Bekijk volle/desktop versie : Verlof Jason W. ten onrechte afgekeurd



25-12-2012, 12:35
De terrorisme verdachte wilde op verlof maar werd onterecht afgewezen.





Staatssecretaris van Veiligheid en Justitie Fred Teeven (VVD) moet opnieuw beslissen over een verlofverzoek van Jason W. Dat heeft de Raad van Strafrechtstoepassing en Jeugdbescherming (RSJ) bepaald. Volgens de raad zijn er geen concrete aanwijzingen dat W., die lid was van de Hofstadgroep, zou willen ontsnappen.

Teeven wees een verlofverzoek eerder af omdat W. op de lijst staat van gedetineerden bij wie een maatschappelijk risico of vluchtgevaar bestaat. Volgens de RSJ is daar echter geen sprake van. De beroepscommissie stelt dat het gedrag van W. in de gevangenis positief is. W. werd twee jaar geleden veroordeeld tot dertien jaar cel. De destijds 18-jarige W. gooide in 2004 een handgranaat naar een arrestatieteam dat hem kwam oppakken in het Laakkwartier in Den Haag.

Meerdere agenten raakten daarbij ernstig gewond. De Hoge Raad bevestigde die straf afgelopen zomer, maar verlaagde die wel met drie maanden omdat de behandeling van de zaak te lang duurde. W. zit inmiddels acht jaar vast en volgens de RSJ is niet gebleken dat W. nog altijd deel uitmaakt van de Hofstadgroep of dat er aanwijzingen zijn dat hij tijdens een eventueel verlof de benen wil nemen.

Daarnaast rond hij naar verwachting in januari een studie aan de Open Universiteit af. De beslissing van Teeven om geen verlof toe te wijzen is daarom 'onredelijk' en 'onbillijk'. Teeven moest vorige maand ook al opnieuw beslissen over een verlofaanvraag van Samir A.

Toen was de afwijzing onvoldoende gemotiveerd. A., ook lid van de Hofstadgroep, werd in 2008 tot negen jaar cel veroordeeld voor het voorbereiden van een terroristische aanslag.

25-12-2012, 12:36


Jason W. heeft een kleurtje.

25-12-2012, 12:57

Citaat door GloriousBastard:
Jason W. heeft een kleurtje.
Dat viel mij ook al op.

25-12-2012, 13:45

Citaat door GloriousBastard:
Jason W. heeft een kleurtje.
Jason W. heeft een zwarte Amerikaanse vader en een Nederlandse moeder. Hij noemt zichzelf trouwens Abu Mujahied Amrikie. Hij heeft zich bekeerd tot de islam. En zoals wel vaker gebeurd zijn labiele mensen die zich bekeren sneller geneigd door te slaan naar extremisme.

Waarbij ik nadrukkelijk wil zeggen dat niet iedereen die zich bekeerd labiel is. Dat is maar een heel klein percentage. maar dat zijn wel de risicogevallen.

25-12-2012, 14:00



Citaat door Peej:
Jason W. heeft een zwarte Amerikaanse vader en een Nederlandse moeder. Hij noemt zichzelf trouwens Abu Mujahied Amrikie. Hij heeft zich bekeerd tot de islam. En zoals wel vaker gebeurd zijn labiele mensen die zich bekeren sneller geneigd door te slaan naar extremisme.

Waarbij ik nadrukkelijk wil zeggen dat niet iedereen die zich bekeerd labiel is. Dat is maar een heel klein percentage. maar dat zijn wel de risicogevallen.
Welk punt wil je maken?

25-12-2012, 14:20

Citaat door GloriousBastard:
Welk punt wil je maken?
Ik geef even aan waarom hij een kleurtje heeft. dat schijnt sommige mensen hier te boeien.

25-12-2012, 14:22

Citaat door Peej:
Ik geef even aan waarom hij een kleurtje heeft. dat schijnt sommige mensen hier te boeien.
"Jason W. heeft een zwarte Amerikaanse vader en een Nederlandse moeder. Hij noemt zichzelf trouwens Abu Mujahied Amrikie. Hij heeft zich bekeerd tot de islam. En zoals wel vaker gebeurd zijn labiele mensen die zich bekeren sneller geneigd door te slaan naar extremisme.

Waarbij ik nadrukkelijk wil zeggen dat niet iedereen die zich bekeerd labiel is. Dat is maar een heel klein percentage. maar dat zijn wel de risicogevallen."

Ah

25-12-2012, 14:35

Citaat door GloriousBastard:
Welk punt wil je maken?
Het is geen volbloed Nederlander dus Nederlanders hebben hier niks mee te maken