Bekijk volle/desktop versie : Vraag over Ibadi Islam



Pagina's : [1] 2

10-01-2013, 18:30
Salam

Wie kan daar iets over zeggen, met name wat de kijk van Sunnis op die stroming is. Ik ben er de laatste tijd veel over aan het lezen en hun ideeen heeft veel indruk op me gemaakt. Hun kijk op het recht en het individu, maar ook op de plek van de heerser en de politiek. Wat ik begrepen heb is dat het Ibadi Islam veel werd beleden door onze voorouders in Noord-Afrika. Tegenwoordig heb je nog kleine groepen in Algerije en in Tunesie, maar de belangrijkste is te vinden in Oman, waar de meeste mensen nog Ibadi zijn. Graag hoor ik wat jullie van deze stroming vinden.

11-01-2013, 21:26


ibadi salafi sunni tablighi
batata zammita
i
WA MUSLIM a3ibadallah wij zijn muslimeeen niet meer en niet minder

11-01-2013, 22:33

Citaat door Taubah4ever:
ibadi salafi sunni tablighi
batata zammita
i
WA MUSLIM a3ibadallah wij zijn muslimeeen niet meer en niet minder
domme mensen hoeven niet te reageren, een normale en inhoudelijke reactie zoek ik

11-01-2013, 23:33
Ibadhiyeen zijn Khawaridj, ik zou dus oppassen. Dit is de staatsreligie van Oman inderdaad, en zij hebben enige invloed in Algerije, Tunesië en Libië. Dit is trouwens ook één van de verbazingwekkende zaken, de Salafies waarschuwen constant voor de Khawaridj, en plaatsen dit etiket op hun eigen broeders die hier heel ver van staan. Maar de werkelijke Khawaridj zoals de Ibadhiyeen van Oman, daar hoor je ze dus nooit voor waarschuwen.. Vreemd.

11-01-2013, 23:59


Een van hun grootste dwalingen is bijvoorbeeld dat wij Allah niet zullen zien in het hiernamaals volgens hun.

12-01-2013, 00:01
Hoe kunnen mensen geinteresseerd zijn, in een sekte met zulke grote Aaqeedah fouten: Qoran is magloeq bijv...

12-01-2013, 18:23

Citaat door Shaakir:
Ibadhiyeen zijn Khawaridj, ik zou dus oppassen. Dit is de staatsreligie van Oman inderdaad, en zij hebben enige invloed in Algerije, Tunesië en Libië. Dit is trouwens ook één van de verbazingwekkende zaken, de Salafies waarschuwen constant voor de Khawaridj, en plaatsen dit etiket op hun eigen broeders die hier heel ver van staan. Maar de werkelijke Khawaridj zoals de Ibadhiyeen van Oman, daar hoor je ze dus nooit voor waarschuwen.. Vreemd.
Kun je specifieker zijn, wat maakt hun ideologie 'slecht'. Dat het Khawarij zijn, dat klopt, maar zij ontkennen dat zelf. Oftewel, zij nemen afstand van de daden van de vroege Khawarij. Een aantal dingen die ik begrepen hep, misschien kanje beamen. Ten eerste, hun rituelen lijken sterk op die van ons Sunnis. Oftewel hun manier van bidden, en dat soort zaken. Ook hun collectie van getrouwe hadiths lijkt erg op de onze (anders dan de Shiieten). Ten tweede, zij houden er geen extreme kijk op de Rashidun. Zij beschouwen sidna Ubu Bakr en sidna Umar als rashidun, terwijl ze zelf geloven dat sidna Uthman en sidna Ali bepaalde fouten hebben gemaakt tijdens hun heerschappij.

Wat je zegt klopt, zij geloven dat wij Allah niet zullen zien, maar ook hier geldt dat ik mij kan vinden in hun argumenten. Een belangrijke verschil met de Sunnis, is dat zij ook zeggen dat de Koran door Allah gemaakt is. Anders dan wat Sunnis geloven, dat het altijd met Allah geweest is. Vooral dit laatste is een punt war ik me erg in kan vinden en waarschijnlijk is dit het belangrijkste punt waar de twee stroniingen in verschillen.

Kun jij specifiek wat zeggen over de kijk van belangrijke Sunni geleerden, en wat zij zeggen over de Ibadi. Shoekran

12-01-2013, 18:27

Citaat door Monsieur100:
Hoe kunnen mensen geinteresseerd zijn, in een sekte met zulke grote Aaqeedah fouten: Qoran is magloeq bijv...
dit is simpel denken, wat zij beweren wordt en werd door miljoenen mensen als waar aangenomen. Net als de Sunnies zijn ook de Ibado tot bepaalde conclusies gekomen en ook zij denken dat ze de juiste waarheid halen uit de Koran en de Hadith. Wat is zo extreem aan geloven dat de Koran geschapen is? kun daar op ingaan

12-01-2013, 18:28

Citaat door Shaakir:
Ibadhiyeen zijn Khawaridj, ik zou dus oppassen. Dit is de staatsreligie van Oman inderdaad, en zij hebben enige invloed in Algerije, Tunesië en Libië. Dit is trouwens ook één van de verbazingwekkende zaken, de Salafies waarschuwen constant voor de Khawaridj, en plaatsen dit etiket op hun eigen broeders die hier heel ver van staan. Maar de werkelijke Khawaridj zoals de Ibadhiyeen van Oman, daar hoor je ze dus nooit voor waarschuwen.. Vreemd.
Ze schijnen alleen nog voort te komen op het eiland djerba in tounes maar ik heb nog nooit iemand daar over ze horen praten ze schijnen de old school khawarij te zijn .

