Bekijk volle/desktop versie : Hoe heb jij... arabisch leren lezen en of schrijven.....?



15-01-2013, 23:57
Hoe heb jij het geleerd. Voor degene die niet vanuit thuis arabisch spreken of lezen.

Ik kom steeds meer mensen tegen die het niet kunnen. Ik zelf ook niet namelijk...


En probeer het nu eerst mezelf aan te leren. Ik ken al bijna het hele alfabet en hoop het inschallah over een tijdje ook te kunnen spreken. Beginnende met het darija....


En heb vroeger ook vele uren op moskee doorgebracht...Maar doordat ze alleen maar arabisch spraken had ik meer interesse in de pennetjes die mijn vriendinnetjes bij hadden. Jammer maar helaas.

16-01-2013, 00:13


Schrijf je hier in:

http://www.arabischstuderen.nl/aanmelden

En meld je aan voor de cursus "Leer Arabisch Lezen". Dan leer je foutloos Arabisch lezen binnen 7 lessen. Elke les duurt ongeveer een uur en het is geheel gratis. Je krijgt alle theorie achter het lezen van het Arabisch zodat het goed blijft hangen en je het in shaae Allaah nooit meer vergeet. Echt een aanrader. Lees deze topic door want daar reageren veel zusters die de lessen ook volgen. Dan kun je hun ervaringen lezen.

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4490468

Ik heb trouwens leren lezen en schrijven in de moskee. Elk weekend moesten wij er naartoe. Daarna heb ik er een tijd niks mee gedaan maar toen ik weer begon merkte ik eigenlijk dat ik het niet was verleerd omdat ik er jong genoeg mee was begonnen. Ik begon weer te lezen en beetje voor beetje kwam het goed.. Ik luisterde ook heel veel naar lezingen zodat ik mijn woordenschat kon uitbreiden.

Ik volg nu les via bovenstaande organisatie (Arabisch Studeren) en dat bevalt me heel goed. Ze bieden verschillende cursussen aan van beginners tot gevorderden, wal-Hamdu li-Allaah.

16-01-2013, 00:16
Oh ja en ik denk dat je beter meteen Foshah kunt leren want aan Darijah heb je niet zoveel. Ik ben zelf Arabisch en met Darijah opgegroeid maar heb toch wel veel moeite moeten doen om Foshah te kunnen begrijpen...

Uiteindelijk kun je je overal verstaanbaar maken met Foshah maar niet altijd met Darijah en de Qor´aan en Ahaadeeth zijn in Foshah en bijna alle Arabische boeken ook... Ik raad je Foshah aan...

16-01-2013, 00:22
de moskee, zoals vele anderen, de dagen dat ik gespijbeld heb zijn ontelbaar, ik was altijd bang voor de boze meester met zijn stok die hij graag en vaak genoeg gebruikte, achteraf wel jammer natuurlijk, maar Alhamdoelilah dat ik daardoor toch de basis had en het makkelijker was om er verder mee te gaan,

16-01-2013, 00:27


Ik heb het lezen geleerd dmv een boekje.. binnen een week ofzo. Stampen en stampen

Het is een paars boekje, heet inleiding Arabisch schrift dacht ik...

16-01-2013, 01:00
In de moskee elk weekend voor jarenlang en ook thuis. Destijds had ik er een hekel aan om '6 dagen' per week school te hebben, maar nu zeg ik echt elhamdolilah en ben ik dankbaarrrrrrr dat ik arabisch heb mogen leren spreken, lezen en schrijven.
Mijn moeder schrijft altijd de boodschappenlijstje in het arabisch op. Scheelt n hoop belminuten voor wanneer je in de winkel staat en je het niet zou kunnen lezen

Ik vind het ook jammer om te horen dat velen het niet kunnen, hoe leest men de koran vraag ik me dan af?

Het is goed dat je het nu oppakt TS! Insha'allah zal het je gemakkelijk afgaan, succes.

