Bekijk volle/desktop versie : *** 40 Hadith Qudsi*** Nederlands vertaald***



Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7

20-01-2013, 22:08





Assalaamoe 3alaikoem wa ra7matoellahi wa barakatoeh beste broeders en zusters,

Ik zal mijn best doen om dagelijks bi idnillaah een nieuwe hadith te plaatsen uit mijn boekje Veertig Hadith Qudsi uitgegeven door uitgeverij Noer. Het boekje is een selectie van hadith Qudsi vertaald in het nederlands.

Voor de mensen die niet weten wat het verschil is tussen hadith Qudsi en hadith Nabawi heb ik de volgende link:
http://www.youtube.com/watch?v=5bQLiqg66qQ

Ik hoop dat wij hier allen profijt van zullen hebben inshaa Allah.

Wa 3alaikoemoe salaam wa ra7matoellahi wa barakatoeh.

20-01-2013, 22:09


Hadith Qudsi Nummer 1

Op gezag van Aboe Hoerairah, die gezegd heeft, dat de Booschapper van Allah zei:

''Toen Allah het bevel tot de schepping gaf, deed Hij een plechtige belofte door in Zijn boek dat bij Hem is te schrijven:
Mijn genade zal over Mijn wraak zegevieren.''

Dit is overgeleverd door Moeslim (ook in Al-Boechari, An-Nasa'i en Ibn Maadjah)

21-01-2013, 17:48
Hadith Qudsi Nummer 2

Op gezag van Aboe Hoerairah , die gezegd heeft, dat de Boodschapper van Allah zei: ''Allah de Allerhoogste heeft gezegd:

''De zoon van Adam heeft Mij ontkend, en hij had daartoe het recht niet. En hij heeft Mij beschimpt en hij had daartoe het recht niet. Zijn ontkenning komt door de uitspraak: Hij zal mij niet opnieuw scheppen zoals Hij mij de eerste keer heeft geschapen 20 - en de eerste schepping (van hem) is even gemakkelijk voor Mij, als hem opnieuw te scheppen. Zijn beschimping komt door de uitspraak: Allah heeft Zichzelf een zoon genomen, terwijl Ik de Ene, de Eeuwigdurende Toevlucht ben. Ik verwek niet noch ben verwekt en niemand is aan Mij gelijk.''

Dit is overgeleverd door Al-Boechari (ook door An-Nasa'i).



______________________________

20 Oftewel: mij na de dood weer tot leven brengen.

22-01-2013, 17:07
Hadith Qudsi Nummer 3

Op gezag van Zaid ibn Chalid al-Djoehaniyy , die zei:

''De Boodschapper van Allah leidde het ochtendgebed voor ons in al-Hoedaibiah, nadat het er 's nachts had geregend. Toen de Profeet klaar was 21,keerde hij zich tot de mensen en zei tot hen: ''Weten jullie wat jullie Heer heeft gezegd?'' Zij zeiden:''Allah en Zijn Boodschapper weten het het beste." Hij zei: ''Deze ochtend is één van Mijn dienaren een gelovige in Mij geworden en één een ongelovige in Mij. Degene, die gezegd heeft: ''Wij hebben regen gekregen door Allah en Zijn genade'', dat is de gelovige in Mij en een ongelovige in de sterren22, en degene die zegt: "Wij hebben regen gekregen door die en die ster, is een ongelovige in Mij en een gelovige in de sterren.''

Dit is overgeleverd door Al-Boechari (ook door Malik en An-Nasa'i).


____________________________

21Let. Verlaten had
22De pre-islamitische Arabieren geloofden, dat de regen veroorzaakt werd door de bewegingen van de sterren. Deze Hadith wijst ons erop dat wat ook de directe oorzaak van zo'n natuurlijk verschijnsel als regen is, het Allah de Almachtige is Die alles regelt

23-01-2013, 02:09


http://www.islamkennis.nl/boeken/138-40-hadith-qudsi.html

23-01-2013, 10:56
Hadith Qudsi Nummer 4

Op gezag van Aboe Hoerairah , die gezegd heeft, dat de Boodschapper van Allah zei: "'Allah heeft gezegd:

"De zonen van Adam zijn tegen de (wisselvalligheid van de) tijd te keer gegaan, en Ik ben de tijd, in Mijn hand zijn de nacht en de dag.23''

Dit is overgeleverd door Al-Boechari (ook door Moeslim)



__________________

23 Omdat de Almachtige over alles beschikt, staat het tekeergaan tegen rampspoeden, die een onderdeelvan de tijd zijn, gelijk aan het tekeergaan tegen Hem.

