2- Hij haalt 'Adnan 'Aroer aan als een ''Shaykh'' bij wie hij heeft gestudeerd.
Deze Adnaan Aroer is een Hizbie (persoon met partijgeest/sektevorming) waarover vele geleerden hebben gesproken. Zie:
Shaykh 'Abdul Muhsin al 'Abbaad over 'Adnan 'Aroer http://www.youtube.com/watch?v=cfqaM86dsS4&
Shaykh Saalih Fawzaan adviseert om 'Adnan 'Aroer te boycotten
http://www.youtube.com/watch?v=mHwpzBiFIdE
Shaykh Ahmed an-Nadjmi over 'Adnan 'Aroer
http://www.youtube.com/watch?v=LCDM44sl8LU&
Shaykh al 'Oethaymeen over 'Adnan 'Aroer
http://www.youtube.com/watch?v=rmx-gMPemrM&
Uitspraken van de Grote Geleerden over 'Adnan 'Aroer
http://www.4shared.com/document/hOZfCMhL/De_grote_geleerden_over_Adnaan.html
Shaykh Rabee' Ibn Haadee al-Madkhalie over 'Adnan 'Aroer
http://sincerehearts.nl/boeken/pdf/kennisnemen.pdf
Verder staan er Arabisch geschreven prijzingen (Tazkiyaat) voor Suhayb Sallaam afkomstig van wie? Zijn vader Ahmed Sallaam en de eerder genoemde Fawaz Jneid. Wat kan je verwachten van iemand die gestudeerd heeft bij zulke personen, en die hen verdedigd en met hen samenwerkt en die door hen ook geprezen wordt? Het is een hecht kliekje mensen dat elkaar verdedigd en prijst, en zo vele jongeren in Nederland heeft misleid. Laat je ook niet misleiden door de vele sadaqah-marathons, benefiets, en geld-inzamelingsacties die vaak door deze mensen en hun aanhangers worden gehouden, want dit geld wordt niet gebruikt op een goede manier, maar ter verspreiding van hun dwalingen en persoonlijk gewin en zij eten de bezittingen van de moslims in valsheid.
Sheikh-ul-Islaam Ibn Taymiyyah heeft gezegd: "Het is daarom noodzakelijk dat er voor dat soort Bid`ah wordt gewaarschuwd, zelfs wanneer dat betekent dat zij (de innoveerders) opgenoemd worden en (persoonlijk) worden vermeld." (Madjmoe’al-Fatawa 28/233)
En tot slot, zie het volgende advies:
Vragensessie met de geleerden over de situatie in Nederland
http://www.4shared.com/document/TDETiDbq/Vragensessies_over_Manhadjprob.html
Ik heb voor mijn uitspraken verwezen naar bronnen en men kan die lezen en de woorden van de geleerden zelf beluisteren. En het zijn geen leugens of roddels, maar het is noodzakelijk advies aan de Oemmah. En de Religie en de Waarheid is ons meer geliefd dan personen. En als iemand vindt dat ik ergens een fout maak, dan wordt ik hier graag op gewezen op een nette manier en met bewijzen. Aan algemene uitspraken zoals 'roddel niet' hebben we niet veel.
Ibn al-Moebaarak zei: "Al-Mi'allaa ibn Hilaal is goed behalve als het over hadieth gaat, dan liegt hij." Dus iemand van de Soefies zei: "O Aboe 'Abdir-Rahmaan! Ben je aan het roddelen?" Waarop hij zei: " Wees stil! Als we dit niet duidelijk maken, hoe zal de waarheid dan worden onderscheidt van de valsheid." ''[Al-Kifaaiyah fie 'Ilmir-Riwaaiyah van al Chatieb al-Baghdaadie (92) en Sharh 'Ilal at-Tirmidhie van Ibn Redjeb (1/350)]
Abdullaah ibn al Imaam Ahmad zei, 'Abu Turaab an Nakhshabee kwam naar mijn vader die begon te zeggen, 'die en die is Da'ief (zwak), en die en die is thiqah (betrouwbaar)'. Dus Abu Turaab zei, 'O Shaykh, spreek geen kwaad over de 'Ulama (geleerden)' Dus mijn vader draaide zich naar hem en zei: 'Wee jou, dit is Nasiehah (advies), dit is geen kwaadspreken.' (Al Kifaayah, 92)
Past dus op, beste broeders en zusters en weet waar je je kennis haalt, en bescherm jouw Religie. Zoals de Taabi'ie (persoon uit de generatie na de Sahaaba) Muhammad Ibn Siereen (rahimahoellaah) adviseerde in zijn bekende woorden:
إن هذا العلم دين فانظروا عمن تأخذوا دينكم
''Deze Kennis is van de Religie, kijk dus uit waar jij je religie vandaan haalt.'' (Moeslim)
(xVoetnoot 1) Het kan zijn dat een van genoemde personen heden eind 2012 minder of helemaal niet meer wordt uitgenodigd bij een van deze stichtingen. Maar dat verandert niks aan het feit dat deze stichtingen hun Da’wah van begins af aan op hen gebouwd hebben en dat hun methodologie hetzelfde is. Als er namelijk door hen afstand is genomen van een van de genoemde personen zoals Stichting as-Soennah (al-yaqeen) uit Den Haag afstand heeft genomen van Fawaz Jneid, dan is het duidelijk dat het wereldse conflicten zijn waarom zij uit elkaar zijn gegaan. En niet omdat zij inhoudelijk verschillen van methodologie in de Religie. Aangezien zij jaren lang Fawaz promootten en verdedigden tegen de kritiek op hem die van Ahloe-Soennah wal-Djamaa’ah afkomstig was, en zij tevreden waren met Fawaz totdat hij volgens hen te dominant werd en afspraken niet nakwam etc. Want als het zijn dwalingen zijn in de Religie waarom zij afstand nemen van Fawaz, waar zijn dan hun weerleggingen op hem waarin zij berouw tonen van hun samenwerking met hem en waarin zij inhoudelijk aangeven wat zijn dwalingen zijn? Verder is het oordeel hetzelfde over elke stichting waarbij de genoemde innoveerders in deze tekst betrokken zijn, of de stichting nou SMJ of IVOE of een andere benaming heeft. Want hetgeen telt zijn de werkelijkheden, en niet de benamingen.
Wa Allaahu a3lem.
Ibrahim Ibn Mohammed