Bekijk volle/desktop versie : Aparte of gezamenlijke rekening



20-01-2013, 19:03
Hallo dames,

Kiezen jullie voor een aparte of gezamenlijke bankrekening?
Ik krijg in mijn omgeving vooral te horen dat je best een aparte neemt... En samen, als je dat wilt, de vaste lasten betaalt als je allebei werkt.

Allemaal goed maar wat doe je dan als je bijv. iets voor het huis wilt kopen dat redelijk wat kost, moet je dan netjes de helft hiervoor op de rekening gaan zetten? Lijkt me zo raar en gewoon onaangenaam...

Wat denken jullie ervan, ik denk eigenlijk gewoon aan een gezamenlijke rekening....

20-01-2013, 19:07


Ieder zijn rekening. Vind zo'n gezamenlijke best gevaarlijk. It's that or nothing en je kunt niet op de andere partner terugvallen. Verder gewoon strikte afspraken maken wie wat betaalt.

Ik denk trouwens dat deze keuze erg afhangt van hoe spilzuchtig jullie beide zijn. Als de ene tien gaten heeft in de hand, diegene laten opdraaien voor de kosten en afzonderlijke rekening (in casu als man niet met geld om kan gaan). Als de vrouw niet met geld kan omgaan, zou ik mss nog een gezamenlijke rekening aanraden. Dan is er ten minste een zekere controle op en zal het schuldgevoel van 'rekening houden met' sommige uitgaven kunnen tegen gaan.

20-01-2013, 19:08
we hebben geen gezamenlijke rekening,,maar mijn man heeft mij bemachtigd op zijn rekening zodat ik ook een pasje heb van zijn rekening en verder heb ik mijn eigen rekening.
Maar ik gebruik zijn pasje het vaakst ,omdat ik geen vaste inkomen heb

20-01-2013, 19:49
Wij hebben ieder onze eigen rekening en een gezamenlijke spaarrekening.

20-01-2013, 19:51


Suaesposa: delen jullie dan de vaste lasten?

20-01-2013, 19:53
Ieder eigen rekening.

20-01-2013, 19:54
Nee dat niet. Hij betaald de vaste lasten en ik betaal mijn auto en alles wat daarmee te maken heeft (verzek. belasting, tank). We hebben beiden een bedrag afgesproken dat we maandelijks storten op de spaarrekening en als we grote aankopen doen dan gaat dat daar vanaf.

20-01-2013, 19:56
Een gezamenlijke rekening, hij is overigens de enige met een inkomen ik werk niet.

20-01-2013, 19:57
Ik denk dat ik mijn eigen rekening ga behouden, een gezamenlijk rekening ga openen voor de vaste lasten en evt. ook gezamenlijke spaarrekening

20-01-2013, 19:59

Citaat door zahwa:
Ik denk dat ik mijn eigen rekening ga behouden, een gezamenlijk rekening ga openen voor de vaste lasten en evt. ook gezamenlijke spaarrekening
Dit heb ik ook. Ik heb mijn eigen bankrekeningnummer en wij hebben een gezamenlijke rekening voor de vaste lasten en daarbij een spaarrekening.

20-01-2013, 20:02
AN, loopt dit goed voor jullie?
Hoe doen jullie het als je bijv. meubels wilt kopen, gaat dit dan van de spaarrekening?

bedankttt