van de handen boven de navel of onder de navel is toegestaan.'


Maar ook de mening van Ibn taymiyyah!!!!!!!!:

Hij zegt in zijn sharh op umdatul fiqh:

"En hij plaatst zijn handen onder zijn navel of onder zijn borst, zonder enige vorm van karaha voor beide daden, en de eerste riwaya is beter dan de andere"(!!! dus onder de navel is beter dan onder de borst!)
En daarna zegt de shaykh:

"En het plaatsen van de handen op de borst is makruh"

Dus wat veel mensen doen die beïnvloed zijn door de dwalende albani, ja vele muwahidin zijn nog beïnvloed door het boekje van albani omtrent het gebed, zij bidden nog volgens de madhab van albani en als je niet zo bidt dan kijken ze met wrok naar je, alsof je bidt als een rafidi.

Ibn Taymiyyah zegt op de borst is makruh, dus handen onder de navel.

22-01-2013, 16:07

Citaat door Abu_Dhar:
Veel mensen denken dat het plaatsen van de handen onder de navel tijdens het gebed slecht door de hanafi imam's gedaan wordt, maar de waarheid is dat deze staat als de beste staat wordt gezien door de hanabila in het gebed.


ثم يضع يده اليمنى على كوعه اليسرى ويجعلهما تحت سرته
Imam Al-Khiraqi zegt in zijn mukhtasar:'Daarna plaatst hij zijn rechterhand op de pols van zijn linkerhand en zo plaatst hij zijn handen onder zijn navel.'

ويرفع يديه عند ابتداء التكبير إلى حذو منكبيه أو إلى فروع أذنيه ويجعلهما تحت سرته
En in umdat al Fiqh:'En hij heft zijn handen op tijdens het beginnen met de takbir tot aan zijn schouders of tot aan de onderkant van zijn oren en daarna plaatst hij ze onder zijn navel.'


قَوْلُهُ (وَيَجْعَلُهُمَا تَحْتَ سُرَّتِهِ) هَذَا الْمَذْهَبُ، وَعَلَيْهِ جَمَاهِيرُ الْأَصْحَابِ
en in Al-Insaaf:'(het plaatsen van de handen onder de navel) dit is de madhab en hierop zijn de meerderheid van de geleerde.'

وقبض اليمين على كوع الشمال وجعلهما تحت سرته

En in Al-Iqnaa':'En hij houdt met zijn rechterhand de linker pols vast en plaatst het onder de navel.'

En als laatste:

ثم يقبض كوعه الأيسر بكفه الأيمن ويجعلهما تحت سرته ومعناه ذل بين يدي ربه عز وجل

Shaykh Al Islaam Muhammad Ibn Abdelwahaab zegt in zijn adaab al mashiy ila salaat:'Daarna pakt hij zijn linker pols met zijn rechterhand en plaatst het onder zijn navel, dit duidt op nederigheid tussen de Handen van Allah.'

Veel mensen kijken neer op je als je tijdens het gebed je handen onder de navel plaatst en als ze moed hebben dan bekritiseren zij jou, dit omdat mensen vandaag de dag ingestelde haat en wrok hebben jegens hanafis. Maar de meeste weten niet dat dit de mening is van Imam Ahmad en van de hanabilah wat ik al hierboven heb vermeld en het gekste nog dit is ook de mening van Ibn Al-Qayyim:


واختلف في موضع الوضع فعنه فوق السرة وعنه تحتها وعنه أبو طالب سألت أحمد أين يضع يده إذا كان يصلي؟ قال: "على السرة أو أسفل وكل ذلك واسع عنده إن وضع فوق السرة أو عليها أو تحتها" علي رضي الله عنه: "من السنة في الصلاة وضع الأكف على الأكف تحت السرة" عمرو بن مالك عن أبي الجوزاء عن ابن عباس مثل تفسير علي إلا أنه غير صحيح، والصحيح حديث علي قال في رواية المزني: "أسفل السرة بقليل ويكره أن يجعلهما على الصدر " وذلك لما روى عن النبي صلى الله عليه وسلم أنه نهي عن التكفير وهو وضع اليد على الصدر.

'Het plaatsen van de handen boven de navel of onder de navel is toegestaan.'


Maar ook de mening van Ibn taymiyyah!!!!!!!!:

Hij zegt in zijn sharh op umdatul fiqh:

"En hij plaatst zijn handen onder zijn navel of onder zijn borst, zonder enige vorm van karaha voor beide daden, en de eerste riwaya is beter dan de andere"(!!! dus onder de navel is beter dan onder de borst!)
En daarna zegt de shaykh:

"En het plaatsen van de handen op de borst is makruh"

Dus wat veel mensen doen die beïnvloed zijn door de dwalende albani, ja vele muwahidin zijn nog beïnvloed door het boekje van albani omtrent het gebed, zij bidden nog volgens de madhab van albani en als je niet zo bidt dan kijken ze met wrok naar je, alsof je bidt als een rafidi.

Ibn Taymiyyah zegt op de borst is makruh, dus handen onder de navel.
baaraka Allaahu fiek voor deze mooie bijdrage.

één opmerking over deze zin:

Citaat:
Ibn Taymiyyah zegt op de borst is makruh, dus handen onder de navel
"op de borst is makruh" betekent niet automatisch onder de navel, omdat de borst pas begint boven het middenrif...
dus tussen navel en middenrif is ook goed, vandaar de mening van de geleerden "boven of onder de navel"

sommigen zetten inderdaad hun handen zo hoog (en ik twijfel of al-albani dat zelf ook deed), dat ze hun baard/kin erop laten rusten
die houding komt wa Allaahu a'lam bij geen enkele madhab voor

22-01-2013, 23:33
http://www.muwatta.com/ebooks/english/sadl_al-yadayn_yasin_dutton.pdf


http://www.muwatta.com/ebooks/english/qabd_and_sadl.pdf

Pagina's : [1] 2