Bekijk volle/desktop versie : lieve lieve dames die kunnen bakken



01-01-2013, 13:35
Ik heb echt even jullie hulp nodig!
Als verassing dat mijn ouders vandaag naar marokko gaan wil ik graag
msemen maken, gewoon de standaard, geen mini's.
Maaaaar kan dat ook met zelfrijzend bakmeel?

HEEFT IEMAND RECEPT VOOR ME?

01-01-2013, 16:23


Msemen
Benodigdheden:

500 gram meel
water
zout
olie
smiedh (fijne griesmeel)

Bereidingswijze:

Meng meel en zout. Dan voeg je met 1 hand lauw water toe en met 1 hand meng je het geheel. De hoeveelheid water kan je bij msemen niet echt aangeven. Het deeg moet gewoon goed soepel zijn en mag totaal niet plakkering zijn. Heb je teveel water gebruikt....dan voeg je beetje bij beetje wat meel toe tot het deeg wat steviger wordt. Maak een dikke strook van je deeg.

Zet een kommetje met olie klaar. Maak je handen nat met wat olie en haal bolletjes uit je deeg ter grootte van een tennisbal. Zet je bolletjes op een met olie besmeerde bord. Ga zo door tot je deeg op is. Bedek je bord met een pedaalemmerzakje...
Nu maak je aanrecht goed droog dan besmeer je m met een beetje olie. Pak 1 bolletje deeg en maak die d.m.v. je hand heel dun, dat je het aanrecht bijna kan zien. Dan besprenkel je wat olie op de grote ronde msemen. Strooi ook wat smiedh eroverheen. Dan vouw je de bovenkant tot de helft...en de onderkant over het net gevouwen lap.) besmeer weer met olie en smiedh..dan vouw je de rechter en linker flap naar het midden je krijgt dus een vierkant.

Dan zet je pizzapan / grillplaat klaar door m op middelmatig / hoog vuur te zetten...niet te hoog maar ook niet te laag. Dan pak je vierkant en drukt die aan tot hij overal gelijk mooi vierkant is. Pak je msemen voorzichtig en zet deze op je warme plaat (die overigens wel met olie moet worden besprenkeld Ook als de msemen aan het bakken is mag je er wat olie op besprenkelen Bak m mooi bruin aan beide kanten door ongeveer 4 a5 keer te keren. 1 minuut voor je msemen eruit haalt heb je alvast de volgende msemen groter gemaakt om te bakken. Waarschuwing! Ga niet alle msemen groot maken en dan alles in 1 keer bakken...dat wordt 1 grote rek bende.

Het kan zijn na het bakken dat ze wat hard aanvoelen….Ze worden vanzelf zacht

Succes!

01-01-2013, 16:27
Het kan ook met zelfrijzend bakmeel