16-01-2013, 20:00

Citaat door Sabrun_Jameel:
Schrijf je hier in:

http://www.arabischstuderen.nl/aanmelden

En meld je aan voor de cursus "Leer Arabisch Lezen". Dan leer je foutloos Arabisch lezen binnen 7 lessen. Elke les duurt ongeveer een uur en het is geheel gratis. Je krijgt alle theorie achter het lezen van het Arabisch zodat het goed blijft hangen en je het in shaae Allaah nooit meer vergeet. Echt een aanrader. Lees deze topic door want daar reageren veel zusters die de lessen ook volgen. Dan kun je hun ervaringen lezen.

http://forums.marokko.nl/showthread.php?t=4490468

Ik heb trouwens leren lezen en schrijven in de moskee. Elk weekend moesten wij er naartoe. Daarna heb ik er een tijd niks mee gedaan maar toen ik weer begon merkte ik eigenlijk dat ik het niet was verleerd omdat ik er jong genoeg mee was begonnen. Ik begon weer te lezen en beetje voor beetje kwam het goed.. Ik luisterde ook heel veel naar lezingen zodat ik mijn woordenschat kon uitbreiden.

Ik volg nu les via bovenstaande organisatie (Arabisch Studeren) en dat bevalt me heel goed. Ze bieden verschillende cursussen aan van beginners tot gevorderden, wal-Hamdu li-Allaah.
Ik had een beetje op de site gekeken. Maar zag ook dat het dan via een soort chat gaat of heb ik het nu verkeerd. Echt goed van je dat je het weer oppakt.

Ik wil graag stage gaan lopen in Marokko dus denk dat ik dan aan het darija eerst meer heb om te kunnen communiceren. Want wil graag met wees en straatkinderen gaan werken. Het fosha wil ik zeker weten ook leren zodat ik inschallah in de toekomst de koran kan gaan lezen. Nu lees ik hem vanuit de Nederlandse koran...

16-01-2013, 20:01

Citaat door oemlidlbrood:
de moskee, zoals vele anderen, de dagen dat ik gespijbeld heb zijn ontelbaar, ik was altijd bang voor de boze meester met zijn stok die hij graag en vaak genoeg gebruikte, achteraf wel jammer natuurlijk, maar Alhamdoelilah dat ik daardoor toch de basis had en het makkelijker was om er verder mee te gaan,
Ik herken dit wel ja. Ik heb ook vele uren in de moskee doorgebracht maar omdat ik geen enkel woord arabisch sprak begreep ik er niet veel van. Ik kan wel kleine woordjes een beetje lezen maar wil het nu weer gaan oppakken. Heb mijn man ook gevraagd of hij alleen maar arabisch tegen me wil praten zodat ik het zo een beetje kan oppikken.

16-01-2013, 20:12
Vroeger les gehad maar niet veel.Ik heb het wel via t.v leren begrijpen(het echte klassieke arabisch) maar het lezen en schrijven is moeilijker..

16-01-2013, 20:18
Vroeger een paar jaar op moskee gezeten. En op straat in Tanger.

16-01-2013, 20:30
Ik heb leren lezen en schrijven doordat ik op vele 'Marokkaanse' scholen heb gezeten en tijdens de moskee lessen vroeger. Verder kreeg ik toen ook veel hulp thuis van mijn vader. En doordat ik nu ook veel naar Arabische zenders kijk heb ik beter leren praten, thuis praat ik ook wel eens met mijn ouders Arabisch. Ik heb zelfs verschillende dialecten geleerd zoals onder andere Egyptische en Libanees. Verder denk ik ook dat als je de Koran kunt lezen je het sneller onder de knie krijgt.

16-01-2013, 20:31
Heb het trouwens over fos7a en niet darija dat leer je gewoon thuis.

16-01-2013, 20:32


Ik leer het nu via Arabisch Studeren. Ik kan alhamdoelilah al een beetje lezen!

16-01-2013, 20:35
Is die site handig? Lijkt mij lastig via chat? -gevorderden.

16-01-2013, 20:39
Moskee was 4 jaar toen k ging totdat ik 12 jaar was
En met behulp van tv het ander Arabisch

Wij praten zelf berbers thuis m'n ouders spreken beide Arabisch