Bekijk volle/desktop versie : Derksen: 'Cruijff kopieert jeugdopleiding Feyenoord'



30-12-2012, 21:47
Johan Derksen sluit niet uit dat Feyenoord dit seizoen kampioen wordt. 'Wat Feyenoord nu doet is fantastisch, maar ik denk dat ze niet goed genoeg zijn om aan het eind van de rit kampioen te worden. Ajax, FC Twente en PSV sla ik iets hoger in qua selectie, maar ik kan me vergissen. Feyenoord verbaast mij al twee jaar, dus ik sluit niets uit', zegt de voetbalanalist.

Vijf spelers van Feyenoord maakten in 2012 hun debuut in Oranje. 'Feyenoord heeft een fantastische jeugdopleiding, zo goed zelfs dat Johan Cruijff het kopieert bij Ajax', aldus Derksen tegen RTV Rijnmond. 'Maar de spelers die zijn doorgebroken, zijn door omstandigheden doorgebroken. Feyenoord heeft geen geld, er kan niet geïnvesteerd worden. Voorheen kwamen spelers overal vandaan, vooral uit het buitenland. Nu er geen geld is zijn ze overgeleverd aan de jeugdopleiding.'

Derksen: 'En gebeurt er iets waanzinnigs. Die jongens breken allemaal door en functioneren uitstekend. Als je arm bent moet je creatief zijn en daardoor hebben die spelers een kans gekregen. Nu is Bruno Martins Indi zelfs een volwassen international. Een geweldige speler met veel potentie en ook nog een schat van een jongen. Een prachtige sierlijke voetballer. Hij verdient het om in het centrum te spelen. Als hij daar nog twee jaar speelt gaat hij over een paar jaar naar een Europese topclub en kan Feyenoord geweldig cashen.'

De laatste maanden speelt Martins Indi voornamelijk linksback, omdat Joris Mathijsen naast Stefan de Vrij in het centrum staat. Derksen: 'De transfer van Mathijsen vind ik lachwekkend, daardoor halen ze hun eigen beleid weer onderuit. Feyenoord laat op allerlei posities jongens doorstromen die het uitstekend doen. Nu haalden ze Mathijsen, die in salarisschaal ver boven de rest uitsteekt, en staat Martins Indi weer linksback. Hij komt veel beter tot zijn recht op de positie van de peperdure Mathijsen.'

30-12-2012, 21:48


Die snormans kan ik niet meer serieus nemen

30-12-2012, 23:12
onze jeugdopleiding is de beste van nederland en floreert.Waar ashur het over heeft[denswil]die maakte pas onlangs zijn debuut in de bekerwedstrijd tegen sneek,kongolo heeft ook pas 2 keer een invalbeurt gehad.Wat dat betreft gebeurt hier precies hetzelfde,of heb jij Gianluca Maria[19] niet zien scoren bij zijn debuut in de beker tegen EHC?,Brenet[18] niet zien invallen tegen napoli,koch[18] zat al bij de selectie,Ritzmaier[19]heeft al een aantal wedstrijden nationaal,beker,internationaal op zijn naam,peter van ooijen[19] heeft al 3 keer in zowel de beker als europa league in de basis gestaan en 2 keer gescoord[zeta].Locadia[19] heeft bij zijn eredivisie debuut een hattrick gescoord,na harald berg[ado]1969 pas de 2e keer in de eredivisie,bovendien scoorde hij tegen nac opnieuw.Memphis depay[17]heeft al 16 maal officieel,beker,eredivisie,bekerwedstrij
den voor PSV gespeeld en al 6 keer gescoord.Bovendien komt volgend jaar onze jong oranje doelman Jeroen zoet terug naar eindhoven,en is al een keer geselecteerd voor het grote oranje.Willems stond op zijn 18e als jongste speler ooit een EK te voetballen,debuteerde op zijn 17e bij PSV in de eredivisie,was de jongst scorende eredivisie speler in het afgelopen seizoen.Bouma is als routinier ook een speler uit eigen jeugdopleiding,zoals ook ons technisch hart verguld is met de aanwezigheid van Faber.Hendrix[17]sluit de rijen. Die jeugdopleidingen van ajax of feyenoord die geroemd worden[telegraaf,ad,nos,boven de rivieren journaillistiek] leveren welgeteld 5 basisspelers.Ajax met vermeer,inmiddels 27,werd op zijn 22e verhuurd aan WillemII,en is pas sinds 1 seizoen onomstreden,daley blind is dat pas dit seizoen en is 23,werd daarvoor aan groningen uitgeleend,van rhijn debuteerde pas in de eredivisie op zijn 20e,de rest bij ajax is gekocht,al het andere spul zijn geen basisspelers.Wat dat betreft zijn het bij PSV nog allemaal jonkies die deze leeftijdsgrens nog niet eens bereikt hebben.Enige uitzonderingen zijn martins indi en de vrij van feyenoord,goede spelers van 20 jaar oud.De rest bij feyenoord is gekocht of geen basisspeler.Wat dat betreft is de situatie binnen PSV niet anders dan bij andere clubs,sterker nog zoals ik al zei,onze jeugdopleiding floreert.Ik zie met depay,locadia,zoet,koch,hendrix groeibrillantjes opkomen,met de aanwezigheid van vbommel,cocu,faber,bouma,advocaat is er veel ervaring en begeleiding aanwezig.Niet meegaan met die antipathie jegens onze opleiding,de keiharde feiten wijzen anders uit.Feiten die verdraaid,anders geintrepeteerd,verdoezelt,ontweken worden in de landelijke pers teneinde PSV een verkeerd predicaat te geven.Niet oor niets zit hier een ervaren coach als advocaat,die heel de wereld al heeft gezien,zich kapot te ergeren aan het gekleurde pers brilletje in nederland,en noemt de telegraaf gewoon ronduit een ajax krant.Veel supporters vonden het al zo,nu noemt een 65! jarige trainer,met ervaring over heel de wereld het ook zo,die redenering is de supporters al voorbij gestreefd.En de feiten wijzen ook anders uit,alleen die aandacht word in bepalend medialand niet aan PSV besteed,die waarheid blijft hier bij mijn reactie op een PSV forum.