Bekijk volle/desktop versie : Vrouwen en de Sharia



Pagina's : [1] 2 3 4 5

01-01-2005, 21:33
Vrouwen en de Sharia

Volgens een mensenrechtenrapport over Pakistan zitten er 1800
vrouwen in de gevangenis, ruim 80% daarvan zit daar voor zogenoemde "Huddud" vergrijpen.

Huddud maakt deel uit van de Islamitische wetgeving inzake straffen voor
vergrijpen als illegale sex en sex buiten het huwelijk. Er zitten maar weinig
mannen vast voor dit soort vergrijpen wat automatisch de volgende vraag te berde brengt,.... met wie hebben deze vrouwen dan sex gehad?

Eenvolgende probleem inzake sexuele overtredingen is het volgende. Indien
een vrouw slachtoffer wordt van een verkrachting kan zij zich vrijwel nooit wenden tot een rechtbank om haar verkrachter te laten berechten.

Waarom niet? Dit omdat de Islam verkrachting (zina) wel veroordeeld maar de
klassieke geschriften maken een gang naar de rechtbank praktisch onmogelijk.
Er moeten namelijk 4 getuigen zijn --vaak ook nog allen van het mannelijk geslacht-- En in de meeste gevallen lukt dit dus niet.

Daarbij komt ook nog eens dat wanneer een vrouw voor een rechtbank de getuigen niet kan produceren of haar zaak op een andere manier kan bewijzen zij veroordeeld wordt tot 80 zweepslagen.

Zainah Anwar van de Maleisische beweging "Zusters in Islam" bevestigd dit;

"Onder de Huddud wet moet je vier mannelijke ooggetuigen kunnen produceren
om te bewijzen dat er gedwongen geslachtsgemeenschap heeft plaatsgevonden.
Dit is onmogelijk."

Indien er inderdaad vier getuigen zouden zijn dan zouden die ook medeplichtig zijn.

Gerechtigheid en Gelijkheid

Ziba Mir Hosseini, schrijfster van "Islam en Geslacht" zegt;

"Er is op dit moment geen land op aarde welke de Sharia heeft
ingevoerd en tegelijkertijd de rechten van de vrouw respecteert."

01-01-2005, 21:36


Welke landen hebben eigenlijk de Sharia ingevoerd.

01-01-2005, 21:41

Citaat door Deliana:
Welke landen hebben eigenlijk de Sharia ingevoerd.
Dit stuk handelde over bepaalde provincies in Pakistan. Maar ook Nigeria en SA komen vaak in het nieuws.

maar in veel landen waar de Islam de bepalende religie is en waar hij niet officieel is ingesteld stoelt de wetgeving wel grotendeels op de sharia.

Ik zou het wel eens kunnen uitzoeken, in hoeveel landen hij daadwerkelijk officieel is ingevoerd.

01-01-2005, 21:45

Citaat door wrattenzwijn:
Dit stuk handelde over bepaalde provincies in Pakistan. Maar ook Nigeria en SA komen vaak in het nieuws.

maar in veel landen waar de Islam de bepalende religie is en waar hij niet officieel is ingesteld stoelt de wetgeving wel grotendeels op de sharia.

Ik zou het wel eens kunnen uitzoeken, in hoeveel landen hij daadwerkelijk officieel is ingevoerd.
Ik heb het al gevonden.

Landen waar de sharia toegepast wordt
De meeste landen in het Midden Oosten en Noord-Afrika kennen een duaal rechtssysteem met religieuze en seculiere rechtbanken. De religieuze rechtbanken handelen voornamelijk familie- en erfrechtzaken af. De hadd-misdrijven zijn of niet strafbaar of er gelden andere straffen voor.

Alleen Iran en Saoedi-Arabië hebben religieuze rechtbanken voor alle zaken. In deze landen worden de hadd-straffen opgelegd voor de bijbehorende misdrijven.

De sharia wordt behalve in het Midden Oosten en Noord Afrika ook toegepast in Sudan en in Afghanistan en enkele provincies in het noorden van Nigeria. Indonesië is bezig haar wetgeving te herschrijven naar Sharia-maatstaven en in een noordelijke provincie van Pakistan is de sharia al een feit. Sommige andere vooral Arabisch-islamitische landen kennen soortgelijke evoluties.

