Bekijk volle/desktop versie : Amrabat interview Radio 1



27-12-2012, 17:27
Over een kleine drie weken begint de Afrika Cup in Zuid-Afrika. Bert van Slooten, presentator bij het Radio 1 journaal nam vandaag contact op met Galatasaray vleugelaanvaller Nordin Amrabat om met hem over de Afrika Cup te praten. Amrabat is één van de vier Nederlandse Marokkanen die door bondscoach Rachid Taoussi is opgeroepen voor de Afrika Cup.

Gefeliciteerd met je selectie voor de Afrika Cup. Had je daarop gerekend?
Ja, bedankt. Ik had er wel een beetje op gerekend. Ik zit al anderhalf jaar bij de groep. Dus ik ging er wel van uit dat ik er bij zou zitten.

Het is wel een mooi toernooi die Afrika Cup. Elke twee jaar wordt het georganiseerd.
Ja, zeer zeker. Het is een heel groot toernooi. Je kan het een beetje vergelijken met een EK. Alleen deze is in Afrika, vandaar de Afrika Cup. We hebben er heel veel zin in. Het Marokkaanse publiek kijkt er naar uit en wij als spelers ook.

Eigenlijk is het een merkwaardig verhaal met het Marokkaanse elftal. Het elftal heeft altijd fantastische spelers, vooraf altijd favoriet, maar het komt er niet altijd uit.
Ja dat klopt. Dat is eigenlijk makkelijker te verklaren. Het Afrikaanse voetbal is gewoon heel moeilijk voetbal. De omstandigheden zijn ook niet altijd optimaal. Wij Marokkanen, als je ons vergelijkt met Ivoorkust, Ghana of Angola, fysiek delven wij gewoon het onderspit. Daarom is het nu ons voordeel dat het in Zuid-Afrika wordt gehouden. Daar zijn de omstandigheden wel goed. Wij, Marokkanen moeten het gewoon hebben van de Nederlandse school : opbouwen van achteruit. Van daaruit voetbal tot aan kansen creëren. Als je zoals vorig jaar in Gabon speelt met een heel moeilijk bespeelbare veld, hoge temperaturen en een bal dat niet echt rolt, dat moeten wij ook mee in het fysieke, ja dan delven wij het onderspit.

Ik kan me daar wedstrijden herinneren dat er enorme plassen water op het veld lag, maar dan denk ik: ja, dat hebben we hier ook in Nederland.
Nederlandse velden zijn dichter bevolkt. Het gras is veel sterker. Afrikaanse voetbal is een beetje drassig. Het is gewoon moeilijk te verklaren. Als je er een keer bent en van dichtbij mee kunt maken dan begrijp je wat ik bedoel.

Er zijn volgens mij vier Nederlanders geselecteerd. El Ahmadi, El Hamdaoui, Assaidi en jij. Zijn er nog meer of vergeet ik nog iemand?
Nee, dat klopt. We zijn met vier Nederlands Marokkanen geselecteerd zoals je dat zo mooi kunt zeggen haha.

Verwacht je dat jullie alle vier in de basis zullen staan?
Dat hopen we natuurlijk wel. Maar we hebben een goede groep met veel potentie, waar veel getalenteerde spelers bij zitten. Het is aan de trainer om te beslissen wie er speelt. Als we met z’n vieren in de basis zouden staan, dan zou dat fantastisch zijn. Mounir in de spits, Oussama en ik aan de zijkanten en Karim El Ahmadi met een controlerende rol er achter die het spel verdeelt.

Tegen wie is de eerste wedstrijd?
Ehmm..Angola en die wedstrijd is volgens mij op 19 januari.

Jullie staan allemaal onder contract bij jullie club. Hoe vindt de club het dat jullie mee doen tijdens de Afrika Cup?
Ze vonden het niet leuk. Ze hebben ook geprobeerd om mij in Istanbul te houden. Ik heb gewoon gezegd dat ik graag mijn land wil vertegenwoordigen. De bond heeft de club gebeld en die hebben gewoon gezegd dat ze me willen opeisen. De club kan dan weinig doen omdat het op een FIFA datum valt. De club moet je dan gewoon afstaan aan je land.

Als je bij je club terugkeert, dan vinden ze dat ook weer leuk toch?
Ja dat klopt, maar dan heb je toch een aantal wedstrijden gemist. Je weet hoe het gaat in de voetballerij. Het voetballerij is heel hard. Never change a winning team en dan begin je weer onderaan de ladder en moet je je weer bewijzen. Dus het is moeilijk om je club te verlaten. Daarom twijfelen sommige spelers en doen ze toch niet mee aan de Afrika Cup.

Bron: Atlas-Lions
http://atlas-lions.nl/news.php?item=13145

27-12-2012, 17:29


http://nos.nl/audio/455855-nordin-amrabat-veel-zin-in-afrika-cup.html