24-01-2013, 23:41
Hadith Qudsi Nummer 5

Op gezag van Aboe Hoerairah , die gezegd heeft, dat de Boodschapper van Allah zei: ''Allah heeft gezegd:

''Ik ben zo zelfgenoegzaam, dat Ik het niet nodig heb, dat er iemand met Mij wordt geassocieerd.24 Dus als iemand een daad doet zowel ter wille van iemand anders als van Mij, dan doe Ik afstand van die daad aan degene die hij met Mij vergeleek.''

Dit is overgeleverd door Moeslim (ook door Ibn Maadjah).





__________________________________

24Let: Ik ben de meest zelfgenoegzame van alle deelgenoten en Ik heb geen deelgenoot nodig.

26-01-2013, 00:02
Hadith Qudsi Nummer 6

Op gezag van Aboe Hoerairah , die gezegd heeft, dat de Boodschapper van Allah zei:''Allah heeft gezegd:

''De eerste onder de mensen tegen wie het oordeel wordt uitgesproken op de Dag der Opstanding zal een man zijn, die als martelaar gestorven is. Hij zal voor Allah geleid worden en Allah zal Zijn gunsten aan hem bekend maken en hij zal ze erkennen. (De Almachtige) zal dan zeggen: ''En wat heb je er mee gedaan?'' Hij zal dan zeggen: ''Ik heb voor U gevochten tot ik als martelaar stierf.'' Allah zal dan zeggen: ''Je hebt gelogen. Je vocht slechts, zodat er (van jou) gezegd zou worden: ''Hij is moedig.'' en zo werd het gezegd. Dan zal bevolen worden dat hij op zijn gezicht voort gesleurd wordt, tot hij in de hel geworpen wordt. Dan zal er een man komen, die (religieuze) kennis heeft vergaard en deze heeft onderwezen en die gewend was om de Qoer-aan te reciteren. Hij zal voor Allah gebracht worden en Die zal Zijn gunsten aan hem bekend maken en hij zal ze erkennen. (De Almachtige) zal zeggen: ''En wat heb je er mee gedaan?''

Hij zal antwoorden: ''Ik heb (religieuze) kennis vergaard en ik onderwees deze en ik heb voor U de Qoer-aan gereciteerd.'' Hij zal zeggen: ''Je liegt. Je hebt alleen (religieuze) kennis vergaard, zodat er (van jou) gezegd zou worden: ''Hij is een geleerde, en je hebt de Qoer-aan gelezen zodat er (van jou) gezegd zou worden: ''Hij is een recitant.'' En zo wordt het gezegd. Dan zal er bevolen worden dat hij op zijn gezicht wordt voort gesleurd tot hij in de hel geworpen wordt.

Dan komt er een man, die Allah rijk heeft gemaakt en aan wie Hij allerlei soorten weelde heeft gegeven. Hij zal voor Allah geleid worden en Hij zal hem Zijn gunsten tonen, die hij zal erkennen. (De Almachtige) zal zeggen: ''En wat heb je er mee gedaan?'' Hij zal zeggen: ''Ik heb geen gelegenheid voorbij laten gaan, om geld uit te geven omwille van Uw zaak zoals U dat wenste.'' Hij zal zeggen: ''Je liegt, je hebt dat alleen maar gedaan opdat men zou zeggen: ''Hij is vrijgevig.'' En zo is het gezegd. Dan zal er bevolen worden dat hij op zijn gezicht wordt voort gesleurd tot hij in de hel geworpen wordt.''