In de dagelijkse praktijk worden in sommige landen (waaronder in Nigeria en in Afghanistan onder het Taliban-regime) wel de zware hadd-straffen van de sharia opgelegd, maar niet de bijbehorende zware eisen voor het bewijzen van schuld. Zo geldt in sommige rechtbanken zwangerschap zonder getrouwd te zijn als bewijs van schuld voor overspel of ontucht en is de eis van vier getuigen hiermee niet meer nodig.

01-01-2005, 21:47



Citaat door Deliana:
Ik heb het al gevonden.

Landen waar de sharia toegepast wordt
De meeste landen in het Midden Oosten en Noord-Afrika kennen een duaal rechtssysteem met religieuze en seculiere rechtbanken. De religieuze rechtbanken handelen voornamelijk familie- en erfrechtzaken af. De hadd-misdrijven zijn of niet strafbaar of er gelden andere straffen voor.

Alleen Iran en Saoedi-Arabië hebben religieuze rechtbanken voor alle zaken. In deze landen worden de hadd-straffen opgelegd voor de bijbehorende misdrijven.

De sharia wordt behalve in het Midden Oosten en Noord Afrika ook toegepast in Sudan en in Afghanistan en enkele provincies in het noorden van Nigeria. Indonesië is bezig haar wetgeving te herschrijven naar Sharia-maatstaven en in een noordelijke provincie van Pakistan is de sharia al een feit. Sommige andere vooral Arabisch-islamitische landen kennen soortgelijke evoluties.

In de dagelijkse praktijk worden in sommige landen (waaronder in Nigeria en in Afghanistan onder het Taliban-regime) wel de zware hadd-straffen van de sharia opgelegd, maar niet de bijbehorende zware eisen voor het bewijzen van schuld. Zo geldt in sommige rechtbanken zwangerschap zonder getrouwd te zijn als bewijs van schuld voor overspel of ontucht en is de eis van vier getuigen hiermee niet meer nodig.
Ja ik zie het,.. dank je wel voor je bijdrage

01-01-2005, 21:58
Traditionele’, islamitische wetgeving, vooral die van de sharia, wint in veel landen terrein. Amnesty neemt geen standpunt in over het invoeren ervan als zodanig. Voorwaarde is dat ze in overeenstemming is met internationale beginselen van mensenrechten. En daaraan schort het in Noord-Nigeria op veel punten. De sharia-wetgeving leidt in de praktijk tot oneerlijke processen, wrede straffen en discriminatie/willekeur tegen vrouwen en mannen uit lagere sociale klassen.
http://www.amnesty.nl/acties/sharia.shtml

01-01-2005, 22:07

Citaat:
Waarom niet? Dit omdat de Islam verkrachting (zina) wel veroordeeld maar de
klassieke geschriften maken een gang naar de rechtbank praktisch onmogelijk.
Er moeten namelijk 4 getuigen zijn --vaak ook nog allen van het mannelijk geslacht-- En in de meeste gevallen lukt dit dus niet.

Daarbij komt ook nog eens dat wanneer een vrouw voor een rechtbank de getuigen niet kan produceren of haar zaak op een andere manier kan bewijzen zij veroordeeld wordt tot 80 zweepslagen.
Je zult in zulke gebieden maar vrouw zijn, vreselijk. Onmenselijk .........

01-01-2005, 22:35

Citaat door Tim76:
Je zult in zulke gebieden maar vrouw zijn, vreselijk. Onmenselijk .........
Wat mij aangreep is het feit dat die dame van Sisters in Islam verteld dat overal waar de sharia is ingevoerd de positie van de vrouw de dupe ervan is.

01-01-2005, 23:11

Citaat door wrattenzwijn:
Wat mij aangreep is het feit dat die dame van Sisters in Islam verteld dat overal waar de sharia is ingevoerd de positie van de vrouw de dupe ervan is.
Zeg maar gerust, dat de vrouw mens onwaardig wordt behandeld.

01-01-2005, 23:26
Hahahahaahah,mens waar maake je je toch druk om!!!
Denk liever aan de nood in Azie daar kun je teminste nog wat voor doen!!!!!!
Inpaalt van die klets berichten plaatsen wat wil je er aan veranderen,pffff steeds dat gezeik!!!!!

01-01-2005, 23:39

Citaat door Deliana:
Ik heb het al gevonden.