12-01-2013, 18:33

Citaat door moeilijk..:
dit is simpel denken, wat zij beweren wordt en werd door miljoenen mensen als waar aangenomen. Net als de Sunnies zijn ook de Ibado tot bepaalde conclusies gekomen en ook zij denken dat ze de juiste waarheid halen uit de Koran en de Hadith. Wat is zo extreem aan geloven dat de Koran geschapen is? kun daar op ingaan
onzin-retorica, op een gegeven momne twas de enige die nog Hardop zei dat de qoran niet magloeq was maar 1 persoon....1 persoon. Maar el haq is duidelijk, ook wat betreft de status van qoran. Wat betreft je vraag over qoran die magloeq is, dit heeft een aantal verre gaande consequenties waar ik nu geen tijd voor heb om op in te gaan. Maar weet dat je nu mu3tazillah aaqeedah aan het volgen bent

12-01-2013, 18:33
de belangrijkste Ibadi hadith verzameler, Jabir ibn Zaid, wordt ook door Sunnis als zeer betrouwbaar beschouwen, dat zegt ook iets over de overeenkomsten

12-01-2013, 18:38

Citaat door Monsieur100:
onzin-retorica, op een gegeven momne twas de enige die nog Hardop zei dat de qoran niet magloeq was maar 1 persoon....1 persoon. Maar el haq is duidelijk, ook wat betreft de status van qoran. Wat betreft je vraag over qoran die magloeq is, dit heeft een aantal verre gaande consequenties waar ik nu geen tijd voor heb om op in te gaan. Maar weet dat je nu mu3tazillah aaqeedah aan het volgen bent
die mutazilah zijn een ander verhaal en die gaan te ver. Het geloof dat de Koran altijd heeft bestaan dat is door mensen als jij en ik bepaald (door hele geleerde mensen dat wel). Maar dan nog, het wordt nrgens in de Koran gezegd en het lijkt mij ook onlogisch. Ik blijf hierop ingaan omdat het hele grote gevolgen heeft, het is niet zomaar zeggen dat je bijv. wodoe op een bepaalde manier moet doen. Het is iets wat hele grote gevolgen heeft voor het geloof. Daarom ging ik erop in

12-01-2013, 18:41


Asalaamu 'alaykum,

De 'Ibadiyyah worden onderverdeeld in drie groepen volgens Shaykh Muhammad bin 'Abd al-Kareem Shahrastanee rahimahullaah, zie:

http://issuu.com/bilal81/docs/kitab_al-mihal_wa_l-nihal_shahrastani_eng/54?mode=window&viewMode=singlePage

Wa salaam

12-01-2013, 18:41

Citaat door abu3uqba:
Ze schijnen alleen nog voort te komen op het eiland djerba in tounes maar ik heb nog nooit iemand daar over ze horen praten ze schijnen de old school khawarij te zijn .
in Algerije heb je ernog zon 500.000

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mozabieten

12-01-2013, 18:42

Citaat door moeilijk..:
Kun je specifieker zijn, wat maakt hun ideologie 'slecht'. Dat het Khawarij zijn, dat klopt, maar zij ontkennen dat zelf. Oftewel, zij nemen afstand van de daden van de vroege Khawarij. Een aantal dingen die ik begrepen hep, misschien kanje beamen. Ten eerste, hun rituelen lijken sterk op die van ons Sunnis. Oftewel hun manier van bidden, en dat soort zaken. Ook hun collectie van getrouwe hadiths lijkt erg op de onze (anders dan de Shiieten). Ten tweede, zij houden er geen extreme kijk op de Rashidun. Zij beschouwen sidna Ubu Bakr en sidna Umar als rashidun, terwijl ze zelf geloven dat sidna Uthman en sidna Ali bepaalde fouten hebben gemaakt tijdens hun heerschappij.

Wat je zegt klopt, zij geloven dat wij Allah niet zullen zien, maar ook hier geldt dat ik mij kan vinden in hun argumenten. Een belangrijke verschil met de Sunnis, is dat zij ook zeggen dat de Koran door Allah gemaakt is. Anders dan wat Sunnis geloven, dat het altijd met Allah geweest is. Vooral dit laatste is een punt war ik me erg in kan vinden en waarschijnlijk is dit het belangrijkste punt waar de twee stroniingen in verschillen.

Kun jij specifiek wat zeggen over de kijk van belangrijke Sunni geleerden, en wat zij zeggen over de Ibadi. Shoekran
Ik ben geen Ibadhi expert, ik weet dat het Khwaridj zijn, Waleed Basyouni heeft het één en ander over hun dwalingen duidelijk gemaakt in zijn serie History of sects. Zoals ik al zei, het horen de Salafies te zijn die hun dwalingen duidelijk moeten maken op hun sites en artikelen, aangezien zij altijd bezig zijn met dwalende groepen. Maar met dwalende groepen bedoelen ze natuurlijk hun eigen broeders. Ik hou me niet zoveel bezig met deze weerleggingen.

Kijk bijvoorbeeld naar de Nusairiya, nooit hebben we de Salafies over hun dwalingen zien praten om ons ervoor te waarschuwen. Nu we zien wat ze de Moslims in Syrië aandoen beginnen we pas te ontdekken wie de Nusairya zijn. Het wordt tijd dat de Salafies zich dus bezig houden met de echte dwalende groepen. Want dat is nu het probleem.

Pagina's : [1] 2