Bekijk volle/desktop versie : Verschil in opleidingsniveau tussen man en vrouw: wel of geen probleem?



Pagina's : [1] 2 3 4

22-12-2012, 19:17

Citaat:
Vrouw vindt opleidingsniveau partner belangrijk

Kunnen we leven met een partner die een lager opleidingsniveau heeft, en vice versa? Anders gezegd: maakt het uit dat uw partner slechts lagere school heeft en taxichauffeur of caissière is? We wilden het wel 'ns weten en poneerden de stelling: Twee opleidingniveaus op één kussen is een probleem!


Neutraal Een derde van de respondenten vindt dat het opleidingsniveau van de partner er niet echt toe doet. Want mannen en vrouwen scoren nagenoeg gelijk als het gaat om de neutrale antwoordmogelijkheid: "Het kan een probleem zijn, maar niet als er iets anders voor in de plaats komt."

Sekseverschillen
Interessanter: 35% van de mannen vindt een verschil in opleidingsniveau geen enkel bezwaar - tegen slechts 18% van de vrouwen! Dit biedt gelukkig nog steeds perspectieven voor de lager opgeleide man die als een blok valt voor die zeer intellectuele politica. Maar dat de enquête een duidelijk verschil laat zien tussen de seksen moge duidelijk zijn.


Andere golflengte

Meest opvallende M/V-verschil: 19% van de vrouwelijke respondenten - tegen 11% van de mannen - is het 'helemaal eens' met de stelling dat verschillende opleidingsniveaus een probleem vormen voor een duurzame relatie. Reden: je zit toch op een andere golflengte. Is het de angst voor een andere belevingswereld? ("Wat als we geen intelligente discussies kunnen voeren over de politiek?&quot Of in het tegenovergestelde geval: "Ik wil gewoon lekker kunnen mijmeren over de scheiding van Brad Pitt en Jennifer Aniston." Overall is 48% (!) van de vrouwen het 'eens' of 'helemaal eens' met onze stelling. De vrouw vindt een vergelijkbaar opleidingsniveau dus heel belangrijk, terwijl dit slechts voor 31% van de mannen geldt.


Wat is jullie mening?

22-12-2012, 19:24


Puur opleidingsniveau? Niet eens, opleiding zegt weinig golflengte.

22-12-2012, 19:25

Citaat door crazy_lina:
Puur opleidingsniveau? Niet eens, opleiding zegt weinig golflengte.
precies iemand die een genie is kan net zo goed op het mbo of hbo zitten i.p.v. de uni

22-12-2012, 19:27
Ik denk dat het geen struikelblok hoeft te zijn maar persoonlijk zou ik iemand willen die op dezelfde level zit. Ik vind het namelijk wel belangrijk dat ik interessante gesprekken kan voeren met mijn partner

22-12-2012, 19:28



Citaat door Lieve_Tabeqouit:
Ik denk dat het geen struikelblok hoeft te zijn maar persoonlijk zou ik iemand willen die op dezelfde level zit. Ik vind het namelijk wel belangrijk dat ik interessante gesprekken kan voeren met mijn partner
gesprekken over wat bijvoorbeeld?

22-12-2012, 19:30
Politiek kan me gestolen worden. Iemand die veel kennis over de islam heeft vind ik intelligent.. Een doctoraat is leuk en aardig maar lang niet alles!

22-12-2012, 19:31
Opleiding doet er niet toe, maar je wil natuurlijk geen dombo met wie je alleen kan praten over Idols of weet ik veel wat.

22-12-2012, 19:34
Minstens 3 PhD's, dan praten we verdern.

22-12-2012, 19:34
Waarom zou dat een probleem moeten zijn? Je wordt klaargestoomd voor het werk dat je wilt doen, dat heeft bar weinig met je privé leven te maken.

22-12-2012, 19:37
Als je allebei super intelligent bent... stuit op betweterigheid... kan vaak gaan botsen. Maar maybe moet je voortaan na handje vragem.. iq test laten doen.. IQ70..? Naah to dumb.. sorry dude..

22-12-2012, 19:37

Citaat door Pomona:
gesprekken over wat bijvoorbeeld?
Gezien vanuit mijn wetenschappelijk achtergrond vind ik het erg fijn als mijn partner begrijpt waar ik het over heb en zijn eigen mening heeft omtrent dat onderwerp.

22-12-2012, 19:37
opleiding zegt niet veel over een persoon.ik vind het wel belangrijk dat ik een gesprek op niveau kan voeren.
als je hem je grappen moet uitleggen , is de lol ervan af.

22-12-2012, 19:39


Ik vond/vind het nog steeds belangrijk.

22-12-2012, 19:40
mensen doen alsof ze diplomatiek gesprekken moeten voeren wahaha

22-12-2012, 19:44

Citaat door Me25:
mensen doen alsof ze diplomatiek gesprekken moeten voeren wahaha
Heeft niks te maken met diplomatieke gesprekken noch intelligentie (zoals sommige al sugreerde). Het gaat erom dat je het interessand vindt om naar elkaar te luisteren en geprikkeld wordt door elkaars meningen.

Pagina's : [1] 2 3 4