Dit is overgeleverd door Moeslim (ook door at-Tirmidzi en An-Nasa'i)

26-01-2013, 21:00
Hadith Qudsi Nummer 7

Op gezag van 'Oeqbah ibn 'Amir , die zei: ''Ik hoorde de Boodschapper van Allah zeggen:

''Jullie Heer is verheugd over de schaapherder, die bovenop een rots, de oproep tot het gebed (adzaan) doet en bidt. Dan zegt Allah : ''Kijk naar deze dienaar van Mij, hij doet de oproep tot het gebed en bidt: hij heeft ontzag voor Mij. Ik heb Mijn dienaar (zijn zonden) vergeven en hem tot het Paradijs toegelaten.''

Dit is overgeleverd door An-Nasa'i met een goede keten van overleveraars.

27-01-2013, 21:33
Hadith Qudsi Nummer 8

Op gezag van Aboe Hoerairah , die het van de Profeet (saw) (gehoord) heeft, die zei:

''Wie een gebed verricht zonder daarin de oemmoel Qoer-aan25 te lezen, daarvan is het gebed onvolmaakt (en hij herhaalde dit woord drie maal), onvolledig. Iemand zei tegen Aboe Hoerairah: (Zelfs als) we achter een imam staan?26 Hij zei: ''Reciteer het voor jezelf, want ik heb de Profeet (saw) horen zeggen: ''Allah heeft gezegd: ''Ik heb het gebed tussen Mijzelf en Mijn dienaar in tweeën verdeeld, en Mijn dienaar krijgt waarom hij vraagt. Als mijn dienaar zegt: ''Al-hamdoelillaahi rabbil-'aalamien, ''27 zegt Allah : ''Mijn Dienaar heeft Mij geprezen.'' En als hij zegt: ''Ar-rahmaanir rahiem''28

Zegt Allah : ''Mijn dienaar heeft Mij verheven'' en als hij ''Maaliki yawmid-din29'', zegt, zegt Allah: ''Mijn dienaar heeft mij verheerlijkt'' - en bij een gelegenheid zei Hij: ''Mijn dienaar heeft zich aan Mijn macht onderworpen.'' En als hij zegt: ''Iyyaka na'boedoe wa iyyaka nasta'ien''30. zegt Hij: ''Dit is tussen Mij en mijn dienaar en Mijn dienaar krijgt wat hij vraagt. En als hij zegt: ''Ihdinash-Shiraatal-moestaqiem, siratal ladziena an'amta 'alaihim ghairil-maghdubi 'alaihim wa lad-daallien''31,ZegtHij: ''Dit is voor Mijn dienaar en Mijn dienaar zal krijgen wat hij vraagt.''

Dit is overgeleverd door Moeslim (ook door Malik, at-Tirmidzi, Aboe Dawoed, An Nasa'i en Ibn Maadjah)




_______________________________
25Soerah al-Fatiha, de eerst soerah van de Qoer-aan.
26Dat wil zeggen als we achter een imam staan en naar hem luisteren als hij de Fatiha reciteert.
27''Geprezen zij Allah, Heer der werelden.
28De Genadevolle, de Barmhartige.
29Meester van de Dag des Oordeels.
30[/SUBAlleen U aanbidden wij en alleen U smeken wij om hulp.
[SUB]31Leidt ons op het rechte pad. Het pad der genen, aan wie Gij gunsten hebt geschonken - niet dat van hen, op wie toorn is nedergedaald, noch dat der dwalenden.

28-01-2013, 22:06
Hadith Qudsi Nummer 9

Op gezag van Aboe Hoerairah , die gezegd heeft dat de Boodschapper van Allah , zei:

''De eerste daad32 waarvoor de dienaar van Allah op de Dag der Opstanding verantwoording moet afleggen is het gebed. Als dat goed is, dan zal hij opbloeien en geslaagd zijn; en als dat gebrekkig is 33; zal hij gefaald en verloren hebben. Als er iets aan de verplichte gebeden ontbreekt, dan zegt de Heer :34 ''Kijk of Mijn dienaar nog vrijwillige gebeden heeft gedaan, die het ontbrekende in zijn verplichte gebeden kunnen aanvullen. Daarna wordt de rest van zijn daden op dezelfde manier beoordeeld.''