Landen waar de sharia toegepast wordt
De meeste landen in het Midden Oosten en Noord-Afrika kennen een duaal rechtssysteem met religieuze en seculiere rechtbanken. De religieuze rechtbanken handelen voornamelijk familie- en erfrechtzaken af. De hadd-misdrijven zijn of niet strafbaar of er gelden andere straffen voor.

Alleen Iran en Saoedi-Arabië hebben religieuze rechtbanken voor alle zaken. In deze landen worden de hadd-straffen opgelegd voor de bijbehorende misdrijven.

De sharia wordt behalve in het Midden Oosten en Noord Afrika ook toegepast in Sudan en in Afghanistan en enkele provincies in het noorden van Nigeria. Indonesië is bezig haar wetgeving te herschrijven naar Sharia-maatstaven en in een noordelijke provincie van Pakistan is de sharia al een feit. Sommige andere vooral Arabisch-islamitische landen kennen soortgelijke evoluties.

In de dagelijkse praktijk worden in sommige landen (waaronder in Nigeria en in Afghanistan onder het Taliban-regime) wel de zware hadd-straffen van de sharia opgelegd, maar niet de bijbehorende zware eisen voor het bewijzen van schuld. Zo geldt in sommige rechtbanken zwangerschap zonder getrouwd te zijn als bewijs van schuld voor overspel of ontucht en is de eis van vier getuigen hiermee niet meer nodig.
In Indonesie is inderdaad een beweiging richting Sh'aria wetgeving bezig. Dit is wat mioj betreft zeer verontrustend, mede als je bedenkt dat vrouwenbesnijdenis in dit land met bijna 20% van de wereldmoslimpopulatie wijdverbreid is en vanuit religieuze hoek wordt gerechtvaardigd en soms zelfs gestimuleerd. Uuit een representatief onderzoek onder meer dan 8000 Indonesische vrouwen, uitgevoerd door een Australische krant, bleek dat meer dan 90% van de bevraagde vrouwen besneden was. Ook werd duidelijk dat dit vanuit religieuze hoek werd gedoogd/gestimuleerd.
Dit is alarmerend lijkt mij. Als je bedenkt dat Allah's schepsels volmaakt geschapen zijn, dan is het toch erg vreemd dat vanuit religie vrouwenmutilatie wordt gepropageerd. Schandalig.

gegroet

02-01-2005, 00:19

Citaat door Bashir:
In Indonesie is inderdaad een beweiging richting Sh'aria wetgeving bezig. Dit is wat mioj betreft zeer verontrustend, mede als je bedenkt dat vrouwenbesnijdenis in dit land met bijna 20% van de wereldmoslimpopulatie wijdverbreid is en vanuit religieuze hoek wordt gerechtvaardigd en soms zelfs gestimuleerd. Uuit een representatief onderzoek onder meer dan 8000 Indonesische vrouwen, uitgevoerd door een Australische krant, bleek dat meer dan 90% van de bevraagde vrouwen besneden was. Ook werd duidelijk dat dit vanuit religieuze hoek werd gedoogd/gestimuleerd.
Dit is alarmerend lijkt mij. Als je bedenkt dat Allah's schepsels volmaakt geschapen zijn, dan is het toch erg vreemd dat vanuit religie vrouwenmutilatie wordt gepropageerd. Schandalig.

gegroet
Ik hoop dat in Nederland net zo weinig moslims voorstander zijn van (invoering van) de sharia als Nederlanders die voorstander zijn van (gedogen van) pedofilie.

Ik kan me aardig goed vinden in onze rechtsstaat zoals die nu is. En de scheiding tussen kerk en staat: houden zo.

02-01-2005, 14:50



Citaat door Sol y Luna:
Ik hoop dat in Nederland net zo weinig moslims voorstander zijn van (invoering van) de sharia als Nederlanders die voorstander zijn van (gedogen van) pedofilie.

Ik kan me aardig goed vinden in onze rechtsstaat zoals die nu is. En de scheiding tussen kerk en staat: houden zo.
Het lijkt mij dat de sharia zowel voor de man als voor de vrouw onvoordelig uitpakt,.. ik vraag me dan ook af waarom moslims het toch graag willen.

04-01-2005, 01:58
Ik heb een topic geplaatst over pedofilie, prostitutie, travestie en bestialiteit in Marokko. Dat schijnt daar, door de strenge seksuele moraal, veel voor te komen.
Bron

04-01-2005, 03:46
Wie de Sharia verwerpt is geen Moslim.

Pagina's : [1] 2 3 4 5