Dit is overgeleverd door at-Tirmidzi ( ook door Aboe Dawoed, An-Nasa'i, Ibn Maadjah en Ahmad )



_______________________
32Dat wil zeggen religieuze daad.
33D.w.z als de verrichter van het gebed in zijn verplichte gebeden tekort schiet.
34Hij zei tegen de engelen:

29-01-2013, 21:27
Hadith Qudsi Nummer 10

Op gezag van Aboe Hoerairah , die het van de Profeet (gehoord), heeft, die zei: ''Allah zegt:

''Het vasten is voor Mij en Ik geef er een beloning voor. (Een man) geeft zijn seksuele genot, zijn eten en drinken voor Mij op. Vasten is als een schild, en degene, die vast heeft twee genoegens: één genoegen als hij zijn vasten verbreekt en één genoegen als hij zijn Heer ontmoet. De verandering van adem35 uit de mond van een vastende is volgens Allah's maatstaf beter dan de geur van muskus.''

Dit is overgeleverd door Al-Boechari (ook door Moeslim, Maalik, at-Tirmidzi, An-Nasa'i en Ibn Maadjah).



______________________
35Omdat het vasten voor een slechte adem kan zorgen, geeft de Hadith de verzekering dat dit de moslim beslist niet van het vasten moet laten weerhouden.

31-01-2013, 16:40


Hadith Qudsi Nummer 11

Op gezag van Aboe Hoerairah , die zei, dat de Boodschapper van Allah zei: ''Allah zei :

''Besteed 36, O zoon van Adam en Ik zal aan jou besteden.''

Dit is overgeleverd door Al-Boechari (ook door Moeslim)



_________________

36Dat wil zeggen besteed aan liefdadigheid

02-02-2013, 00:09
Hadith Qudsi Nummer 12

Op gezag van Aboe Mas'oed al-Ansari , die zei dat de Boodschapper van Allah , zei:

Een man van degenen, die voor jullie waren, moest rekenschap afleggen. Er werd niets goeds bij hem gevonden behalve dat hij gewend was om met mensen om te gaan37 en, aangezien hij in goede doen verkeerde, gaf hij zijn bedienden het bevel om de man, die in moeilijke omstandigheden verkeerde, vrijstelling (van het betalen van zijn schulden) te verlenen. Hij 38 zei, dat Allah zei: ''Wij maken daar meer aanspraak op dan jij 39. Laat hem gaan''.

Dit is overgeleverd door Moeslim (ook door al-Boechari en An-Nasa'i)



____________________________________
37Let: zich mengde onder.
38Dat wil zeggen: de Profeet.
39Dat wil zeggen: om zo edelmoedig te zijn.

02-02-2013, 23:55
Hadith Qudsi Nummer 13

Op gezag van Adiyy ibn Hatim , die zei:

''Ik was bij de Boodschapper van Allah en er kwamen twee mannen naar hem toe: één van hen klaagde over armoede, terwijl de ander klaagde over berovingen. De Boodschapper van Allah zei: ''Wat de berovingen betreft, het zal niet lang meer duren voordat een karavaan (in staat zal zijn) om zonder bewaking uit Mekka te vertrekken. Wat de armoede betreft, het Uur40 zal niet komen voordat één van jullie met zijn liefdadigheid rond gaat, zonder iemand te vinden, die het van hem zal aannemen.
Dan41 zal één van jullie zeker voor Allah staan, en er zal geen scheiding tussen Allah en hem zijn, noch een tolk om voor hem te vertalen. Dan zal Hij tegen hem zeggen: ''Heb Ik je geen welvaart gebracht?'' En hij zal zeggen: ''Ja'' Dan zal Hij zeggen: ''Heb Ik jullie geen boodschapper gestuurd?'' En hij zal antwoorden: ''Ja.''
En hij zal naar zijn rechterkant kijken en niets anders dan het hellevuur zien en dan zal hij naar zijn linkerkant kijken en niets anders dan het hellevuur zien, dus laat ieder van jullie zichzelf tegen het hellevuur beschermen, al is het maar met een halve dadel - en als hij die niet heeft, dan met een vriendelijk woord.''

Dit is overgeleverd door Al-Boechari




________________________________
40Dat wil zeggen, de Dag des Oordeels
41Dat wil zeggen ten tijde van het Uur

Pagina's : [1] 2 3 4 5 6 7